Desinfektion af udstyr, inventar og kontaktpunkter

Til desinfektion af udstyr, inventar og kontaktpunkter anvendes et klorholdigt desinfektionsmiddel, se under definitioner.

Brug af klorholdigt desinfektionsmiddel:

  • Anvendes til desinfektion af overflader. Ved synlig forurening skal der rengøres først, derefter desinfektion.
  • Hvis overfladen er synlig ren, anvedes klorholdig desinfektionsmiddel direkte på overfladen
  • Anvend engangshandsker ved kontakt med desinfektionsmiddel
  • Aftør overfladen og lad det stå til indtørring . Der må ikke tørres efter. Skift klud ved ny opgave.
  • Særligt for OP: Efter indtørring skal klorspor fjernes

Daglig rengøring og desinfektion af sengestue og toilet/baderum

  • Inventar og kontaktpunkter rengøres og desinficeres med klorholdigt desinfektionsmiddel
  • Gulv vådmoppes med almindeligt rengøringsmiddel.

Slutrengøring og desinfektion af sengestue og toilet/baderum

  • Plejepersonalet aftaler med rengøringspersonalet, hvornår slutrengøring kan finde sted. Hvis afdelingen er i en situation, hvor der skal skaffes plads til patienter, som ellers må ligge på gangen, kan det medføre en omprioritering af rengøringspersonalets arbejdsopgaver, således at stuen klargøres hurtigst muligt. 

  • Rengøringen kan kontaktes på følgende måde:

  • GEH: Hverdage kl. 6.00 -15.00 henvendelse til personalet i området. Kl. 15.00-22.00 Ring på 73700. Weekend/helligdage: 7.00-22.00 ring 73700

  • HEH: Hverdage kl. 6.00-14.00 henvendelse til personaelt i området. Kl. 14.00-20.00 bestilles isolationsrengøring på CLS. Weekend/helligdage kl. 7.00-20.00. På AKM, BM og OP kan bestilles isolationsrengøring på CLS  hele døgnet: Bestil rengøring 

  • Plejepersonalet rydder stuen og tilhørende toilet for ”løse” genstande f.eks. blodtryksmanchet, plejeting, løse handske æsker, tjeklisten m.m.  Dyner og puder afredes. Dyner og betrækket anbringes i sæk til urent linned.

  • Plejepersonalet rengør særligt udstyr på stuen med klorholdigt desinfektionsmiddel. Det rengjorte udstyr køres ud og placeres i depot. Aftørrer sengeheste, sengegavle, madrasovertræk og pude med klorholdig desinfektionsmiddel.  Lægger evt. pude tilbage på sengen efter at denne er desinficeret. Sengen køres ud på gangen til afhentning til central rengøring.

  • Plejepersonalet giver rengøringspersonalet besked om, hvorvidt gardiner skal vaskes.

  • Alle forhæng tages ned og vaskes når stuen afisoleres, efter isolation er ophørt

  • Rengøringspersonalet rengører stuen og toilettet. De yderste blade af papirhåndklæder fjernes og dispensere med sæbe, håndsprit og papirhåndklæder aftørres med klorholdigt desinfektionsmiddel.

  • Rengøringspersonalet . Kontaktpunkter og fast udstyr (ilt- og sugeaggregat, BT-apparat) på stuen rengøres med alm. rengøring efterfulgt af klorholdigt desinfektionsmiddel. Hvis der er en stofklokkesnor kasseres den og den røde del af snoren tørres af med klorholdigt desinfektionsmiddel.Gulvet vaskes. Synlig forurening på væggene rengøres med almindeligt rengøringsmiddel.

  • Rengøringspersonalet tager isolationsskiltet ned og giver plejepersonalet besked om, at stuen er klar.

  • Rengøringspersonalet aftørrer isolationsvognen med klorholdigt desinfektionsmiddel. Brugt Doorcaddy kasseres

  • Plejepersonalet klargør ilt- og sugeaggregat, BT-apparat og fylder op med handsker.Isolationsvognen fyldes op og placeres i depot

Rumdesinfektion 

Rumdesinfektion, i daglig tale Rhea, med hydrogenperoxid og pereddikesyre er en desinfektionsmetode, der kan anvendes ved slutrengøring, hvor der er behov for en omfattende desinfektion af rummet eller desinfektion af sporedannende bakterier. Det kan anvendes efter langvarig isolation, stor forurening på stuen, meget teknisk udstyr som gør rengøring vanskelig tilgængelig eller efter patienter med toxinproducerende Clostridium difficile, VRE (Vancomycin Resistente Enterokokker) og CPO (carbapenemase-producerene organismer). Klargøring, desinficering og afslutning af rummet tager ca. 2,5 timer.

Det er sengenafdelingn og Rengøringsafdelingen, der i samråd iværksætter denne rumdesinfektion.  Ved tvivlsspørgmål kontaktes hygiejneorganisationen.

  • Kontakt rengøringsenheden for at lave aftale om en stue og evt. toilet der skal slutrengøres med (RHEA) hydrogenperoxid.
  • GEH: Tlf. 73700 hverdage kl. 7.00-22.00
  • HEH: Bestilles på CLS hverdage kl. 8.00-20. Skriv i kommentarfeltet isolationsårsag. Ved behov for særlig indsats kontakt rengøringsleder på t.f. 82525
  • Rengøringsafdelingen laver en prioritering og giver besked til afdelingen hurtigst muligt
  • Plejepersonalet gør stuen og evt. toilet klar:
    • Affald, tøj og sengetøj fjernes
    • Åbne pakker med fordoserede engangsklude kasseres
    • Dyner uden betræk lægges i snavstøjspose og fjernes, aftørbare puder forbliver på sengen.
    • Alt udstyr incl. seng og sengebord forbliver på stuen
  • Rengøringspersonalet rengører med almindelige rengøringsmidler på stuen og evt. toilet
  • Klargør stuen til rumdesinfektion og starter desinfektion af rummet og evt. toilet. Under denne proces er der ikke adsgang til rummet.
  • Efter endt proces fjernes udstyret og isolationsskiltet.
  • Rengøringsholdet giver besked til afdelingen, hvornår stuen er klar til brug
  • Plejepersonalet Kører seng ud på gangen til afhentning
  • Plejepersonalet klargør ilt- og sugeaggregat, BT-apparat og fylder op med handsker.

Retningslinjer ved CPO 

Retningslinjer ved Candida auris

Se bilag