10.08 Betjening, klargøring, test og vedligehold af dampautoklaver samt ind- og udlaster, Herlev matriklen

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale der varetager opgaver i forbindelse med genbehandling af medicinske flergangsinstrumenter i Sterilcentralen.

Instruksen skal sikre korrekt betjening, drift og vedligeholdelse af dampautoklaver samt ind- og udlasterudstyr.

Tilbage til top

Definitioner

B&D test: Bowie & Dick daglig test, som viser at forholdene i autoklaven er som efter forskriften.

Biologiske Indikatorer: Testsystem bestående af levende mikroorganismer.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

For dampautoklaver skal følgende udføres:

  • B&D test på alle produktionsdage
  • 14 dags rengøring af autoklavekammer
  • Test med biologiske Indikatorer hver måned
  • Serviceeftersyn hver 12. måned
  • Revalidering hver 12. måned

B&D test

Forud for produktionsstart udføres B&D test således:

  • Autoklave opvarmes
  • Test anbringes i en tom autoklave i en kurv ca. 10 cm over autoklavens udløb, dvs. længst mod døråbning i 2. kurv
  • B&D program initieres vha. skanningsvejledning ved autoklaven
  • Testark aflæses umiddelbart efter endt kørsel og farven skal være i overensstemmelse med reference
  • Under godkendelse i T-DOC, efterses kurven for referencepunkter

Hvis testen mislykkes, vil der forekomme lysere pletter på indikatorarket og autoklaven køres en gang mere med ny B&D test.

Kan test nr. 2 heller ikke godkendes, kontaktes ledelsen i Sterilcentralen inden ny test foretages.

Lækagetest

Iht. DS 17665-2:2009 foretages lækagetest som minimum hver kvartal. Vi kører læktest en gang om ugen når autoklaverne har været slukket. De udføres efter rengøring og med tomt autoklavekammer. For start af program, se betjeningsvejledning.

Der godkendes ved check af graf fra T-DOC og givne referencepunkter.

Hvis testen ikke kan godkendes, køres den en gang mere.

Kan test nr. 2 heller ikke godkendes, kontaktes ledelsen i Sterilcentralen inden ny test foretages.

Følgende udføres af Teknisk afdeling

Der dokumenteres i logbog hos SUC af udførende tekniker.

Ugentlige kontrol af:

  • Bundsi, for smuds
  • Bundblæsning af dampkedler
  • Indvendig vask af dampautoklaver (Nr. 1 og 2 i lige uger, Nr. 3 og 4 i ulige uger)
  • Dørfunktion
  • Rørsystem, samt for tæthed af installation

Månedlig kontrol af:

  • Dørpakning og not
  • Sterifilter

Halvårlig kontrol af:

  • Temperatur og trykfølere

Følgende udføres af leverandør af dampautoklaverne

  • Kvartårlig kedeleftersyn
  • Halvårlig eftersyn
  • Årlig hovedeftersyn
  • Validering og revalidering

Leverandør afleverer efterfølgende en protokol til dokumentation.

Test med Biologiske Indikatorer

  • Der foretages test hvert kvartal med Biologiske Indikatorer, den ene foretages i forbindelse med revalidering.
  • Testen foretages med Biologiske Indikatorer.
  • Alle programmer, der anvendes til sterilisering af instrumenter skal testes.
  • Lasten er sammensat af bakker, der udtrykker forskelligheden i produkterne med tung og let last.
  • Ampuller opbevares som leverandøren foreskriver og kontrolleres for holdbarhed inden brug. Udgåede og ikke brugte ampuller skal steriliseres, inden de kasseres.

Fremgangsmåde:

  • 6 ampuller med Biologiske Indikatorer tages frem og kontrolleres iht. leverandørens anvisninger.
  • Ampullerne markeres med kode iht. bilag.
  • Ampullerne placeres i bakken mellem instrumenterne iht. bilag.
  • Bakkerne emballeres uden pakkeliste og label, og markeres med samme kode om ampullen med et stykke tape.
  • Testen køres på valgte program iht. bilag.
  • Bakkerne afkøles inden udpakning.
  • Hætten på ampullerne trykkes ned og inderrør knuses. Den lilla væske fordeles i det hvide bundlag.
  • Ampullerne placeres i varmebrønd incl en kontrolprøve, og henstår iht. leverandørens anvisninger.
  • Resultaterne indføres i bilag og opbevares i logbogen som dokumentation

Hvis testen ikke kan godkendes, køres den en gang mere.

Kan test nr. 2 heller ikke godkendes, kontaktes ledelsen i Sterilcentralen inden ny test foretages. Evt. kørt gods tilbagekaldes.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Ledelsen i Sterilcentralen har ansvar for, at denne vejledning er kendt og forstået af sterilcentralens medarbejdere.

Det er endvidere ledelsen i Sterilcentralen der har ansvar for, at sikre, at alle logbøger er registreret og behandlet således, at de til stadighed dokumenterer det øjeblikkelige niveau på procesudstyret.

Den enkelte medarbejder har ansvar for, at denne vejledning følges.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS 17665-2:2009 Sterilisation af sundhedsplejeprodukter - Dampsterilisation - Del 2: Vejledning i anvendelse af ISO 17665-1

DS 2451-13:2011 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - Del 13: Krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr

DS/EN ISO 11138-1:2006 Sterilisation af sundhedsplejeprodukter - Biologiske indikatorsystemer - Del 1: Generelle krav

Leverandørens brugsanvisninger

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag