Akut Team, kommunal regi

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker og læger i Afdelingen for Kræftbehandling, Klinik 1-5

Tilbage til top

Definitioner

SP: Sundhedsplatformen

FMK: Fælles Medicinkort

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Henvisning til Akut Team:

Læge: afklar med patient og evt. pårørende om de er interesseret i besøg af Akut Team

Læge/sygeplejerske: ring til Akut Team i patientens kommune, hør om muligheden for at de kan udføre den behandling eller pleje, som patienten har brug for. I denne samtale afklares det også, hvad vi som afdeling, skal sørge for at patienten har til rådighed derhjemme. Se kontakt til patientens hjemkommune, Akut Team: 

Se Herlev og Gentofte Hospitals intranet - patient - kommuner og almen praksis - kommunekontakt

Henvisning i SP, skal indeholde: 

  • Beskrivelse af patientens diagnose, tilstand, problemstillingen/ henvisningsårsag samt
  • Hvilke tiltag der allerede er foretaget i udredningen/behandlingen.
  • Behandlings- eller udredningsplan for patienten, herunder beskrivelse af ordinerede opgaver og instruktioner, hvor det er relevant.
  • Kontaktoplysninger (navn og telefonnummer) til den behandlingsansvarlige læge/hospitalsafsnit.
  • Kontaktoplysninger på patientens nærmeste pårørende, såfremt disse er tilgængelige.
  • Forventningen til varigheden af forløbet hos den kommunale akutfunktion.
  • Oplysninger om borgerens samtykke til, at der videregives oplysninger om borgeren til akutfunktionen. 
  • Ved IV medicin, skal der vedhæftes blandevejledning, hentes på IV-Vejledninger

Ordination:

  • Al medicin skal være ordineret i både SP og FMK, husk at lave slutdato, hvis muligt. FMK skal være afstemt.

Afslutning af forløb hos Akut Team:

  • For hver patient aftales det, hvornår et forløb forventes afsluttet, herunder information til den enkelte patient.
  • Afslutningen af et forløb skal ske efter en konkret vurdering foretaget i et samarbejde mellem den behandlingsansvarlige læge og den kommunale akutfunktion.
  • Når forløbet i akutfunktionen er afsluttet, skal dette dokumenteres i akutfunktionen såvel som på hospitalet. Akutfunktionen sender et afslutningsnotat (XDIS22) til den behandlingsansvarlige afdeling. Hospitalet sender en epikrise til patientens praktiserende læge. Afslutningsnotat XDIS22 kan tilgåes i Meddelelsesstatus eller under Korrespondancer eller via Vis journal under Epikrise/notat til prak. læge.

Oprettelse af henvisning i SP:

  • I best./ord. vælges fanen Ambulante best/ord.
  • Fremsøg best./ord. Henvisning til kommunal forebyggelse, 
  • Tryk på 'Type' og vælg XREF22, Henvisning til kommunens akutfunktion
  • Udfyld Til lok./beh.sted (patientens kommune, udfyld med KOM og derefter kommunens 3 cifret kode. Kommunekode findes via dette link
  • Udfyld desuden henvisningsdiagnose og kommentarer. Brug gerne Smart Text: .efekhenvisningtilkommunen, husk at skrive kontaktoplysninger til vores afdeling kl. 8-15 (Klinik 5: 3868-9191), i vagten tlf. 3868-3868. 
  • Udfyld evt. mangler og sæt Status: lukket. Afslut med Accepter. Henvisningen er nu sendt.

Tilbage til top

Ansvar og organisering​​​​​

Lægen har ansvar for at ordinere relevant behandling og har også behandlingsansvaret for patienten, så længe denne er i kommunal akutfunktion.  

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag