Mobiltelefon, vejledning til anvendelse af privat

 

Formål 

Målgrupper og anvendelsesområde 

Definitioner 

Fremgangsmåde

95 % af alle danskere har i dag en mobiltelefon (Danmarks statistik 2020). Vi har vænnet os til, at vi kan komme i kontakt med familie og venner hurtigt og nemt. At have sin mobiltelefon med sig på arbejdet kan gøre det lettere at få hverdagen til at hænge sammen. Derfor er det under særlige forhold tilladt at bruge privat mobiltelefon i arbejdstiden.

Patienter og pårørende skal opleve, at personalet er nærværende og professionelt fokuseret i forhold til arbejdet. Mobiltelefonen må under ingen omstændigheder forstyrre eller aflede opmærksomheden fra patient, pårørende eller opgave.

Personalet skal opleve, at der er mulighed for at bruge og orientere sig via mobilteledfonen, når opgaverne tillader det - og at det er legalt, at have sin private mobiltelefon på sig i arbejdstiden. Det imødekommer regionens værdier om åbenhed og tillid og er med til at give tryghed og sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv. 

Ikke-synlig I patientområder og i forstyrrelsesfri zoner skal personalet bære og håndtere deres mobilfelefon, så den ikke er synlig for patienter, pårørende og kolleger.

Lydløs uden summefunktion Mobiltelefonen skal være på lydløs og summefuktionen skal være slået fra, så det ikke forstyrrer opmærksomheden hos patienter, pårørende og personale, og så det ikke forstyrrer igangværende arbejdssituationer.

Arbejdsopgaver og omgivelser

Det er tilladt diskret at tjekke sin mobiltelefon, hvis det ikke er til gene for arbejdsopgaver og omgivelser. Private samtaler må ikke foretages i patientområder, i nærheden af patienter, pårørende eller i forstyrrelsesfrie zoner.

Særlige tilfælde

Der kan i særlige tilfælde dispenseres fra reglerne efter aftale med nærmeste leder. 

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag