Daghospital - Klinik for patienter med tendens til væskeophobning

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale i Hjertemedicinsk afdeling

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

 

 

Klinikken åbningstid
Hverdage klokken 07.30-15.30 (telefontid fra 8-15).
Funktionen har egen Dect/Smartphone og dermed eget nummer.

Kontakt

Telefon:    ###TELEFON###
In basket:
HGH GE KARDIO DAGHOSPITAL

Personale tilknyttet klinikken
Stine Boe Lavstsen(fast tilknyttet), Maha Jabeen Khoklar (fast tilknyttet), Katja Vad(fast tilknyttet) og Louise Boehm- Baggesen(vejledning, afløsning v sygdom).

Patientgruppe
Patienter med:
Hjertesvigt med nedsat EF eller HFpEF

Pleura- eller pericardieexuddat.

 

Pt henvises i forbindelse med:

  • Udskrivelse fra egen eller andre afdelinger på Gentofte matriklen
  • Henvendelse i akutklinikken, hvor læge vurderer, at patienten skal følges tæt uden indlæggelse.
  • Terminalfase, hvis pt. ikke er tilknyttet hjertesvigtsklinikken.
  • Behov for iv medikamentel behandling: f.eks jern eller furosemid.
  • Simdax behandling: Sygeplejerske fra daghospitalet varetager modtagelse og start af simdax behandling (pt. indlægges som normalt).

 

Henvisning til klinikken:
På hverdage i dagtid: Læge udfylder "best-ord" Hvis pt. er indlagt i senge afdelingen kontaktes sygeplejerske i daghospitalet så der kan udleveres skr. patientinformation og laves aftale med pt inden udskrivelse.

Der laves In-basket besked.

Weekends, vagter og helligdage: Læge udfylder "best-ord" som angivet ovenfor.

Sygeplejerske fra daghospitalet kontakter så vidt muligt pt. før udskrivelse og informerer om tilbuddet i DH.

Typisk forløb i klinikken

Pt. kontaktes som udgangspunkt telefonisk efter udskrivelse. Hvis der er behov, tilbydes pt. konsultation ved fremmøde.
Aftale om tid for fremmøde eller opringning planlægges af sygeplejerskerne i DH.

Telefon
Patienter bliver informeret om at henvende sig til klinikkens personale i dagtiden samt til 1813/112 ved behov for akut hjælp.
 

Procedure ved opringning i vagter og weekends

Indtil videre er klinikkens telefon åben for kontakt hele døgnet. I vagter og weekends besvares opringninger af sygeplejerske fra sengeafdelingen således:
 

  1. ABC stabil patient, hvor problemstilling hurtigt kan afklares eller som kan vente, skrives i maylandkalender til DH, som kontakter pt. førstkommende hverdag.
  2. Uklar problemstilling, hvor man er i tvivl konfereres med vagthavende læge, evt. kontakt til Akut-team i kommunen: Intranettet               Kommunekontakt
  3. ABC ustabil patient: Indlægges via 112 (112 visiterer)

Der skrives et kort telefonnotat i SP

I Mayland kalender på kontoret noteres endvidere på den relevante dato:

  • Navn og CPR på den pt., som opkaldet drejer sig om
  • Tidspunkt
  • Opkaldets længde
  • Henvis til telefonnotat i journal
  • Signatur

 

​​​

###TABEL_1###


Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelings- og afsnitsledelse i Hjertemedicinsk afdeling

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

 

 

###TABEL_2###

Tilbage til top