12.2.HEH.13.1.1.Vejledning i anvendelse af Arcus

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Anvendelse af Arcus
Udskrevning af etiketter fra programmet Arcus
Skrive svar i Arcus, der ikke er oprettet
Brug af Arcus til at skrive svar på undersøgelser
Rettelser af svar, som er arkiveret i Arcus
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

En vejledning om de nødvendige funktioner i Arcus såsom:

  1. Korrekt anvendelse af Arcus
  2. Hvordan etiketter udskrives korrekt fra programmet Arcus.
  3. Den korrekte procedure for hvordan man skriver i et svar i Arcus, der ikke er oprettet.
  4. Korrekt brug og arbejdsgang for brug af Arcus til at skrive svar på undersøgelser.
  5. Fremgangsmåde ved rettelse af svar, som er arkiveret i Arcus.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Personalet på afdeling for Nuklearmedicin, herunder læger, teknikere og sekretærer

Tilbage til top

Definitioner

Ikke relevant.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

At sikre korrekt anvendelse af Arcus

Den ny udgave af Arcus startes ved at klikke på det grønlige ikon på desktoppen. Skærmopløsningen bør stilles til 1024x768 ellers vil noget af skærmbilledet mangle. (de fleste skærmbilleder kører nu 800x600, men ikke det, hvor man starter og stopper US). Brugergrænsefladen er ændret og der er én ny ting. Bookingdelen, som vi ikke bruger, men som Glostrup har fået bygget sammen med Arcus, og som Gentofte også bruger. Det kan bruges til oversigt over dagens US.

Oversigt over dagens bookede US. fås ved: ”Vis |  Kalender…” Ved at pege med musen på rum og klokkeslet vises den pågælgende US. Ved at dobbeltklikke på pågældende US. lukkes undersøgelsskærmbilledet op.  Oversigten viser dags dato, når man åbner, men man kan skifte dato på knapperne øverst til venstre. Der er to faneblade ”kalender” og ”oversigt”, så man let skifter mellem de to. Man skifter dato i de to faneblade uafhængigt af hinanden

Starte og stoppe US. gøres i undersøgelsesskærmbilledet. Man klikker på: ”Vis | Oversigt…”. Man får listen over alle US. Man skifter dato og interval forneden om nødvendigt. Man markerer US og klikker ”Åbne undersøgelse” (Alt b). Undersøgelsesskærmbilledet åbner. Man kan også dobbeltklikke på patientnavnet.  Man klikker på hånden øverst til venstre (modify study). Så starter man på den grønne pil ud for del US. navnet og stopper på den røde firkant. Man kan blive bedt om at bekræfte dosis ved at klikke på den grønne ”tommel op” (på det lidt underlige ikon). Man kan blive bedt om ”årsag”, ”læge” og ”undersøger”. Klik på ikonet og tilføj. Der er afhakningsfelt for ”patient ankommet”. Bruger man det, kommer der et grønt patientsymbol i undersøgelsesfeltet i kalenderen. Sætter man hak i Akut-feltet, kommer der en rød trekant i kalenderen. HUSK at gemme ved at klikke på diskette symbolet.

Skift mellem skærmbilleder. I US-skærmbilledet har man kalender/oversigt og US-skærmbilledet som faneblade  for neden i billedet. For oven i US-billedet har man ”Alle US” og ”Tidligere US” for den pågældende patient.
I kalender-skærmbilledet har man skift mellem ”kalender” og ”Oversigt” som faneblade for oven. I Status-skærmbilledet (se senere) skifter man mellem status ”Nyt svar”, ”Rediger resultat”,”Skriv svar”, ”Undervisning” og ”Arkiver” ved at klikke på den pågældende ”radioknap” (Startes ved: ”Svar” samt en af delene nævnt ovenfor).

Indtastning af måleresultater. Man vælger ”Svar | Rediger resultater…” Der dobbeltklikkes på patienten, eller man markerer og klikker på ”rediger resultat”. Det fremkomne skærmbillede ligner sig selv (med første felt markeret).

Behandling af billeder fra Pegasys. Man vælger ”Svar | Nyt…” . På den fremkomne liste vælger man den med status: ”Us. klar til svar” (som sædvanligt)

Diktering af svar. Man vælger ”Svar | nyt…” På den fremkomne liste vælger man dem med status: ”Ret tekst” (også som sædvanligt)

Skrivning af svar. Man vælger ”Svar | Skriv…”. Man får liste, hvor man har mulighed for at vælge : ”klar til skrivning”, ”skriv rettelse”, ”skal sendes” og ”klar til arkivering”. Dette er også som sædvanligt.

Oprettelse af patient (sjældnere brugt). Man vælger : ”Arkiv | Ny undersøgelse”, og udfylder CPR nr. og resten følger af sig selv. (De samme ting som sædvanligt udfyldes). Der er nogle knapper. De mange ansigter søger på patienter på CPR eller efternavn (tlf.virker sikkert ikke). Det enkelte ansigt viser patientoplysninger. ”Dokumentet” viser en journal, som vi ikke bruger.
Når man har skrevet et CPR-nr finder den evt. patientens sidste US. Nu klikker man på det grønne kryds for at få listen over undersøgelsesrepatoiret. (se nedenfor) Man klikker på plus’et for at ekspandere undersøgelsen i ”delundersøgelser” og vælger us. (I eksemplet er undersøgel-sen ”Nix Pille” af typen ÅH ARCUS TEST). Man vælger OK. Nu vælges rekvirent , læge (kun bogstaver), undersøger, årsag, rum, mødetid og undersøgelsestid (den vælger selv dags dato som dato. (”varighed” må ikke mangle) HUSK at gemme på diskettesymbolet.

Arkivering af svar. Vælg ”Svar | Arkiver…”. Resten som sædvanligt.

Læsning af arkiverede svar. Man finder patientens undersøgelsesskærmbillede. Det kan gøres ved at klikke i kalenderen eller i oversigten, eller ved at vælge ”Vis | Patientundersøgelser…” og  skrive patientens CPR-nr. I skærmbilledet er der tre faneblade foroven, Undersøgelse, alle- og tidligere undersøgelser. Man vælger ”tidligere undersøgelser” og får det tidligere svar frem ved at klikke på den pågældende undersøgelse i listen. Gamle Arcus svar kan ses i IMPAX Client.

Oversigt over åbne vinduer. Når man har fået åbnet så mange vinduer, at man har mistet orienteringen, kan man i øverste linie vælge ”vindue” og se en liste over åbne vindue. Der er hak ved det der er oppe på skærmen.

 

Genvejstaster

Der er allerede en del genvejstaster i systemet. De beskrives i patientskærmbilledet under ”Undersøgelse” og det drejer sig om følgende

Modificer:                           <CTRL> + M

Gem :                                  <CTRL> + G

Ignorer ændring:                 <CTRL> + I

Tilføj Undersøgelse:           <CTRL> + U

Tilføj delundersøg.:             <CTRL> + L

Start delundersøgelse:       <CTRL> + S

Stop delundersøgelse:        <SHIFT>+<CTRL> +  S

Skift status:                         <CTRL> + T

Genvej til tidligere svar i Arcus

I svar-vinduet er der tilføjet en kolonne, hvor man kan se antallet af tidligere svar på de pågældende patienter. Ønsker man at få listen med tidligere svar frem, skal man ikke længere taste CPRnummeret ind i undersøgelsesskærmbilledet (det kan man naturligvis stadigvæk). Det, man gør, er at blå-markere linien med ét klik. Derefter højreklikker man i det blå. Der kommer en lille boks, hvor man klikker på ”Tidl. US liste”. Der kommer et nyt vindue med listen over patientens tidligere undersøgelser. Det er det vindue man kender, og man åbner tidligere svar som man er vant til, ved at dobbeltklikke på dem. Når man skal videre til den næste patient, lukker man vinduet med listen over tidligere svar, og man er tilbage hvor man kom fra.

Hvordan etiketter udskrives korrekt fra programmet Arcus.

Brug af etiketskrivningprogram:

Programmet startes ved at klikke på ”Label”-ikonet.

Programmet starter op med et vindue med tre knapper og et tekstfelt med datoangivelse.

  1. Ønsker man at ændre datoen editerer man på sædvanlig vis i tekstfeltet med datoen, og klikker en enkelt gang på knappen med ”udtræk” . Programmet svarer med at fortælle hvad man har ændret datoen til.(det er faktisk ligemeget hvilken af de tre knapper man klikker på, man skal blot flytte ”focus of attention” fra tekstfeltet). Ønsker man ikke at ændre datoen springes punkt 1 over.
  2. Små ændringer af datoen foretages med scroll knapperne til højre for datofeltet.
  3. Nu trækker man patienter ud af Arcus-databasen ved at klikke på ”Udtræk”. Der henløber nu en rum tid, hvorefter programmet svarer med en messagebox med antallet af patienter.
  4. Nu skal man vælge hvilken undersøgelse man vil lave etiketter til. Man Klikker på ”File”: ”Underesøgelse…”. Short-cut Ctrl-U. Programmet svarer med en listeboks med den valgte datos under-søgelser. Man markerer den eller de ønskede undersøgelse. Man klikker ”OK”, og vinduet lukkes.
  5. Man vælger ”File | Patienter” og vælger de ønskede patienter.
  6. Man klikker på ”labels” og man får et label vindue op. Det er oprindeligt tomt bortset fra, at antallet af forskellige labels er angivet i ”Label nr.” feltet. Dette antal kan godt være større end antallet af patienter fordi en patient kan være sat til den samme undersøgelse fra forskellige afdelinger f.eks. Ved at køre op og ned med scrollbaren til højre ses de  forskellige labels. Man har mulighed for at tilføje en kommentar i kommentar linien. Tekst længere end det man kan se i feltet ca. 23 tegn vil blive klippet af, og man får en messagebox med en advarsel, hvis man forsøger at skrive mere. Dette er fordi etiketterne har en begrænset størrelse. Man kan også ændre antallet af labels for den enkelte patient fra default = 8 til det ønskede. (maxværdier er 200 patienter og 1000 labels i alt) Man kan ikke ændre i linierne med Navn, CPR nummer Afdeling og dato. Man klikker på ”OK” for at akceptere labels, og vinduet lukkes.
  7. Man kan, ved at klikke ”File|Etiket antal” ændre antallet af etiketter generelt. Default værdien er 8 etiketter og ændres ikke. Patienter, der er valgt fra, får stadig udskrevet 0 etiketter.
  8. Man klikker på ”File”:”Printer…”. Her vælger man ”HEH-P1275”. Vælger man en anden printer, svarer programmet med en messagebox der fortæller at man ikke kan skrive etiketter ud, og der skrives ikke etiketter ud. Har man valgt HEH-P1275 klikker man ”egenskaber” og vælger den øverste bakke. Man klikker ”OK” et par gange.
  9. Man er nu klar til at udskrive labels ved at klikke på knappen ”Skriv Labels”. Labels er sorteret i orden efter undersøgelser, tid, afd og navn.

PS: Programmet er ikke helt stabilt og kan gå ned med fejlmeddelelsen ”programmet har gjort en ulovlig handling” (Så prøver man igen.Det er sket under databaseudtræk ikke under labelud-skrivning). Hvis fejlen ”index out of range” opstår skal programmet rettes fordi der den pågældende dag så er flere end 200 patienter. Eller man har forsøgt at skrive mere end 1000 etiketter ud (i alt)

 

 

Den korrekte procedure for hvordan man skriver i et svar i Arcus, der ikke er oprettet.

Når du skal skrive i et svar der IKKE eksisterer

Sådan gør du i ARCUS:

  • Gå op menuen undersøgelse
  • find referencenr.
  • kopier reference nr.
  • tryk OK
  • tryk annuler

Derefter går du i menuen admin

  • Ændre statur
  • Indsæt reference nr.
  • Sæt svar til afventer resultat
  • OK

Når du skal skrive i et svar der IKKE eksisterer (billeder)

Sådan gør du i ARCUS:

  • Gå i menuen undersøgelse
  • Gå i undersøgelsesliste
  • Kopier reference nr.
  • Annuller

Derefter går du i menuen admin

  • Indsæt reference nr.
  • Ændre status til afventer resultat
  • Tast resultat indtast
  • Find patienten
  • Tryk vis svar
  • Tryk på ”med makroer”

Når du skal skrive i et svar det IKKE eksisterer (us med tal)

Sådan gør du i ARCUS:

  • Gå op menuen undersøgelse
  • Gå i undersøgelsesliste
  • Find referencenr.
  • Kopier reference nr.
  • Tryk OK
  • Tryk annuler

Derefter går du i menuen admin

  • Ændre statur
  • Indsæt reference nr.
  • Sæt svar til ret tekst
  • OK
 

Korrekt brug og arbejdsgang for brug af Arcus til at skrive svar på undersøgelser.

Man åbner Arcus og vælger Svar|nyt… Man får en liste over patieter, hvor der er angivet CPR, navn, undersøgelse, dato,status og antallet af tidligere undersøgelser. Man kan se forskellige statusangivelser. Dem, der skal skrives svar på, de der hedder ”RetTekst” (af historiske årsager – man skulle umiddelbart tro, at det var ”Klar til svar”. Det er det ikke)

Pr. august er systemet ændret, så der kun åbnes ét dokument i Word – det første, - så man kan skrive i det. Andre svar vil blive åbnet i WordViewer, så man kan læse svar. Har et svar status af ”Arkiveret” vil det altid blive åbnet i WordViewer uanset om man har Word åben eller ej. Det er lavet på den måde for at undgå sammenblanding af svar, hvilket er forekommet. (Skyldtes designsvaghedved Arcus. Vi håber det er klaret med denne version af programet)

Scenario:

Man skal skrive et svar ”X” på A. Hansen. Han har tidligere svar kaldet A, B, C. Yderligere er der et svar med status ”Klar til Arkivering” kaldet D, og et med status ”Skal Sendes” kaldet E. Man skal jo læse tidligere svar før man kan skrive svaret, men man skal være opmærksom på, at det første svar, som kan åbnes i Word, bliver åbnet i Word. Så her er den korrekte sekvens, når man skriver svar på A. Hansen.

Man åbner svar X som det første. Det åbner i Word, som man evt. minimere – eller lader det skjule af Arcus. Nu er Arcusdatabasen låst på A. Hansen. Dernæst åbner man arkiverede svar A, B, C. De åbner i WordViewer et ad gangen. Endelig åbner man svar D og svar E. De åbner også i WordViewer idet Word allerede er åben.

Disse svar findes ikke under Svar|nyt…, men under Svar| skriv… (er normalt en sekretær ting, men hvis svaret ikke er nået at blive at arkiveret, findes det der). Nu er man klar til at skrive svaret. Man finder Word i processlinien og får Word til at ligge øverst på desktoppen. Når man har skrevet svaret gemmer man det ved at klikke på det gule solbrillesymbol. Det åbner en statusboks, hvor der under normale omstændigheder er valgt den næst korrekte.

status(det vil være ”klar til skrivning” – Der er et diktationssystem på Arcus og oprindeligt skrev sekretærerne svaret, derfor ”klar til skrivning”)

Åbning af arkiverede svar sker således:

Man markerer den patient, der er tale om (A. Hansen), højreklikker i den blå linie, får et skilt, der står ”Tidl. US liste” på. Man klikker på skiltet, og får listen over tidligere svar. Man klikker på det svar man ønsker at se, og det åbner i WordViewer. Der åbner kun ét svar af gangen, så når man har læst svar A og klikker på svar B, så lukker svar A og svar B åbner.

Lidt teknik til almindelig oplysning. Systemet med kun at åbne ét svar af gangen er lavet på den måde, at Arcus tæller til ”én” når Word åbnes. Når man lukker et svar igen, fortæller Word Arcus, at svaret er lukket og Arcus tæller ned til ”nul”. På den måde ved Arcus hvornår den skal åbne Word og hvornår den skal åbne WordViewer. Skulle der ske det – gud forbyde –, at word ”går ned” uden at den får fortalt, at svaret altså ikke er åbent, så vil Arcus lukke svar op i WordViewer. Ved at lukke Arcus og åbne igen er man tilbage ved at Arcus regner med ”nul” åbne svar i Word.

 

 

Fremgangsmåde ved rettelse af svar, som er arkiveret i Arcus.

Dette er en procedure, som kun bør foretages af en Arcus-administrator eller sekretærer, som har øvelse heri.

OBS: HVIS DETTE GØRES FORKERT OG MAN FEJLAGTIGT SLETTER SVARET ELLER DELE AF SVARET, F.EKS. BILLEDER, ER SVAR-ARKET PRINCIPIELT MISTET. MAN KAN DOG FÅ NN-IT TIL AT GENDANNE SVARET FRA BACKUP, NÅR MAN HAR FILNAVNET. DET KOSTER PENGE OG ER NOGET BØVL, SÅ LAD VÆRE MED AT GØRE DET FORKERT.

  1. Find ref. nr -  Eks. 023170485

a.Man finder det referencenummer, der hører til den undersøgelse man skal rette. Af de ni cifre ref. nummeret indeholder, skal man bruge de 8 første.

    2. Åben stifinder

    3. Vælg N:/Arcus/Db/Archives/årstal (de 2 første cifre i ref. nr.)

a. man åbner stifinder og finder direktoriet N:\Arcus\Db\Arcives.... Nu skal man se på de 2 første cifre i ref. nummeret. De udgør årstallet for undersøgelsen d.v.s. 00 (for 2000), 01 for (2001) o.s.v. de to cifre angiver det sidste led i direk-toriestien. (F.eks vil det arkiverede svar hvor de 8 første cifre er 01002004 stille i direktoriet ###FOLDER###

    4. Marker dokumentet og højrekllik med musen

    5. Hold SHIFT-knappen nede og åbn dokumentet med musen

OBS!! Slip først shift-tasten når dokumentet er på skærmen

a.Man højrekliker på filen og får en menu. Her vælger man ”Åbn”, og her er det vigtigt at man holder shift nede. Man holder shift nede hele tiden til man ser svaret på skærmen. Shift nede forhindre at makroen begynder at køre som om man kørte i Arcus, og det er netop det man IKKE gør.

    6. Ret den ændrede tekst

    7. Gem dokumentet ved at klikke på ikonet i værktøjslinien

    8. Udskriv dokumentet ved at trykke CTLR+P

    9. NÅR DU LUKKER NED holdes shift-tasten nede og dokumentet lukkes i øverste højre hjørne på krydset.

a.Man laver de rettelser man vil, det er et normalt Word-dokument. Og når man gemmer gør man det på det lille diskettesymbol, og her skal man igen holde ”Shift” nede mens dokumentet lukker.

Glemmer man at holde shift nede får man en række fejlmeddelelser. Det gør ikke så meget, men det ser ikke smart ud. Man skal ikke forsøge at bruge de sædvanlige knapper f.eks. til skift status. Det vil give fejlmeddelser og vil (selvfølgelig) ikke virke.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Læger, teknikere og sekretærer har ansvaret for at indholdet i denne vejledning er korrekt og fyldestgørende. Den enkelte medarbejder har ansvaret for at kende og følge denne vejeldning.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

LOV nr. 23 af 15/01/2018
BEK 669 af 01/07/2019
BEK 670 af 01/07/2019
BEK 671 af 01/07/2019

Tilbage til top

Bilag

Ikke relevant.

Tilbage til top