Hæmodialyse, transportabel WRO anlæg

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe: Sygeplejersker i hæmodialysen

Beskrivelse af brug af transportabelt vandanlæg ved dialysebehandling.

Tilbage til top


Definitioner

 Tilbage til top


Fremgangsmåde

 Tilslutning af vandanlæg:

  1. Tilslut slangen fra ”Hard water inlet” til vandudtaget på stuen.
  2. Slangen udgående fra vandanlæggets bagside kobles til dialyseapparatets vandindtag.
  3. Slangerne (2 stk.) med overskudsvandet fra vandanlægget hænges på vasken.
  4. Udløbsslangen fra dialyseapparatet påsættes en forlænger slange og hænges ligeledes på vasken.
  5. Åben for vandudtaget på stuen og tænd for vandanlægget på bagsiden.
  6. Når der står STANDBY i displayet trykkes i 3 sek. på den blå knap.   
  7. Vandanlægget er nu tændt.
  8. Se billede

Test af vandanlæg:

Ledningsevnen vises konstant på vandanlægges display og fortæller os om vandanlæggets funktion. Ledningsevnen falder efter ca. 2 min. til 5-200 µS/cm.

 Alarmer:

Vandanlæggets drifts knap blinker, hvis anlægget mangler vand (skyldes ofte at vandudtaget på stuen ikke er blevet åbnet). (Alarm på display: Insufficient water supply)

Vandanlægget vil alarmere, hvis ledningsevnen er for høj > 60 µS/cm. I det tilfælde skal et andet anlæg tages i brug.

Vedligehold/rengøring:

Vandanlægget skal renses 2 gange pr. uge. Dette foretages af dialyseteknikerne

 Nedtagning af vandanlæg:

Luk først for vandudtaget på stuen og sluk herefter for vandanlægget på forsiden og på bagsiden, herved undgås overtryk i systemet, når slangerne senere skilles af.

 Vandudtag forefindes på:

B109: alle stuer, vi dialyserer primært på stue 25

ITA: alle stuer

103: alle stuer

54H5: (perioperativt afsnit) ved plads 5 og 10

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 Tilbage til top


Bilag

 Tilbage til top