At patienter, der henvises, får et veltilrettelagt ambulant forløb i Afdeling for Led- og Knoglekirurgi (alle ambulatorier), således at patienten oplever at blive set af den rette læge/sygeplejerske til den rette tid
Personale ansat i Afdeling for Led- og Knoglekirurgi samt alle læger som er involveret i visitering og indkaldelse af henviste patienter til Afdeling for Led og Knoglekirurgi
Patienter som er henvist til Afdeling for Led- og Knoglekirurgi - alle ambulatorier. Gentofte matriklen
Vejledningen giver anvisning på korrekt visitering af patienter og på patientens vej gennem Afdeling for Led- og Knoglekirurgi - alle ambulatorier. Gentofte matriklen.
FUS=forundersøgelse
SP=sundhedplatformen
CVI=centralvisitationen
Afdeling for led og knoglekirurgi, Gentofte Hospital, har den ortopædkirurgiske visitation via CVI (Centralvisitationen) til både Herlev og Gentofte Hospital.
Henvisningerne modtages dagligt elektronisk via CVI, ved skriftlige henvisninger primært fra speciallæger og andre henvisende afdelinger og hospitaler.
Afdeling for Led- og Knoglekirurgi på Gentofte varetager den videre visitation til sår- og skadeambulatorierne på Herlev Hospital.
Krav til elektronisk henvisning:
Indikationen skal stå tydeligt fra henvisende læge i henhold til gældende regler. http://www.sundhed.dk/cvi
Henviste patienter kommer til forundersøgelse hos speciallæger, afdelingslæger, 1. reservelæger og reservelæger.
Patienter kan henvises direkte fra Akutmodtagelsen ved at lægen lægger en best/ord i SP med ønske om videre opfølgning og kontrol
Der visiteres specielle børneortopædkirurgiske lidelser til Hvidovre Hospital samt internt til Sårambulatoriet og skadeambulatoriumerne (14. etage), Herlev Hospital.
Til skadeambulatorierne, herunder også Skuldertraume ambulatoriet på Gentofte, lægges henvisningen i book-best/ord af den behandlende læge i Akutmodtagelsen på Herlev eller Gentofte.
Patienterne registreres i SP og bookes til kontrol af ambulatorie-sekretæren.
De nyhenviste patienter; såvel akutte, subakutte og øvrige nyhenviste modtages og visiteres som følgende:
Der tages højde for visitationsregler og der indkaldes i henhold til udredningsretten og efterfølgende behandlingsretten. Udredningsretten er 1 måned og behandlingsretten er 1 måned. http://www.regionh.dk/patientrettigheder og Breve indkaldelsesbreve til indlæggelse og operation.
Patienterne indkaldes efter gældende regler:
Alle breve indeholder som standard minimum følgende:
Koordinering:
Der koordineres forundersøgelser (FUS) med røntgenafdelingen. Ambulatorie-sekretæren gennemgår morgendagens lister, bestiller røntgen og følger op på, om diverse svar er tilgængelige.
Evt. kørsel bestilles af patienten selv. Der lægges ordination på kørsel i FYI såfremt patienten opfylder kravene for patienttransport.
Første kontakt:
Henvisning forefindes elektronisk i SP.
På selve dagen modtages patienten i ambulatoriets reception og tjekkes ind i SP. Når patienten er tjekket ind i SP, kan læger og sygeplejersker se det inde på stuen og kan hente/kalde patienten ind.
Patienten informeres om, hvilken læge de skal ind til, om evt. ventetid, og hvor de skal vente.
Lægen/sygeplejersken modtager de udfyldte skemaer (oplysningsskema og samtykkeerklæring) til brug for sin journaloptagelse. Der registreres efterfølgende telefonnummer og livstestamente.
Kontaktpersonordning:
Der udleveres visitkort på den sundhedsfaglige kontaktperson. Det er den læge, der ser patienten til forundersøgelse og om muligt opererer patienten. Visitkortet udleveres af lægen selv.
Diagnostiske undersøgelser:
Patienten får optaget en journal (Lægelig vurdering og journalføring), undersøges klinisk og paraklinisk efter lægens skøn, og lægen tager stilling til yderligere undersøgelser, tiltag eller behandlingstilbud.
Behandling og undersøgelse:
Behandlingsplan:
Med udgangspunkt i patientens sygehistorie og den lægelige undersøgelse og vurdering lægges, i samråd med patienten og evt. pårørende, en behandlingsplan.
Der inddrages evt. tværfaglige samarbejdspartnere og en prioritering af den videre undersøgelse og behandling.
Genoptræningsplan – GOP – skrives og lægges i best/ord. ved det ambulante besøg og sendes elektronisk af lægesekretæren.
Der tages stilling til, om der skal trænes i kommunalt regi eller specialiseret træning på hospitalet.
Udfra KRAMS faktorerne www.sst.dk/alkohol og operationer www.sst.dk/rygningogoperationer, informeres og vejledes patienten og evt. tiltag sættes i værk. Pjecer udleveres ved behov. www.herlevhosptal.dk/afdelinger/Patientinformation
Særlig udsatte patienter identificeres, og der lægges en plan, evt. i samarbejde med socialsygeplejersken på Herlev og Gentofte Hospital eller med primær sektor. (Ved kontakt til primær sektor, se Intranet Gentofte Hospital "kommunekontakt"
Koordinering i forbindelse med opskrivning til operation:
Patienten opskrives til operation via en casebestilling i SP m. evt. bemærkninger til bookingsekretæren.
Patienten informeres af lægen om indgrebet og om evt. risici til operationen, herefter informeres patienten af sygeplejersken om operationsforløbet og der udleveres relevant patientinformation.
Der udfyldes skema til bookingsekretæren med evt. ønske for dato. Denne bookes samme dag, om muligt, i samråd med patienten. Ordinationer til yderligere undersøgelser bestilles i SP og lægges i best/ord.
Yderligere tilsyn f.eks. hjertelæge bestilles med det samme. Dette gøres elektronisk i SP.
Hvis patienten skrives op til dagkirurgi, kan patienten gå til anæstesitilsyn og evt blodprøver med det samme hvis det skønnes nødvendig af lægen. Ellers ses patienten på operationsdagen af narkoselægen.
Hvis patienten skrives op til operation på centraloperationsgangen(COP), skal patienten, så vidt muligt, klargøres samme dag. Kan dette ikke lade sig gøre, skal patienten indkaldes til klargøring og anæstesi efterfølgende, således at journalføringsreglerne overholdes. Lægelig vurdering og journalføring Præoperativt, - vurdering, prøver og patientinformation inden anæstesi (voksne og børn)
Kontrol/efterbehandling/rehabilitering:
Der informeres om aktuel ventetid.
Ventetiden forsøges overholdt ved at booke til de tider, der er i SP og minimere overbookninger.
Administrativt modtages patienten og tjekkes ind i SP.
Der er noteret, hvilken behandling patienten skal komme til, og læge/sygeplejerske forbereder sig i SP ved at læse notater og evt. se røntgenkontrolbilleder.
Koordinering:
Patienten bookes til kontrol af enten sengeafdelingen (læge), Operationsmodtgelsen (læge) eller Akutmodtagelsen via en best/ord i SP.
Ved udeblivelse registreres dette i SP af lægen eller sygeplejersken med en bemærkning om udeblivelse. Lægesekretæren sender patienten en ny tid, hvis ordinationen lægges i best/ord.
Hvis patienten udebliver fra en klargøringstid, skal patienten forsøges kontaktet for at aftale ny tid. Ellers kan man blive nødt til at aflyse operationen.
Udebliver patienten endnu en gang, afsluttes patienten og besked sendes via afslutningsnotat (epikrise) til egen læge/henvisende læge.
Patientinformation:
Patient informeres af læge/sygeplejerske om det videre forløb og planer, herunder genoptræning, ny kontrol og/eller om at forløbet afsluttes.
Udskrivelse/afslutning:
Patienten skal oplyses om, at vedkommende kan finde sin E-journal via Nem-ID/MitID på Sundhed.dk eller på Min Sundhedsplatform, og der kan evt udleveres info-kort om "adgang til din patientjournal". Kopi af journalnotat kan medgives patienten til hjemmeplejen/plejehjem.
Patienter og evt. pårørende informeres om det gennemgåede forløb og aktuelle tilstand og det evt. planlagte efterforløb/GOP.
Registrering/afslutning i SP.
Patienten informeres om, at forløbet i ambulatoriet er slut og at de har mulighed for at henvende sig for ny tid inden for 3 måneder. Ellers skal de have en ny henvisning.
Når lægen afslutter forløbet, afsluttes dette ved at afrunde besøg i SP enten til praktiserende læge eller anden afdeling. Efterfølgende færdiggør lægesekretær det ambulante forløb.
Områdeledelsen har ansvar for, at denne VIP er kendt af de rette personer og implementeret i afdelingen.
Afdelingsledelsen har ansvar for at vejledningen er kendt og implementeret i afdelingen.
De afsnitsansvarlige overlæger er udpeget af afdelingsledelsen til at være ansvarlige for den daglige visitation.
Lægesekretærer har ansvar for at oprette og registrere de nyhenviste i SP.
Lægesekretæren booker og indkalder patienten.