Vejledning for håndtering af vold, mobning og sexchikane

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vores lokale VIP vejledning tager afsæt i den forpligtende ”Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladserne” som Danske Regioner og KL indgik med KTO i 2008, samt Herlev Hospitals retningslinjer på området[1]. Overordnet betyder dette, at EU – aftalen om indsatsen mod vold, mobning og chikane indbygges i MED-arbejdet på afdelingen.

VIP vejledningen skal være med til at sikre, at medarbejderen, tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten, ledere og ansatte i afdelingen ved, hvad de skal gøre – både for at forebygge sexchikane og i tilfælde af, at den uønskede situation opstår.

Det betyder konkret i vores afdeling at:

  • Der skal sættes ind overfor overgreb af fysisk, psykisk og seksuel karakter
  • At overgreb kan (skal) karakteriseres som enten enkeltstående eller systematiske handlinger
  • At alle ledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter er bekendte med og opdateret på afdelingens holdning og politik på området
  • At alle medarbejdere bliver oplyst om hvordan de skal forholde sig hvis de oplever chikane på afdelingen

 

 


[1] https://intranet.regionh.dk/heh/personale/arbejdsmiljø-og-trivsel/trivsel-og-psykisk-arbejdsmiljø/Sider/Mobning-og-chikane.aspx?rhKeywords=kr%C3%A6nkende+adf%C3%A6rd

 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Relevant for alle medarbejdere i Afdeling for Mave-, Tarm- og Leversygdomme

Tilbage til top

Definitioner

 

Definition af krænkende handlinger

På Herlev- og Gentofte Hospital anvender vi Arbejdstilsynets definition på krænkende handlinger:

”Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende. Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning og seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet. Der kan både være tale om aktive handlinger og om at undlade at handle.”

Seksuel chikane

Det, der er særligt for seksuel chikane er, at krænkelsen har seksuel karakter og er al form for uønsket seksuel opmærksomhed.

Eksempler på dette kan være:

  • Uønskede berøringer
  • Uønskede verbale opfordringer til seksuelt samkvem
  • Sjofle vittigheder og kommentarer
  • Visning af pornografisk eller anden materiale af seksuel karakter (uden kontekst)

Identifikation af krænkende handlinger

Der er typisk to måder, vi som ledere / kollegaer kan blive opmærksomme på problemer med krænkende handlinger i afdelingen:

  • Navngivne personer oplever krænkende handlinger og går til deres nærmeste leder, tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant
  • APV /tidligere TrivselsOP eller anden trivselsmåling viser problemer med krænkende handlinger og adfærd i afdelingen
  • Navngivne personer oplever krænkende handlinger og går til en kollega, som eventuelt kan hjælpe med at rette henvendelse til leder m.m.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Sådan forebygger vi krænkende handlinger

Det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere at forebygge krænkende handlinger, herunder mobning og chikane.

Det er derfor vigtigt, at vi som afdeling løbende er opmærksomme på omgangstonen og arbejdskulturen generelt. Det kan ske ved at vi løbende sætter emnet på dagsordenen på personalemøder, i arbejdsmiljøgruppen og det lokale MED -udvalg.

Særligt i vores afdeling skal vi være opmærksomme på alle de unge studerende afdelingen modtager og sikre et godt og trygt læringsmiljø, hvor tonen er professionel og arbejdsmiljøet godt.

Medarbejderens individuelle opgave

  • Tal ikke bag om ryggen på kolleger og leder
  • Stop rygter og sladder
  • Sig fra overfor krænkende adfærd på egne og andres vegne

Hvis du er vidne til krænkende handlinger

  • Tal med og lyt til den kollega, der oplever sig krænket, mobbet eller chikaneret
  • Støt din kollega, der bliver udsat for krænkende handlinger i at gå til nærmeste leder

Hvis du oplever at være udsat for krænkende handlinger

  • Tag dine oplevelser og fornemmelser alvorligt, hvis du føler dig krænket, mobbet eller chikaneret. Det kan fx være ved at føle sig sårbar, forkert, usikker, udenfor gruppen, magtesløs, påvirket negativt på din selvtillid eller selvværd
  • Gør din leder opmærksom på, hvordan du har det, og hvad du oplever
  • Gå til din arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant
  • Benyt evt. hospitalets tilbud om psykologisk rådgivning

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Medarbejdergruppens opgave

  • Respekter hinandens forskelligheder
  • Hjælp hinanden med at løse konflikter på en konstruktiv måde
  • Tag godt imod nye kollegaer og luk dem ind i det sociale fællesskab
  • Del jeres viden om arbejdet med hinanden
  • Sig fra overfor krænkelser, mobning og chikane
  • Hav fokus på at bevare en god og professionel omgangstone

Lederens opgave

  • Signaler at krænkende handlinger, herunder mobning og chikane, er uacceptabel adfærd
  • Brug personalemøder og MUS-samtaler til at tale om og spørge ind til mobning
  • Vær opmærksom på konflikter og klikedannelser i medarbejdergruppen
  • Sørg for at medarbejderne er klædt på til at håndtere konflikter på en konstruktiv måde
  • Tag konflikter i opløbet før de vokser sig for store
  • Overvej hvilke opgaver, der indeholder vanskelige konflikter
  • Sørg for at der er en tydelig ansvars- og opgavefordeling
  • Kommuniker klart og tydeligt om forandringer og vigtig information 
  • Sørg for at der tages godt imod nye medarbejdere.

Arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og LMU’s opgave

  • Understøtter aktivt hospitalets nærværende retningslinje i forhold til krænkende handlinger.
  • Tager stilling til hvordan retningslinjen implementeres og følger op på den (LMU)
  • Reagerer på tegn på krænkende handlinger, herunder mobning og chikane og går til respektive leder
  • Deltager aktivt i udarbejdelse af handleplaner og opfølgning på APV (tidligere TrivselOP) resultater.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag