3 Genanvendelsesudstyr - Sortering, forbehandling, ultralydsbehandling, mekanisk rengøring, manuel rengøring herunder frigivelseskriterier og procesdokumentation, Herlev matriklen

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

Genanvendelsesudstyr - Sortering, forbehandling, ultralydsbehandling, mekanisk rengøring, manuel rengøring herunder frigivelseskriterier og procesdokumentation

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er personale der varetager opgaver i forbindelse med genbehandling af kirurgiske flergangsinstrumenter.

Formål

At give retningslinier for hvorledes SUC og OP skal behandle flergangsinstrumenter/udstyr forud for genanvendelse.

Formålet med behandlingen er, at sikre størst mulig renhedsgrad og korrekt funktion af instrumenter og udstyr forud for genanvendelse.

Tilbage til top

 

 

Fremgangsmåde

 

Omfang

Denne instruks omfatter brugte og ubrugte/udpakkede instrumenter/udstyr som er anvendt i forbindelse med operative indgreb på, eller anden kirurgisk behandling af, patienter.

Desuden omfatter det instrumenter/udstyr, der returneres fra reparation eller er nyindkøbte, lånte eller leasede.

Instruksen omfatter arbejdsgangene forud for oplægning og inspektion herunder sortering af instrumenterne, forberedelse til og behandling med ultralyd, håndopvask, forberedelse til og behandling i opvaskedekontaminator, samt de tilhørende inspektionsaktiviteter.

 

Afgrænsning

Instruktionen omhandler ikke selve betjeningen af procesudstyret. Her henvises til betjeningsvejledning i procesudstyrets logbog eller betjeningsvejledning opsat ved procesudstyret. Instruksen omfatter generelle instrukstioner der omfatter hovedparten af kirurgisk genanvendelsesudstyr. For udstyr der ikke er omfattet af de generelle instruksioner henvises i denne instruks til bilag der indeholder arbejdsbeskrivelser for forbehandling, rengøring og desinfektion af dette udstyr . 

I denne instruks vil der fremover anvendes betegnelsen ”instrumenter” for flergangsinstrumenter/udstyret.

 

Instruksen omfatter:

1. Modtagelse

2. Sortering

3. Forbehandling

4. Oplægning

5. Ultralydsbehandling

6. Mekanisk rengøring

a. Lasting af opvaskedekontaminator

b. Vælg opvaskeprogram  

c. Brug af tilbehørsudstyr til opvaskedekontaminatoren

7. Manuel rengøring (foretages altid af operationsgangen inden returnering til sterilcentralen)

 

Udførelse

 

1. Modtagelse

I skyllerummet på OP scannes produkterne retur idet instrumenterne lastes på vaskeindsatser. I instrumentvasken i SUC scannes alle produkter modtaget i SUC ved tømning af kasser og inden sortering. Først ved forbehandling eller lastning på vaskestativer scannes produkterne retur.

 

2. Sortering

I instrumentmodtagelsen i SUC foregår: Skylleprogram i instrumentvaskemaskine, sortering, adskillelse, ultralydsbehandling, håndvask, placering på opvaskedekontaminatorstativ samt efterfølgende vask og desinfektion.

 

Sikkerhed

  • Forbehandling af instrumenterne udføres iført handsker og plastforklæde eller engangs overtrækskittel.
  • Når der arbejdes med vandige opløsninger samt trykluft med eller uden vand, skal der bæres
  • Beskyttelsesbriller/maske med visir.
  • Når der arbejdes med trykluft, med og uden vandtilsætning, bør der anvendes høreværn.
  • Der bør udvises speciel omhu ved håndtering af skarpe/spidse instrumenter.
  • Der må aldrig anvendes rengøringsmidler med slibeeffekt.
  • Fiberlyskabler og -ledninger må i forbindelse med håndtering ikke bøjes mere end svarende til en cirkel med en diameter på 15 cm, for at undgå at skade glasfibrene.

 

Instrumenter sorteres i følgende grupper:

 

A: Generelle instrumenter, f.eks. sårhager, pincetter, uterinsonder, hammer, målebånd 

B:  Instrumenter med mekanisk funktion, f.eks. sakse, peaner, biopsitænger, knogleafbidere

C: Instrumenter med rørformede hulheder, f.eks. arbejdsrør til scoper, kanyleringssonder, suge/skyllehåndtag, rørdele til laparoscopiske/neuroendoscopiske instrumenter, herunder også optikker.

D: Instrumenter med termisk funktion, f.eks. brænderspidser til elkirurgihåndtag, bipolare og monopolare peaner og fattetænger, hook’s til laparoscopisk/neuroendoscopisk kirurgi. 

E: El- eller trykluftdrevet bore- og saveværktøj, f.eks. boremaskiner, save.

 

3. Forbehandling

Instrumenterne rengøres efter følgende principper:

 A. Generelle instrumenter:

 Sårhager, uterinsonder, hammer, målebånd m.m. 

  • Generelle instrumenter placeres i vaskenettet så de ikke skygger for hinanden under vaskeprocessen.
  • Særligt snavsede instrumenter skal afvaskes under rindende vand med blød børste før de placeres i vaskenettet. Er dette ikke tilstrækkeligt til at fjerne fastsiddende snavs, behandles efterfølgende med ultralyd. Instrumentnettet placeres efterfølgende på vaskeindsats  

  B. Instrumenter med mekanisk funktion;

 Sakse, arterieklemmer ex. peaner, biopsitænger m.m.

  •  Mekaniske instrumenter placeres i vaskenettet med bokslåsen åbnet optimalt og så de skygger minimalt for hinanden under vaskeprocessen.
  • Instrumenter med karrering (forskelligt mønster, riller eller lignende) i kæber skal altid  børstes med blød kobberbørste på karreringen inden vask i maskine.
  • Særligt snavsede instrumenter skal afvaskes under rindende vand med blød børste før de placeres i vaskenettet. Er dette ikke tilstrækkeligt til at fjerne fastsiddende snavs, behandles efterfølgende med ultralyd.
  • Instrumentnettet placeres efterfølgende på vaskeindsats 

 C. Instrumenter med rørformede hulheder:

 Arbejdsrør til cystoskop, kanyler, sonder, rørdele til laparoskopisk udstyr m.m. samt optikker

  • Instrumenter med rørformede hulheder adskilles, små dele placeres i te-si.
  • Hulheden gennemskylles med trykluft/vandpistol.
  • Hulheden bearbejdes med flaskerenser
  • Hulheden gennemskylles med trykluft/vandpistol.
  • Instrumentet ultralydsbehandles
  • Hulheden gennemskylles og det sikres at skyllevandet er visuelt rent. Er dette ikke tilfældet gentages proceduren
  • Instrumentet sættes på vaskeindsats tilsluttet konnektor så der vaskes og desinficeres indvendig og udvendig  

 D. Instrumenter med termisk funktion:

Brændepincetter, el- kirhåndtag, fattetænger, hooks til laparoskopisk kirurgi m.m. 

  • Termiske instrumenter rengøres manuelt med vand og flydende sæbe og blød børste.
  • Fastbrændt snavs på instrumentet spids kan evt. fjernes ved at ”pudse” med den hvide pudsesvamp, eller henstå i brintoverilte 3 %. Dog bør man være meget opmærksom på i processen ikke at beskadige isoleringen på instrumentet.  Om nødvendigt anvendes ultralydsbehandling.
  • Instrumentet placeres i instrumentnet og efterfølgende på vaskeindsats  

 E.  El- og trykluftdrevet bore,saveværktøj og optikker der ikke tåler maskinopvask;

 Boremaskiner, save og optikker 

  • Instrumenter med el-, batteri- eller trykluftfunktion tåler ikke ultralyd.
  • Forbehandles jf. leverandørens anvisninger.
  • Placeres i special instrumentnet hvis det findes og efterfølgende på vaskeindsats.

Der forefindes særlige arbejdsbeskrivelser for enkelte instrumenttyper og containere. Disse er vedhæftet som bilag til denne instruks.

Bemærk: Børster, flaskerensere o.l. bør dekontamineres i opvaskedekontaminatoren en gang om dagen.

Inspektionstionsaktiviteter ved sortering og forbehandling, instrumenterne kontrolleres med henblik på: 

  • Om de er optimalt åbne 
  • Adskilt maksimalt 
  • Sortering og udførelse af procedure for forbehandling, rengøring og desinfektion af pågældende instrumenttype.

  

4. Oplægning  af  instrumenter

gruppe A,B og D,  i vaskenet .

For at sikre en oplægning der medfører det bedste vaskeresultat samt sikre ensartethed i oplægningen skal instrumenterne  ALTID oplægges i vaskenettet på den lange led og oplægningen skal sikre vandtilførsel på alle dele af instrumentet.

Afgrænsninger:  Specifikke oplægningsinstruktioner kan forekomme

Specifikke retningslinier: Generelle instrumenter, instrumenter med mekanisk funktion  og instrumenter med termiskfunktion der ikke kræver gennemspuling - samles i et vaske net - sørg for at minimere ”skygger” (stedet hvor instrumenterne berører hinanden)- Vaske nettet må ALDRIG være overfyldt - åbnes optimalt - en evt. vinkel placeres så den vender nedad

Gruppe C

Instrumenter med rørformede hulheder placeres efter forbehandling direkte på vaske indsatsen til rørformede hulheder.  

 

5. Ultralydsbehandling

 

Formål

Formålet med ultralydsbehandling er at løsne urenheder på instrumenter og udstyr, der er vanskelige at

rengøre alene ved manuelt eller mekanisk behandling samt ved instrumenter, der umiddelbart ikke

visuelt kan inspiceres. Det drejer sig om rørformede, hullede, spaltede, krogede dele og dele med

gevind og koblinger. Det kan også være almindelige instrumenter, der er særligt snavsede.

 

Sikkerhed

· Udføres altid med plastforklæde eller engangs beskyttelseskittel og handsker.

· Udføres med beskyttelsesbriller/visir.

· Berøring af ultralydsvæsken under aktivitet skal undgås.

· Høreværn bør anvendes.  

 

Udførelse

  • Instrumenterne lægges i ultralydskarrets instrumentkurv.
  • Instrumenter påmonteres gennemskylningsstudser
  • Instrumenterne placeres hvis muligt således, at de ikke berører hinanden.
  • Kurven monteres i ultralydskarret ·
  • Ultralydskarret startes på relevant program
  • Efter behandlingen skylles/spules der på ny.
  • Instrumenterne behandles herefter mekanisk (maskinopvask).

 For kontrol og daglig vedligeholdelse se særskilt instruks for dette

 

###TABEL_1###

 

 

Efter adskillelse, sortering og forbehandling foretages maskinvask eller håndvask.

  

6. Mekanisk rengøring (maskinopvask)

Formål

At sikre at instrumenter bliver rene og desinficerede forud for genanvendelse/videre forarbejdning.

 

Materialer

· Opvaskedekontaminator samt tilbehør (stativer/indsatse/connektorer/studse/kurve).

· Sæbe

 

6. a Lastning af opvaskedekontaminator

  • Opvaskedekontaminatoren lastes via indlaster, manuelt eller automatisk . 
  • Typen af instrumenter tages i betragtning ved valg af program
  • Lastning foretages så alt udstyr sikres vandpåvirkning både udvendig og indvendig. Fx skal:
  • hule ting placeres på dyser
  • slanger - så knæk undgås.
  • instrumenterne lægges, så vandspuling sikres overalt.
  • fade, kapsler o.l.. sættes på højkant eller lægges så de ikke dækker for vandspuling til øvrigt gods.
  • hule instrumenter, der forinden har været ultralydsbehandlet, sættes på dyser i spulestativet og fastgøres.
  • Inden maskinen startes, skal man sikre sig, at maskinen er monteret med nødvendige vaskearme og at disse kan rotere frit.

Bemærk: Maskinen er typegodkendt ifølge Spri-normer, det betyder at maskinen kan rengøre en instrumentkurv, Spri nr. 2 (25x30 cm) fyldt med 40 stk. 14 cm’s sakse/peaner. Vær derfor opmærksom på ikke at fylde kurven udover denne mængde.

 

6. b Vælg opvaskeprogram:

  1. Til almindeligt og meget forurenede instrumenter vælges standardprogram
  2. Robot-instrumenter vælges Da-Vinciprogram

 

6. c Brug af tilbehørsudstyr til opvaskedekontaminator

Tilbehørsudstyret anvendes efter følgende principper:

  • Instrumenter placeres i instrumentkurve
  • Små/lette instrumentdele, der ikke kræver indvendig vask og som ikke ligger tilstrækkeligt sikkert i almindelige instrumentbakker, placeres i finmaskede småtingskurve med låg, alternativt placeres ”vaskenet” under og over instrumenterne og fikseres, så det beskytter instrumenterne under vaskeprocessen. Småtingskurvene skal være forsynet med finmasket net på alle kanter for at sikre tilstrækkelig rengøringseffekt
  • Særlige optiknet med gennemskylningsstudser påmontres slanger for gennemskyl
  • Indsatsens tilslutning til central vandforsyning skal være stabil
  • Instrumentets tilslutning til connektoren skal:
  • være stabil
  • må ikke skade instrumenterne
  •  sikre optimal vandpåvirkning udvendigt og indvendigt.
  • Instrumentets placering i fiksturer skal være stabil

 

Bemærk: Fiksturer/Fordelerrør (må ikke være forsynet med flere connektorer end der sikres vandgennemstrømning i hvert tilkoblet instrument).

 

###TABEL_2###

  

 For kontrol og daglig vedligeholdelse se særskilt instruks for dette

Tilbage til top

 

Definitioner

Ansvar og organisering

Ansvar

Det er ledelsen i Sterilcentralens ansvar, at denne vejledning er kendt og forstået af sterilcentralens medarbejdere.

Det er den enkelte medarbejders ansvar, at denne vejledning følges.

Tilbage til top


 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS2451-13:2010; Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren – Krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr

Instrumentleverandørenes anvisninger

Tilbage til top

 

 

Akkrediteringsstandarder

 

 

Bilag