Målgruppen er personale der varetager opgaver i forbindelse med genbehandling af kirurgiske flergangsinstrumenter.
Formål
At give retningslinier for hvorledes SUC og OP skal behandle flergangsinstrumenter/udstyr forud for genanvendelse.
Formålet med behandlingen er, at sikre størst mulig renhedsgrad og korrekt funktion af instrumenter og udstyr forud for genanvendelse.
Omfang
Denne instruks omfatter brugte og ubrugte/udpakkede instrumenter/udstyr som er anvendt i forbindelse med operative indgreb på, eller anden kirurgisk behandling af, patienter.
Desuden omfatter det instrumenter/udstyr, der returneres fra reparation eller er nyindkøbte, lånte eller leasede.
Instruksen omfatter arbejdsgangene forud for oplægning og inspektion herunder sortering af instrumenterne, forberedelse til og behandling med ultralyd, håndopvask, forberedelse til og behandling i opvaskedekontaminator, samt de tilhørende inspektionsaktiviteter.
Afgrænsning
Instruktionen omhandler ikke selve betjeningen af procesudstyret. Her henvises til betjeningsvejledning i procesudstyrets logbog eller betjeningsvejledning opsat ved procesudstyret. Instruksen omfatter generelle instrukstioner der omfatter hovedparten af kirurgisk genanvendelsesudstyr. For udstyr der ikke er omfattet af de generelle instruksioner henvises i denne instruks til bilag der indeholder arbejdsbeskrivelser for forbehandling, rengøring og desinfektion af dette udstyr .
I denne instruks vil der fremover anvendes betegnelsen ”instrumenter” for flergangsinstrumenter/udstyret.
Instruksen omfatter:
1. Modtagelse
2. Sortering
3. Forbehandling
4. Oplægning
5. Ultralydsbehandling
6. Mekanisk rengøring
a. Lasting af opvaskedekontaminator
b. Vælg opvaskeprogram
c. Brug af tilbehørsudstyr til opvaskedekontaminatoren
7. Manuel rengøring (foretages altid af operationsgangen inden returnering til sterilcentralen)
Udførelse
1. Modtagelse
I skyllerummet på OP scannes produkterne retur idet instrumenterne lastes på vaskeindsatser. I instrumentvasken i SUC scannes alle produkter modtaget i SUC ved tømning af kasser og inden sortering. Først ved forbehandling eller lastning på vaskestativer scannes produkterne retur.
2. Sortering
I instrumentmodtagelsen i SUC foregår: Skylleprogram i instrumentvaskemaskine, sortering, adskillelse, ultralydsbehandling, håndvask, placering på opvaskedekontaminatorstativ samt efterfølgende vask og desinfektion.
Sikkerhed
Instrumenter sorteres i følgende grupper:
A: Generelle instrumenter, f.eks. sårhager, pincetter, uterinsonder, hammer, målebånd
B: Instrumenter med mekanisk funktion, f.eks. sakse, peaner, biopsitænger, knogleafbidere
C: Instrumenter med rørformede hulheder, f.eks. arbejdsrør til scoper, kanyleringssonder, suge/skyllehåndtag, rørdele til laparoscopiske/neuroendoscopiske instrumenter, herunder også optikker.
D: Instrumenter med termisk funktion, f.eks. brænderspidser til elkirurgihåndtag, bipolare og monopolare peaner og fattetænger, hook’s til laparoscopisk/neuroendoscopisk kirurgi.
E: El- eller trykluftdrevet bore- og saveværktøj, f.eks. boremaskiner, save.
3. Forbehandling
Instrumenterne rengøres efter følgende principper:
A. Generelle instrumenter:
Sårhager, uterinsonder, hammer, målebånd m.m.
B. Instrumenter med mekanisk funktion;
Sakse, arterieklemmer ex. peaner, biopsitænger m.m.
C. Instrumenter med rørformede hulheder:
Arbejdsrør til cystoskop, kanyler, sonder, rørdele til laparoskopisk udstyr m.m. samt optikker
D. Instrumenter med termisk funktion:
Brændepincetter, el- kirhåndtag, fattetænger, hooks til laparoskopisk kirurgi m.m.
E. El- og trykluftdrevet bore,saveværktøj og optikker der ikke tåler maskinopvask;
Boremaskiner, save og optikker
Der forefindes særlige arbejdsbeskrivelser for enkelte instrumenttyper og containere. Disse er vedhæftet som bilag til denne instruks.
Bemærk: Børster, flaskerensere o.l. bør dekontamineres i opvaskedekontaminatoren en gang om dagen.
Inspektionstionsaktiviteter ved sortering og forbehandling, instrumenterne kontrolleres med henblik på:
4. Oplægning af instrumenter
gruppe A,B og D, i vaskenet .
For at sikre en oplægning der medfører det bedste vaskeresultat samt sikre ensartethed i oplægningen skal instrumenterne ALTID oplægges i vaskenettet på den lange led og oplægningen skal sikre vandtilførsel på alle dele af instrumentet.
Afgrænsninger: Specifikke oplægningsinstruktioner kan forekomme
Specifikke retningslinier: Generelle instrumenter, instrumenter med mekanisk funktion og instrumenter med termiskfunktion der ikke kræver gennemspuling - samles i et vaske net - sørg for at minimere ”skygger” (stedet hvor instrumenterne berører hinanden)- Vaske nettet må ALDRIG være overfyldt - åbnes optimalt - en evt. vinkel placeres så den vender nedad
Gruppe C
Instrumenter med rørformede hulheder placeres efter forbehandling direkte på vaske indsatsen til rørformede hulheder.
5. Ultralydsbehandling
Formål
Formålet med ultralydsbehandling er at løsne urenheder på instrumenter og udstyr, der er vanskelige at
rengøre alene ved manuelt eller mekanisk behandling samt ved instrumenter, der umiddelbart ikke
visuelt kan inspiceres. Det drejer sig om rørformede, hullede, spaltede, krogede dele og dele med
gevind og koblinger. Det kan også være almindelige instrumenter, der er særligt snavsede.
Sikkerhed
· Udføres altid med plastforklæde eller engangs beskyttelseskittel og handsker.
· Udføres med beskyttelsesbriller/visir.
· Berøring af ultralydsvæsken under aktivitet skal undgås.
· Høreværn bør anvendes.
Udførelse
For kontrol og daglig vedligeholdelse se særskilt instruks for dette
###TABEL_1###
Efter adskillelse, sortering og forbehandling foretages maskinvask eller håndvask.
6. Mekanisk rengøring (maskinopvask)
Formål
At sikre at instrumenter bliver rene og desinficerede forud for genanvendelse/videre forarbejdning.
Materialer
· Opvaskedekontaminator samt tilbehør (stativer/indsatse/connektorer/studse/kurve).
· Sæbe
6. a Lastning af opvaskedekontaminator
Bemærk: Maskinen er typegodkendt ifølge Spri-normer, det betyder at maskinen kan rengøre en instrumentkurv, Spri nr. 2 (25x30 cm) fyldt med 40 stk. 14 cm’s sakse/peaner. Vær derfor opmærksom på ikke at fylde kurven udover denne mængde.
6. b Vælg opvaskeprogram:
6. c Brug af tilbehørsudstyr til opvaskedekontaminator
Tilbehørsudstyret anvendes efter følgende principper:
Bemærk: Fiksturer/Fordelerrør (må ikke være forsynet med flere connektorer end der sikres vandgennemstrømning i hvert tilkoblet instrument).
###TABEL_2###
For kontrol og daglig vedligeholdelse se særskilt instruks for dette
Ansvar
Det er ledelsen i Sterilcentralens ansvar, at denne vejledning er kendt og forstået af sterilcentralens medarbejdere.
Det er den enkelte medarbejders ansvar, at denne vejledning følges.
DS2451-13:2010; Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren – Krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr
Instrumentleverandørenes anvisninger