Instruksen henvender sig til personale på henvisende afdelinger, samt på Afdeling for hjertesygdomme, som er involveret i visitationsprocedurerne af patienter til Afdeling for hjertesygdomme, operation på Herlev-Gentofte Hospital, Gentofte matriklen.
Overordnede principper for akut, subakut og elektiv henvisning samt visitation af patienter til indlæggelse eller ambulant undersøgelse eller behandling på Hjertemedicinsk afdeling Gentofte Hospital.
Visitationskontor: Modtager alle henvisninger til ambulante indkaldelser eller subakut/elektiv indlæggelse på Hjertemedicinsk afdeling. Kontoret er bemandet med en lægesekretær og kardiologiske sygeplejersker, som dagligt varetager registrering i forbindelse med visitation i samarbejde med overlæger, 1. reservelæger og afdelingssygeplejersker.
Visitationskontoret Hjertemedicinsk afdeling Opg.4 st.
tlf ###TELEFON###/ ###TELEFON###. (hverdage fra 09-13.00)
E-mail: ###EMAIL###
Elektive og Subakutte forløb:
Følger retningslinjer for udredningsret og behandlingsgarantier.
Afdelingen modtager akutte, subakutte og elektive patienter, herunder patienter omfattet af retningslinier som følge af udrednings- og behandlingsgaranti.
Henvisningsprocedure:
Foregår via Akutklinikken eller ved telefonisk kontakt til Hjertemedicinsk bagvagt – tlf. 7 3221. Bagvagt foretager den videre visitation i samarbejde med visiterende sygeplejerske på Hjertemedicinsk sengeafsnit 1 på Tlf. 7 4122.
Subakutte patienter henvises via SP til visitationen.
Eksterne henvisninger:
Fra praktiserende læger og speciallægepraksis og fra eksterne hospitalsafdelinger sendes henvisning via SP. Evt dokumentation fra undersøgelser indskannes via Media/filstyring i SP før henvisningen kan visiteres af lægerne på Afdeling for hjertesygdomme, Gentofte matriklen.
Interne henvisninger konfereres med speciallæge og der laves henvisning eller best/ord i SP.
På hverdage gennemgår personalet i visitationen dagligt alle henvisninger modtaget internt via SP.
Henvisningerne sorteres efter indikation/diagnose, og lægges i visitationsreolen/inbasket SP til visitering af den ansvarlige læge indenfor hvert af følgende områder; iskæmi, pacemaker og ablation.
På hverdage visiteres alle henvisningerne af en overlæge indenfor henholdsvis iskæmi eller arytmi. Der oprettes en best/ord i SP på proceduren. Det koordineres med visitation ang. indkaldelse.
Ved ikke fyldestgørende henvisninger gives henvisningen retur til personalet i visitationen, som omregistrerer til ventestatus i SP og kontakter henvisende læge eller afdeling med henblik på at skaffe manglende materiale.
Skriftlig/elektronisk indkaldelse foretages af visitationspersonalet.
At visitationsregler er kendt af det involverede personale på afdelingen.
At skabe rammer og vilkår, som gør det muligt at overholde gældende visitatonsregler.
At overholde gældende visitationsregler, samt melde til afdelingsledelsen hvis disse ikke kan overholdes.
At foretage visitation på alle hverdage eller videregive opgaven til anden navngivet person.
Hospitalsvejledning: Visitation
Sundhedsstyrelsens vejledninger: Hjertepakkeforløb