Denne instruks beskriver kravene til personlig beklædning, hygiejne og adfærd i forbindelse med arbejde og besøg i SUC, således at infektionsrisici minimeres.
Instruksen beskriver endvidere fremgangsmåder, der skal sikre, at risikoen for smittefare og krydskontaminering minimeres, og at der opretholdes en barriere for personer mod forhold til det omgivende miljø.
Denne instruks er gældende for alle med arbejde og ærinde i SUC. Instruksen omhandler personlig beklædning, hygiejne og adfærd.
SUC: SterilUtensilieCentralen
Uniform/overtrækskittel: Uniform er beklædning, som hospitalet stiller til rådighed, og som personalet skal bære i henhold til funktionen.
Arbejdssko: Fodtøj må kun anvendes på arbejdspladsen og skal være vaskbart. Vaskes ved synlig forurening og én gang hver anden uge. Egne strømper er tilladt.
Rene opgaver - rene områder: Opgaver, hvor udefrakommende mikroorganismer ikke bør tilføres.
Urene opgaver - urene områder: Opgaver/områder med risiko for forurening af medarbejdernes hænder og uniform med potentielt sygdomsfremkaldende mikroorganismer. Både opgaver og område er opdelt i 2 zoner.
Zone 1: Utensilieområdet
Zone 2: Instrumentvask
Smitsom sygdom: Sygdomme som overføres fra menneske til menneske.
Værnemidler: Ved personlige værnemidler forstås ethvert udstyr, beklædning og lignende, der er bestemt til at beskytte medarbejderne mod en eller flere risici, der kan true sikkerheden eller sundheden under arbejdet, som eks. engangshandsker, visir, forklæde.
Håndhygiejne: Procedure, der reducerer eller dræber den transiente/midlertidige mikrobielle flora samt evt. reducerer den residente/ permanente mikrobielle flora.
Utensilier: Tilbehørsprodukter som eks. kasser og låg.
GENERELT
Hygiejne
I forbindelse med arbejde i SUC stilles der krav om, at medarbejderne skal være vel soignerede. Langt hår skal være sat op, negle skal være rene og kortklippede, uden neglelak og ingen kunstige negle. Smykker i form af ringe, armbånd og halskæder, der hænger uden på kitlen, må ikke bæres i arbejdstiden. Øreringe skal være dækket af hovedbeklædning.
Medarbejdere med smitsomme sygdomme eller hudsygdomme/-læsioner på ikke tildækkede dele af kroppen, må som udgangspunkt ikke deltage i produktionen
Alle tilfælde af ovenstående skal drøftes med den produktionsansvarlige, som om nødvendigt må omplacere den ansatte til andet arbejde i afdelingen.
Adfærd
Arbejdsbeklædning
Arbejdet indebærer, at man skal møde i ren uniform hver dag. Uniformen skal skiftes, hvis den forurenes eller bliver våd. Personligt tøj er ikke tilladt for produktions- og lagerpersonale, dog undtaget sko. For lagerpersonale er det påkrævet sikkerhedssko. Administrationsmedarbejdere kan enten bruge uniform eller iklæde sig engangskittel. Uniformen skal opfylde krav i DS 2451-8.
Der skal anvendes følgende personlige værnemidler:
Handsker
Skåneærmer
Plastforklæde/engangskittel
Briller/maske
Visir
Uniform/overtrækskittel
Overtrækskittel skal anvendes til beskyttelse af privat tøj, eller uniformen, ved urene procedurer, i urene område. I rene områder kan overtræk over ”uren” uniform anvendes.
En overtrækskittel er ikke en erstatning for engangskittel eller forklæde, som skal bruges ved arbejde på urent/utensilie område.
Hoved/skægbeklædning
I forbindelse med arbejdet på urent og rent område, skal anvendes hovedbeklædning, som skal dække alt håret samt ørene.
På de rene områder, skal man dække skæg med skægbind. Dette er gældende for over-/fuldskæg og skægbindet skal dække det hele.
Handsker
Medicinske engangshandsker skal anvendes til beskyttelse af hænderne, hvor der er risiko for forurening med blod, sekret og ekskret. Ved håndtering af rengøringsmidler, desinfektionsmidler og kemikalier anvendes relevante handsker.
Vejledende valg af handsker: Latexhandsker anvendes til håndtering af udstyr der har været i kontakt med biologisk materiale. Ved latexallergi anvendes nitril eller neoprenhandsker. Ved håndtering af rengøringsmidler, desinfektionsmidler eller kemiske stoffer anbefales brug af nitrilhandsker.
Alle handsker er engangshandsker. Handsker skal skiftes ved arbejdsskift (fra uren til ren) og hver gang lokale forlades.
Håndhygiejne skal altid udføres efter brug af handsker.
Skåneærmer
Skåneærmer kan anvendes for at beskytte huden fra handske til kittelkant, for at skærme mod stænk og sprøjt fra vask.
Plastforklæde/engangskittel
Plastforklæde eller engangskittel skal anvendes til beskyttelse af uniformen ved risiko for stænk og sprøjt med blod, sekret og ekskret samt i andre situationer, hvor uniformen kan risikere at blive våd.
Ved aftagning af plastforklæde/engangskittel skal man være opmærksom på, at den forurenede yderside ikke berøres.
Plastforklæde/engangskittel kasseres straks efter brug, og der udføres håndhygiejne umiddelbart efter aftagningen.
Briller/maske eller visir
Ved arbejdsopgaver på uren side, anvendes hovedbeklædning, briller/maske eller visir. Visir kan benyttes med maske efter behov. Efter brug eller når lokalet forlades kasseres maske.
Briller/visir kan, hvis de opbevares "rent" i pauserne, bruges hele dagen. De fjernes fra ansigtet med en handskefri, desinficeret hånd og placeres på rent klæde. Briller/visir påtages med rene handsker, inden arbejdet genoptages.
Brille"stang" vaskes i vaskemaskine efter endt arbejdsdag og kan genbruges, "glas" er engangs og smides ud.
Der udføres håndhygiejne umiddelbart efter aftagning.
Sikkerhedsfodtøj
Sikkerhedsfodtøj bruges under arbejdet på lageret i SUC, da arbejdet med palleløft og andre tunge løft af sikkerhedsgrunde kræver beskyttelse af fødderne.
Aftagning af værnemidler
Værnemidler aftages i følgende rækkefølge:
Bemærkninger
Hånddesinfektion udføres umiddelbart efter. Ved arbejde med forklæde uden skåneærmer, skal der desinficeres til op over albuen.
Krav til beklædning, hygiejne og adfærd i rene områder
Når man arbejder i rent område skal uniformen være ren og tør, og der må ikke kunne drysse hår og skæl ned i de rene instrumenter.
For at kunne overholde dette krav anvendes overtrækskittel, hoved-/skægbeklædning.
Kitlen kan anvendes på en af følgende måder:
Den enkelte medarbejder, er selv ansvarlig for, at kitlen bliver lagt til vask ved arbejdstidsophør.
Adfærd:
I de rene områder skal bevægelse foregå i roligt tempo og alt unødigt ophold i lokalet skal undgås, for hermed at mindske spredning af støvpartikler.
Ved indgangen/udgangen af området, udføres altid håndhygiejne.
Håndhygiejne skal udføres før rene procedurer og efter urene procedurer, dvs. :
Krav til beklædning, hygiejne og adfærd ved arbejde i de urene områder:
Zone 1: Ved arbejde ved utensilisvask bruges plastforklæde og handsker.
Zone 2: Ved arbejde i instrumentvasken bruges plastforklæde/engangskittel, hovedbeklædning, handsker, skåneærmer, briller/maske, visir.
Efter brug af værnemidler ved urene opgaver eller når urent område forlades, skal plastforklæde/engangskittel, briller/visir og maske og handsker aftages, efter foreskrevne regler, og kasseres.
Der udføres håndhygiejne umiddelbart efter at værnemidler er aftaget.
Adfærd:
I de urene områder skal bevægelse foregå i roligt tempo.
Ved indgangen/udgangen af området, udføres altid håndhygiejne.
Transportvogne der anvendes, skal stilles hensigtsmæssigt, så ikke der er mulighed for sammenstød, og instrumenter falder på gulvet.
Går der hul i forklæde/engangskittel eller handsker, skal der omgående skiftes til nyt.
Hygiejne vedrørende interne/eksterne håndværkere:
Interne og eksterne håndværkere, der skal udføre et arbejde hos SUC, skal være bekendt med gældende retningslinier.
Interne/eksterne håndværkerer er ikke som SUC´s faste personale udsat for mængder af vandsprøjt mm. Dog skal de som minimum være iklædt forklæde og handsker. Hovedbeklædning er påkrævet ved arbejde i nærheden af håndvaske i brug.
Tasker med værktøj, computer o. lign til brug i deres arbejde, skal opbevares på "håndværker"rullebord. Bordet skal indeholde følgende:
Hovedbeklædning, forklæde og handsker findes samme sted, hvor det øvrige personale finder deres personlige værnemidler.
Efter endt arbejde skal værnemidler aftages og værktøj og computer afsprittes med blå Wet Wipe.
Der udføres håndhygiejne umiddelbart efter, at værnemidler er aftaget, samt ved udgang fra urent område.
Spisepauser
Alle former for pauser, skal afholdes i personale stuen, eller på kontorerne. Ved indgang til spisestuen udføres håndhygiejne med håndsprit.
Afvigelser
Såfremt der konstateres afvigelser i forhold til det besluttede forløb, skal der iværksættes en afvigelsesrapport.
Det er SUC´s ledelse, der har ansvaret for, at denne instruks er kendt og forstået af SUC´s medarbejdere, besøgende gæster og eksterne/interne håndværkere.
Det er den enkelte medarbejders ansvar, at denne instruks følges.
DS 2451-2 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - Del 2: Krav til håndhygiejne
DS 2451-8 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - Del 8: Krav til vask og håndtering af tekstiler til flergangsbrug
NIR