Formål
At sikre at personalet kender indholdet af Sechers bord og kan kontrollere funktionerne således, at det til enhver tid er rengjort, og klar til brug uden fejl og mangler.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Vejledningen er gældende for alt personale på fødegangen og omfatter Sechersbord placeret på fødestuerne.
Tilbage til top
Definitioner
Sechersbord: Et babybehandlingsbord med mulighed for opvarmning, sugning og ventilation af nyfødte.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Sechersbordets funktioner og udstyr kontrolleres i forbindelse med opredning af fødestuen.
Brugte sug eller maske erstattes med nyt.
- Kontrol af ilt og indstilling af NeoPuff
- Kontrol af udstyr på Sechersbord
- Kontrol af sug
Vigtigt: Den enkelte jordemoder har ansvar for at kontrollere bordet på fødestuen, når fødestuen tages i brug, i forbindelse med en fødsel.
Kontrol at ilt og indstilling af NeoPuff
- Det kontrolleres at flowmeter fungerer ved at åbne for ilt og atm. luft
- Grundindstillinger for NeoPuff kontrolleres iht vejledning for indstillinger. Se instruks NeoPuff - ventilationsudstyr til nyfødte
Udstyr på Sechers bord
- Der skal hænge et børnestetoskop
- Stopuret skal kontrolleres
- Lys og varmelampe skal fungere
Ved behov for øvrigt udstyr hentes neo-bordet. Afdelingen har to neo-borde. Èt er placeret i neo-rummet i J2 og ét på gangen i K1.
Kontrol af sug
- Det kontrolleres at suget fungerer ved at åbne for suget og aktivere undertrykket, ved at sætte en finger på sug-konneksionen. Undertrykket skal være >150 mmHG eller >0,2 x100 kPa afhængigt af det pågældende sugs måleenhed.
- I holderne ved Sechers bord skal der være 2 stk. sugekatethre af hver, i størrelserne:
”Børn str. 06”(grønt sug) og ”Børn str. 08”(blåt sug) og "Børn str 10" (sort sug). Sugekatheteret skal ikke åbnes før brug
Kontrollen af bordet dokumenteres efterfølgende på skemaet der hænger på væggen
Rengøring af Sechers bord
Efter hver fødsel:
- Bordet ryddes for stofbleer og håndklæder. Også selvom det ikke har været synligt i brug. Øvrige elementer skal kun skiftes/rengøres hvis de har været i brug:
Hvis suget har været i brug fjernes sug, slange og beholder
Hvis masken har været i brug fjernes maske + slange
- Bordet rengøres herefter af rengøringspersonalet i forbindelse med rengøring af fødestuen.
- Den sosu-assistent som efterfølgende redder stuen op, er ansvarlig for at montere nyt sug og/eller iltmakse, og efterprøve sechersbordets funktioner som ovenfor beskrevet
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Det er vicechefjordemoderens overordnede ansvar, at personalet er oplært i at betjene ilt/atm, NeoPuff og sug. Rent praktisk udføres denne opgave af afdelingsjordemoder under introduktionen til afdelingen.
Det er plejepersonalets ansvar og opgave at følge denne instruks og udføre den delegerede opgave.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Bilag
Genoplivning af nyfødte
Lommekort genoplivning af nyfødte vers 1.0.pdf
NeoPuff - ventilationsudstyr til nyfødte
Tilbage til top