Præ og Postoperativ sygepleje til dag. kirurgiske patienter i Gynækologisk klinik

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningen skal sikre en ensartet og patientsikker behandling af patienter, der opereres i dag. kirurgisk regi med præ og postoperativt forløb i gynækologisk klinik. Derudover er formålet at sikre ensartede og tydelige arbejdsgange på tværs af afdelinger og afsnit.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen gælder for plejepersonale, der er involveret i det præ og postoperative forløb for dag. kirurgiske patienter, i gynækologisk klinik.

Tilbage til top

Definitioner

Patienter:

###TABEL_1###

 

Patienter, der opfylder nedenstående kriterier, kan visiteres til dag. kir med præ og postoperativt forløb i gynækologisk klinik

  • Kirurgisk indgreb svarende til ovenstående skema. 

  • ASA 1 og 2

  • Patienten skal være i stand til at forstå og efterkomme given information.

  • Være fuldt mobiliseret og selvhjulpen i hjemmet.

  • Hjemtransport med ledsager: patienttransport i taxa eller i bil med pårørende som chauffør.

Kontraindikation for egnethed til præ og/eller postoperativt forløb i gynækologisk klinik

  • Lap. skopi
  • Komplikationer under operation der kræver særlig overvågning i det postoperative forløb f.eks perforation af uterus

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Præoperativt - Hverdagen forud for operationen

  • Sekretæren printer operationsprogrammet ud til den kommende hverdag (mandag og tirsdag), der noteres evt. information fra FYI på operationsprogrammet. Sekretæren printer labels og laver sengekort.

  • ​​​​​Patienterne informeres om at kontakte hhv. urogyn og almengyn mhp mødetid. 

 

###TABEL_2### ###TABEL_3###

 

Præoperativt 

Modtagelse 

 

Sekretæren:

  • Sekretæren modtager operationspatient nr 2 og 3 i receptionen og kontakter plejepersonale på tlf. 8-2657. Plejepersonale registrerer patienten som indlagt i Sundhedsplatformen (fra Pc i visitationen/medicinrummet), patientarmbånd med stregkode printes automatisk, når patienten indlægges. Patientarmbåndet hentes af sygeplejersken i medicinrummet i ambulatoriet.

Plejepersonale:

  • Patienter, der ankommer før sekretæren er mødt, registreres i Sundhedsplatformen som værende indlagt af sygeplejersken fra Pc i visitationen/medicinrummet. Patientarmbåndet hentes af sygeplejersken i medicinrummet i ambulatoriet.

  • Operationspatient nr 1 modtages og følges til stue 93 hvor hun kan klæde om på badeværelset og lægge sine ejendele i skabet på stuen (patienten skriver evt kode på sengekort så den ikke glemmes.

  • Operationspatient nr 2 og 3 ​​​​modtages og følges til stue 97 hvor de klæder om på badeværelset og lægger deres ejendele i skabet på gangen (ved personalerummet) patienten noterer bagpå sengekortet  skabs nr samt evt kode. Patienten opholder sig herefter i ventrummet på stue 97 i lænestol indtil hun kaldes ned til operation.

 Klargøring

  • Klargøring jf. operationstype se Præoperativ tjekliste, almen, onko og uro gynækologi.docx

  • Sygeplejersken sikrer og dokumenterer patientens identifikation. Sygeplejersken giver patienten identifikationsarmbånd om håndleddet 

  • Sygeplejersken informerer patienten om dagens forløb samt om udskrivelse samme dag.

  • Der tjekkes for CAVE- allergi i Sundhedsplatformen

  • Sikre at fastereglerne er fulgt Faste i forbindelse med anæstesi.

  • Vejl/aftaler (hjemtransport arrangeret, er der en voksen habil person til stede hos patienten indtil næste dags morgen hvor dette er skønnet nødvendigt.

  • Sygeplejersken dokumenterer ovenstående under fanen "Operation" dernæst "Før Operation" på stuen ved brug af WOW.

Der registerets evt. følgende i et plejenotat, i navigatoren "Før operation":

  • Om der er fysiske, psykiske og sociale forhold, der skal tages hensyn til.

  • Om der er specielle forhold der skal tages hensyn til ved lejring af patienten. 

Der sikres følgende:

  • Ure, smykker, neglelak, makeup og piercing fjernes altid fra ansigt og tunge, hvis patienten skal i generel anæstesi. Øvrig piercing fjernes afhængig af operationsfeltet.

  • Om huden i operationsfeltet er intakt og uden infektion.

Information til patienten:

Patienten informeres om det specifikke præ-, per-, og postoperative forløb for den pågældende operation og det sikres at specifik patientvejledning er udleveret i ambulatoriet

Transport af patient til dag. kir:

  • Der skal altid være 2 rene senge på stue 93 fredag eftermiddag så der er klar til operationspatienterne der møder ind. Sengene kan med fordel bestilles af den der har funktionen mandag og tirsdag til kl. 18. Når operationspatient nr. 1 er kørt bestilles flere rene senge så der er til den sidste patient. Senge bestilles i CSL som vanligt.

  • Operationspatient nr 1 ligger i seng på stue 93 og afhentes kl 7.45. Operationspatient nr 2 og 3 og kaldes til dag,kir ved at dag. kir kontakter sygeplejersken på tlf. 8-2657. Plejeperson i gynækologisk klinik bestiller portør i CLS til patienttransport. (vælg destination operationsstue 24) Patienterne hentes af portør, når portøren ankommer skal der være en seng tilgængelig som patienten kan komme op i.

Peroperativt

Præmedicin: Gives peroperativt på dag. kir operationsstue 24 af anæstesien

Patienterne opereres på leje 24 hvorefter patienterne køres på opvågningen. Patienten kan overflyttes til Kvindesygdomme, klinik 1 når hun er stabil og vågen.

Kriterier for overflytning til sengestue:

  • Er vågen (eller let kan vækkes)

  • Har stabile vitale funktioner i 15-30 min (middel BT og hjertefrevens inden for + 20% af patientens normale præoperative værdier, respirationsfrekvens > 10)

  • SpO2 > 94% uden O2 tilskud

  • Er subjektivt velbefindende

  • ikke frembryder betydende anæstesiologiske eller kirurgiske problemer

  • Ingen tilstødte komplikationer peroperativt  

  • Patienten skal kunne overflyttes uden ledsager (anæstesi personale)

Transport af patient fra dag. kir til gynækologisk klinik:

  • Opvågningspersonale kontakter plejepersonale på sengestuen på 8-2657 og melder patienten retur, særlige opmærksomhedspunkter vedr. det peroperative eller postoperative forløb overleveres til sygeplejersken.

  • Opvågningspersonale bestiller portør til overflytningen

Modtagelse og postoperativ observation på sengestue

  • Operationsbeskrivelse og eventuelle ordinationer gennemgås

  • Tilbyde mad og drikke

  • Vandladning/evt. resuturering og meche i 2 timer ved urogyn opr.

  • Udlevere besøgssammendrag/lægebrev

  • Fokus på smertelindring

  • Mobiliseres til oppegående/toilet

  • Ved behov kan gynækologisk bagvagt kontaktes

  • Observation af vaginal blødning

Postoperativ dokumentation:

Der dokumenteres i Sundhedsplatformen via navigatoren "operation" dernæst"opvågning til hjem" "Udskrivelse og Information" Se nedenstående billede.
Ved urogyn operation anvendes vurderingsskema Ind/udgift urin til registrering res. urin.

Fjernelse af meche registereres under navigatoren "operation" dernæst"opvågning til hjem" dernæst Incision /sår

Kriterier for udskrivelse 

Sygeplejersker kan selvstændigt udskrive patienter fra 18 år, når følgende udskrivelseskriterier er opfyldt:

DASAIM har udviklet postoperative scorekriterier (DASAIM's udskrivelseskriterier), gældende for patienter, som er 15 år eller derover, til beskrivelse af det postoperative forløb, bestående af delscore på 10 definerede fysiologiske parametre.

  • Kredsløb: Der skal foreligge et stabilt og et for patienten normalt blodtryk, puls og respiration i mindst en time.

Patienter, der ikke rutinemæssigt er monitoreret postoperativt dvs. efter lokal anæstesi og remifentanil-propofol sedation med eller uden lokal anæstesi, kan udskrives, når de øvrige udskrivningskriterier er opfyldt. 

  • Cerebralt: Patienten skal være klar og orienteret i tid og sted.

  • Respiratorisk: Patienten skal have en saturation på SpO2 > 94 uden O2-tilskud eller SpO2 på habituelt niveau uden O2-tilskud.

  • Mobilisering/svimmelhed: Patienten skal være fuldt selvhjulpen. Der må kun være lettere grad af svimmelhed, som ikke forhindrer almindelig gang. Ved lettere grad af svimmelhed kan patienten transporteres i kørestol enten af pårørende eller en sygeplejerske til bil/taxa.

  • Kvalme/opkastning: Der må kun være lettere grad af kvalme og opkastninger, som kan behandles hjemme med tabletter.

  • Smerter: Patienten kan udskrives med smerter af lettere grad der kan behandles hjemme med tabletter. 

  • Blødning: 

    • ingen større gennemsivning af forbinding.

    • ingen større vaginal blødning (< vanlig menstruationsblødning).

    • ingen blodig urin, dvs. urinen må ikke være mere end rosé farvet og skal være uden større koagler.

  • Vandladning: Patienten skal have haft en normal vandladning inden udskrivelse.

Vandladningsprocedure for urogynækologiske patienter: Efter operation for vaginalprolaps (for- og bagvægsplastik samt Manchester) og stressinkontinens (TVT og Bulking) skal patienterne have vandladningsregime, det vil sige spontan vandladning på >100 ml og herefter residualurin på <150 ml.

  • Hvis blæretømning ikke er sufficient, kan der ved vaginalplastik samt TVT anlægges KAD, se vejledning Insufficient blæretømning efter vaginal prolapsoperation og TVT i Dagkirurgisk regi og patienten kan udskrives med dette. 
  • Efter Bulking må der ikke anlægges KAD (kun SIK/RIK) idet anlæggelse af KAD kan ødelægge operationen. Patienten indlægges på Kvindesygdomme, Sengeafsnit 1, såfremt blæretømning ikke er sufficient, når afdelingen lukker.

Information og vejledning: Patienten skal have udleveret skriftlig information samt være mundtligt informeret og vejledt af relevante personer i forhold til det operative indgreb af:

  • kirurg
  • sygeplejerske
  • evt. anæstesilæge

Der printes BES/operationsbeskrivelse som gennemgås og udleveres til patienten.

Øvrig procedure omkring udskrivelse af dagkirurgisk patient:

  • Hjemtransport: Patienter der har været i generel anæstesi eller sedation skal køres hjem i bil eller taxa, og patienterne må i de efterfølgende 24 timer ikke selv køre bil.

Hvis udskrivende sygeplejerske skønner, at patienten ikke kan være hjemme uden opsyn og dette opsyn ikke kan etableres, indlægges patienten på sengeafdeling.        

Dokumentation ved udskrivelse:

I forbindelse med patientens udskrivelse, dokumenteres i Sundhedsplatformen. Der anvendes vurderingskemaet "Opvågning til Hjen" Dag. kir udskrivelse

I tilfælde af, at patienten ønsker udskrivelse uden at kriterierne er opfyldt, skal dette dokumenteres i "plejenotat".

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på Afdelingen for Kvindesygdomme har ansvar for at vejledningen opfylder gældende lovgivning og faglig evidens, samt at vejledningen er formidlet og implementeret.

Det sundhedsfaglige personale der er involveret i dag.kir forløbet er ansvarlige for at kende og anvende den gældende vejledning.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag