Vores lokale VIP vejledning tager afsæt i den forpligtende ”Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne” som Danske Regioner og KL indgik med KTO i 2008, samt Herlev Hospitals retningslinjer på området[1]. Overordnet betyder dette, at EU – aftalen om indsatsen mod vold, mobning og chikane indbygges i MED-arbejdet på afdelingen.
VIP vejledningen skal være med til at sikre, at medarbejderen, tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten, ledere og ansatte i afdelingen ved, hvad de skal gøre – både for at forebygge sexchikane og i tilfælde af, at den uønskede situation opstår.
Det betyder konkret i vores afdeling at:
[1] https://intranet.regionh.dk/heh/personale/arbejdsmiljø-og-trivsel/trivsel-og-psykisk-arbejdsmiljø/Sider/Mobning-og-chikane.aspx?rhKeywords=kr%C3%A6nkende+adf%C3%A6rd
Relevant for alle medarbejdere i Afdeling for Mave-, Tarm- og Leversygdomme
Definition af krænkende handlinger
På Herlev- og Gentofte Hospital anvender vi Arbejdstilsynets definition på krænkende handlinger:
”Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende. Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning og seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet. Der kan både være tale om aktive handlinger og om at undlade at handle.”
Seksuel chikane
Det, der er særligt for seksuel chikane er, at krænkelsen har seksuel karakter og er al form for uønsket seksuel opmærksomhed.
Eksempler på dette kan være:
Identifikation af krænkende handlinger
Der er typisk to måder, vi som ledere / kollegaer kan blive opmærksomme på problemer med krænkende handlinger i afdelingen:
Sådan forebygger vi krænkende handlinger
Det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere at forebygge krænkende handlinger, herunder mobning og chikane.
Det er derfor vigtigt, at vi som afdeling løbende er opmærksomme på omgangstonen og arbejdskulturen generelt. Det kan ske ved at vi løbende sætter emnet på dagsordenen på personalemøder, i arbejdsmiljøgruppen og det lokale MED -udvalg.
Særligt i vores afdeling skal vi være opmærksomme på alle de unge studerende afdelingen modtager og sikre et godt og trygt læringsmiljø, hvor tonen er professionel og arbejdsmiljøet godt.
Medarbejderens individuelle opgave
Hvis du er vidne til krænkende handlinger
Hvis du oplever at være udsat for krænkende handlinger
Medarbejdergruppens opgave
Lederens opgave
Arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og LMU’s opgave