Patienttransport - Identificering af patienter forud for transport

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

At beskrive retningslinjerne for portører ved identificering af patienter før transport påbegyndes.

Tilbage til top


 

Definitioner

CSL: CSL er bookingsystem til booking af portøropgaver. Systemet åbnes via VA (Virtuel Arbejdsplads).  Læs mere om CSL  på Intra.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Ved benyttelse af CSL

Ved afhentning af patient

  • Spørg patienten om dennes fulde navn
  • Spørg patienten om dennes CPR-nummer
  • Check oplyste data med data fra opgaven i CSL.

Kan patienten ikke svare, kontaktes afdelingspersonale med henblik på at anvende patientarmbånd til identifikation af patient.

Ved henvendelse til afdelingspersonale

  • Oplys patientens fulde navn og CPR-nummer

 

Ved modtagelse af telefonisk transportbestilling (nødprocedure)

Følgende procedure skal følges for at sikre korrekt identifikation af patienter ved telefonisk bestilling - eks. i situationer hvor CSL er ude af drift.

Ved bestilling skal bestiller oplyse følgende data som noteres:

  • Patientens for og efternavn
  • Patientens CPR-nummer
  • Adresse hvorfra transport skal foretages
  • Adresse hvortil transport skal foretages
  • Eventuelle bemærkninger

Kontroller oplysningerne ved at gentage data for bestiller og få bekræftet!

Spørg til eventuelle punkter, som ikke er oplyst.

Tilbage til top


 

Ansvar og organisering

Fremgår af ovenstående

Tilbage til top

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Akkrediteringsstandarder

DDKM - 2 > 1.2.7 > Patientidentifikation (5/8)

Tilbage til top


 

Bilag