Indkøb og lån af nye instrumenter og medikoteknisk udstyr som skal genbehandles i Sterilcentralen - gældende for Gentofte matriklen

Formål

At ensrette procedurer for indkøb af instrumenter og medicoteknisk udstyr som skal genbehandles i Sterilcentralen på Gentofte matriklen.

Målgrupper og anvendelsesområde

Afsnit der arbejder med styring af genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr på Gentofte matriklen.

Definitioner

Ingen.

Fremgangsmåde

Indkøb:

Alle afdelinger som får genbehandlet flergangsudstyr i sterilcentralen skal medinddrage sterilcentralen ved indkøb af nye instrumenter / udstyr. Tjekliste for indkøb af nye instrumenter / udstyr, skal gennemgås i samarbejde med sterilcentralens ledelse før indkøb foretages.


Sterilcentralen:

  • stiller krav til leverandøren af nye instrumenter / udstyr om skriftlig dansk vejledning for rengøring, autoklavering og vedligeholdelse
  • forpligter sig til at følge leverandørens rengørings- og vedligeholdelsesvejledning
  • skal som minimum have det nyindkøbte instrument / udstyr i afd. 10 hverdage før det kan bookes til operations / udleveres. Dagene bruges til at gennemgå instrument, rengørings- og sterilationsvejledning, samt at registrere instrumentet / medikoteknisk udstyr i instrument databasen T-doc.
  • er forpligtet til at oprette instrumentet i instrument databasen T-doc samt tage billeder dette
  • udarbejder i samarbejde med brugerne rengøringsvejledning af instrumentet / udstyret

Lån:

Ved låne instrumenter / udstyr som tidligere er registreret i sterilcentralens T-doc. database skal låne instrumenterne / udstyret være i afdelingen minimum 48 timer før forventet brug.

I akutte situationer hvor instrumenter / udstyr bruges på vital indikation eller hvor patienters førlighed er i fare, vil sterilcentralen dispensere for 48 timers reglen hvis dette er muligt.

Ansvar og organisering

De kliniske afdelinger er ansvarlige for

  • at medinddrage sterilcentralen ved indkøb af instrumenter og/eller udstyr som skal genbehandles i sterilcentralen
  • at leverer nyindkøbte instrumenter / medikoteknisk udstyr til sterilcentralen min. 10 hverdage for forventet brug
  • at leverer låneudstyr til sterilcentralen min. 48 timer / 10 hverdage før forventet brug

 
Sterilcentralens er ansvarlig for

  • at vurdere om afsnittet råder over udstyr og hjælpemidler så nye instrumenter / udstyr kan forbehandles og genbehandles i henhold til DS 2451-13.
  • at oprette instrumentet i instrument databasen T-doc samt tage billeder dette.
  • at udarbejder rengøringsvejledning af instrumentet / udstyret i samarbejde med brugerne.
  • at udfylde og gennemgå tjekliste med brugerne

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

Ingen.