Egenkontrolprogram i afsnitskøkkener

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At give overordnet vejledning for egenkontrol og præcisere ansvarsfordelingen i forhold til de forskellige personalegrupper der arbejder i afdelingskøkkenerne på Herlev og Gentofte Hospital.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe for denne vejledning er først og fremmest Rengøringsenheden og henvender sig til det rengøringspersonale der arbejder i afdelingskøkkenerne. Dog har Ernæringsenheden og afdelingens eget personale ligeledes ansvar og opgaver i forbindelse med arbejdet omkring servering, håndtering af fødevarer og adfærd i afdelingskøkkenerne og nævnes derfor også i denne vejledning.  

Tilbage til top

Definitioner

Egenkontrol er den lovpligtige overvågning, som skal være med til at sikre, at den mad patienterne indtager, ikke udgør en risiko ved indtagelse.

Egenkontrol betyder at udpegede risikopunkter skal overvåges og der skal føres dokumentation for denne overvågning.

Egenkontrol vedrører kun patientrelaterede områder på Herlev og Gentofte Hospital.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Rengøringsenheden dokumenterer egenkontrollen ved hjælpe af det elektroniske system kaldet E-smiley og udføres på iPad, telefoner eller PC.

Egenkontrolprogrammet omfatter følgende:

Opvaskemaskiner

  • Dokumentation for daglig kontrol af skyllevandstemperatur.
  • Dokumentation for daglig grundig rengøring.

Køleskab og fryser

  • Dokumentation for daglig eller ugentlig temperaturkontrol af køleskabstemperatur.
  • Dokumentation for månedlig temperaturkontrol i fryser.
  • Dokumentation for ugentlig grundig rengøring af køleskab.
  • Dokumentation for periodisk rengøring af fryser.  

Rengøring og dokumentation af diverse maskiner, inventar og udstyr

  • Mikrobølgeovn.
  • Kaffemaskine.
  • Elkedel.
  • Dokumentation for periodisk rengøring af inventar, stativer og vogne mv.

 

Servering af mad

Servering til de 3 hovedmåltider udføres af henholdsvis måltidsværter fra Ernæringsenheden, Rengøringsenheden eller af plejepersonalet selv. Alle der serverer maden skal sikre at madvognene fungerer korrekt inden servering og at maden er henholdsvis 5° C for kold mad eller min. 65° C for varm mad inden servering påbegyndes.

 

Genopvarmning af mad

Det er plejepersonalet der genopvarmer mad, hvis afdelingen anvender frostmad. Personalet der opvarmer maden skal sikre sig at maden er korrekt opvarmet til 75° C inden maden serveres. Stikprøvekontroller dokumenteres i et af afdelingens eget udarbejdet skema, som gemmes til forevisning når fødevarestyrelsen kommer på kontrol.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Rengøringsenheden har ansvaret for at vaske op efter de 3 hovedmåltider, rengøre køkkener en gang i døgnet, soignere køkkener efter måltiderne, overvåge temperaturer i køleskab, fryser og skyllevandets temperatur i opvaskemaskinen. Desuden udfører Rengøringsenheden rengøring efter DS INSTA 800 og NIR samt periodiske grundige rengøringsopgaver af inventar og udstyr.

Ernæringsenheden har ansvaret for at produktion, transport og levering af mad og andre fødevarer, foregår korrekt i henhold til fødevarelovgivningen.

Afdelingen har ansvaret for at håndtere maden korrekt og medvirke til at holde orden i køkkenerne og sikre, at det kun er personale fra plejen, Rengøringsenheden og Ernæringsenheden, der befinder sig i afdelingskøkkenerne.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Vejledning om egenkontrol i fødevarevirksomheder, Fødevarestyrelsen, februar 2012

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag