Rengøring af operationsstuer

Formål

  • At minimere antallet af mikroorganismer på operationsstue og udstyr.
  • At operationsstuen har en renhedsgrad så risiko for nosokomielle infektioner mindskes
  • At operationsstuerne fremstår rene.
  • At synliggøre fordelingen af arbejdsopgaver mellem service- og plejepersonale.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Pleje- og servicepersonale som arbejder på operationsafdelingen

Operationsstuerne der været i brug til alle typer operationer incl. operationer på isolationskrævende patienter

Tilbage til top

Definitioner

C-buen: Flytbar røntgenudstyr.

Dugen: Loftet inde i LAF-feltet.

Humanbiolgisk materiale: Blod, pus, urin og afføring.

Klorholdigt desinfektionsmeddel: Desinfektionsmiddel til overfladedesinfektion med 1000 ppm (parts per million) aktivt klor og en detergent (sæbe). Klorholdigt desinfektionsmiddel kan fremstilles som brugsopløsning eller der kan anvendes fordoserede engangsklude.

Kontaktpunkter: Håndtag, vandhaner, stikkontakter og paneler, it-udstyr og andre punkter som personalet eller patient har kontakt med.

LAF: Laminar airflow er en højeffektiv renluft-ventilation, som anvendes ved særlig infektionsfølsom kirurgi, fx implantation af større fremmedlegmer.

LAF-feltet: Operationsfeltet som LAF dækker. Svarende til markering på gulvet.

Operationslampe: Lampe og svingarm.

Rengøringsmiddel: Almindeligt rengøringsmiddel, evt. kan anvendes fordoserede engangsklude med rengøringsmiddel.

Perlatorer: Filter på vandhane.

Plastikflapper: Plastikstykker, der retningsbestemmer ventilationen i LAF-feltet.

Medicoteknisk udstyr: Udstyr, der anvendes til diagnosticering, forebyggelse, overvågning, behandling, rehabilitering eller pleje af patienter.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Ved påbegyndelse af operationsdagen

Inden dagens første procedure aftørres alle horisontale overflader af OP-personalet, herunder skærme i henhold til producentens anvisning

Ved afslutningen af operationen

Efter hver operation foretages der en rengøring af operationsstuen. Stort spild af humanbiologisk materiale fjernes/optørres inden rengøring.

Imens rengøringsopgaven udføres bør der ikke foregå andre opgaver på operationsstuen, for at sikre optimal rengøring.

Mellemrengøring

  • Plejepersonalet aftørrer alle anvendte knapper og skærme på medicoteknisk udstyr med rengøringsmiddel.
  • Servicepersonalet:
  • Affaldsposer med restaffald og tøjposer fjernes og skiftes hvis der er ½ fyldt
  • Operationslampen + svingarmen aftørres med rengøringsmiddel.
  • Alle kontaktpunkter aftørres med rengøringsmiddel.
  • Lejet og lejringsudstyr rengøres med rengøringsmiddel, altenativ fordoserede engangsklude. 
  • Urene blyforklæder hænger på et stativ og håndteres derfra i forbindelse med rengøring
  • Synligt sprøjt på vægge og inventar aftørres med rengøringsmiddel.
  • Gulvet rengøres hvor der er synlig forurening
  • Spild optørres og området desinficeres med klorholdigt desinfektionsmiddel

Mellemrengøring isolation

Servicemedarbejderen skal, i forbindelse med rengøring efter isolationspatienter, anvende samme personlige værnemidler (overtrækskittel, engangshandsker) som plejepersonalet og i øvrigt følge samme procedure som ved slutrengøring af operationsstuen.

Operationsstuen er en isolationsstue til rengøringen er helt afsluttet, derfor er der krav om værnemidler så længe rengøring pågår.

Isolation - rengøring

  • Der skal tydeligt markeres fra plejepersonalet, hvilket udstyr der skal rengøres og desinficeres
  • Affaldsposer med restaffald og tøjposer fjernes og skiftes hvis de er ½ fyldt
  • Operationslampen + svingarmen rengøres og aftørres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Alle kontakpunkter incl. stole -sæder, -ryg og -armlæn rengøres og aftørres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Lejet og lejringsudstyr rengøres og aftørres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Urene blyforklæder hænger på et stativ og håndteres derfra i forbindelse med rengøring
  • Synligt sprøjt på vægge aftørres med rengøringsmiddel og desinficeres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Gulvet rengøres hvor der er synlig forurening
  • Spild optørres, der rengøres og området desinficeres med klorholdigt desinfektionsmiddel

Mellemrengøring med klor

  • Meddeles af plejepersonalet
  • Leje og anvendte borde rengøres med klor
  • Ellers som ovenfor - mellemrengøring

Slutrengøring

Én gang i døgnet skal der foretages slut-rengøring af de operationsstuer, der har været i brug.

It-udstyr slukkes før slutrengøringen

  • Affaldsposer og tøjposer fjernes og skiftes. Stativet aftørres med rengøringsmiddel
  • Alle vandrette overflader og kontaktpunker aftørres med rengøringsmiddel
  • Lejet skilles ad og rengøres
  • Lejet og lejringsudstyr rengøres med rengøringsmiddel
  • Urene blyforklæder hænger på et stativ og håndteres derfra i forbindelse med rengøring
  • Mobil sokkel flyttes – evt. i samarbejde med portører og aftørres med rengøringsmiddel
  • Operationslampen og svingarmen aftørres med rengøringsmiddel
  • LAF-feltet aftørres med rengøringsmiddel
  • Dugen aftørres med rengøringsmiddel – kigges efter for stænk/sprøjt
  • Alt medicoteknisk udstyr inkl. ledninger, pedaler og hjul, aftørres med rengøringsmiddel på alle sider
  • Operationsstole med udstyr aftørres med rengøringsmiddel
  • Vægge aftørres med rengøringsmiddel ved synlig stænk
  • Skabslåger/glaslåger aftørres med rengøringsmiddel
  • Døre aftørres med rengøringsmiddel
  • Synligt stænk på lofter aftørres med rengøringsmiddel
  • Sugeaggregat aftørres med rengøringsmiddel
  • Håndvask rengøres med rengøringsmiddel m. kalkfjerner
  • Vindueskarme aftørres med rengøringsmiddel
  • PC-skærm og tastatur aftørres med rengøringsmiddel
  • Telefon aftørres med rengøringsmiddel
  • Hele gulvet rengøres med rengøringsmiddel

Rengøringsopgaver der udføres i henhold til INSTA 800 og hygiejne profil 5

  • Lofter aftørres med rengøringsmiddel
  • Vægge over nå-højde aftørres med rengøringsmiddel
  • Ventilationsriste aftørres med rengøringsmiddel
  • Radiator aftørres med rengøringsmiddel
  • Karme i ovenlys aftørres med rengøringsmiddel
  • Udsugningskanalrist støvsuges
  • Gulv i lægevask afkalkes
  • Perlatorer afkalkes i følge instruks: Afklakning af vandhaner og brusehoveder. Afkalkning af vandhanefiltre og brusehoveder

Rengøring efter isolationspatient

Servicemedarbejderen skal, i forbindelse med rengøring efter isolationspatienter, anvende samme personlige værnemidler (overtrækskittel, engangshandsker) som plejepersonalet og i øvrigt følge samme procedure som ved slutrengøring af operationsstuen.

Operationsstuen er en isolationsstue til rengøringen er helt afsluttet, derfor er der krav om værnemidler så længe rengøring pågår.

Isolation - rengøring

  • Stuen er markeret med isolationsskilt, fjernes når rengøring er udført
  • Rengøringsvogn tages ikke med ind på stuen
  • Rigeligt med rene mopper, klude, forfugtede klude mv. pakkes i rene poser inden arbejdet påbegæyndes og inden værnemidler tages på.
  • Alt udstyr tages med ind på stuen
  • Trafik frem og tilbage til rengøringsvognen når arbejdet med isolationsrengøring er påbegyndt, er ikke tilladt
  • Opstår der behov for at gå ud og hente noget skal ALLE værnemidler tages af i korrekt rækkefølge og håndhygiejnne udføres inden man forlader stuen
  • Skyllerum og forrum skal kun isolationsrengøres efter aftale med plejepersonalet og kun hvis rummet er blevet forurenet fra isolationsstuen
  • Gulv rengøres med almindeligt rengøringsmiddel
  • Lejet, lejringsudstyr, håndtag og andet inventar og kontaktpunkter som patient og personalet har været i kontakt med rengøres og desinficeres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Brugte flergangsklude og mopper kommes i poser inde på stuen og lægges derefter straks til vask efter brug 
  • Rengøringsredskaber der er medtaget på stuen desinficeres med klor inden stuen forlades
  • Udstyr som er kørt udenfor stuen rengøres på vanligvis inden det sættes på plads igen
  • Stuen er klar til brug umiddelbart efter rengøring, når overflader er tørre.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Det er plejepersonalet, der melder stuen klar til rengøring. Slutrengøring meldes når der er plads i programmet
  • Det er plejepersonalet, der bestiller isolationsrengørings niveau og sikre at der er skiltet på stuen og isolationsvogn med værnemidler er sat foran stuen
  • Det er servicepersonalets ansvar at holde sig à jour med afvikling af programmet, og at gøre rent ifølge vejledningen, og at bede om portørhjælp, hvis der er behov for flytning af tungt udstyr
  • Rengøring og desinfektion, som beskrevet i vejledningen udføres af servicepersonalet medmindre andet er aftalt
  • Det er servicepersonalets ansvar at dokumentere rengøringsprofil og tidspunktet

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag