At der ved Herlev Hospital findes et velorganiseret og kvalificeret beredskab, der kan tilkaldes ved hjertestop, og at alle medarbejdere har kendskab til dette.
Vejledningen beskriver Herlev Hospitals hjertestopberedskab i de områder, hvor der foregår patientbehandling (sengetårn, behandlingsbygning, kvinde barn-Center, akuthus og pavilloner).
Vejledningen beskriver hjertestop-holdets sammensætning til voksne og børn og kald ved traumepatient.
Klinisk hjertestop: En tilstand, hvor personen er bevidstløs, uden vejrtrækning og puls
Hjertestop-hold: Hold bestående af anæstesisygeplejerske, anæstesilæge, kardiolog og portører, som er uddannet i at varetage avanceret hjertestopbehandling. Hjertestopholdet kan tilkaldes døgnets 24 timer.
Alarmering Hjertestop - alarmering
Hospitalet har 2 hjertestop-hold og kan tilkaldes til hjertestopkald på hele Herlev-matriklen (Fraset byggepladser)
Hjertestop-hold I tilkaldes ved første hjertestop. Hjertestop- hold II kaldes når hjertestop- hold I allerede er aktiveret.
Hvert hjertestop-hold består af
Derudover skal der ved hjertestop altid være en sygeplejerske fra patientens stamafdeling, der assisterer Hjertestop-holdet med medicinadministration efter ordination, samt med dokumentation af behandlingen. Stamafdelingens vagthavende læge skal tilkaldes af personalet.
Består udover ovennævnte af
Teamlederen for Hjertestop-holdet har ansvaret for
Afdelingernes udstyr
Herlev hospital har standard hjertestopvogne, som er ens i type og opbygning på alle afdelinger med indlagte patienter.
Vognene er placeret efter gældende vejledning. Flere afdelinger i samme område kan deles om en hjertestopvogn.
I pavilloner med patientbehandling er der hverken standard hjertevogne eller ilt og sug. Der anvendes Rubensballon i relevant størrelse ved opstart af basal genoplivning indtil hjertestopholdet kommer frem.
Hjertestop, udstyr til avanceret hjertestop behandling, placering og organisering
Hospitalets "Hjertestop-portør-løbehjul" til avanceret genoplivning, som benyttes af hjertestopholdet kan ikke transporteres ud i pavillonerne. Dette bevirker at Zoll R-series defibrillatoren her kan erstattes af en Automatisk Ekstern Defibrillator, AED (Zoll AED Pro).
Transport af patient fra pavillon
Der rekvireres automatisk via ###TELEFON### en ambulance til alle akutte kald fra Pavilloner og på Terræn.
Død patient
Patienten skal transporteres væk fra pavillonen i ambulance.
Såfremt transport skal rekvireres skal teamlederen bestille ambulancetransport uden lægeledsagelse – på AMK-vagtcentralen tlf. ###TELEFON###
Levende patient
Patienten skal overflyttes til Akutmodtagelsen eller relevant afdeling i ambulance
Anæstesiolog og anæstesisygeplejerske, eller behandlingsansvarlig læge følger med patienten i ambulancen fra pavillon til akutmodtagelsen eller relevant afdeling.
Såfremt patienten skal overflyttes til andet hospital rekvirerer teamlederen (kardiologisk læge) akutlægen via AMK-vagtcentralen tlf. ###TELEFON###
Uddannelse
Al uddannelse og re-certificering af klinisk personale ved hospitalet, i hjerte - lungeredning varetages af instruktører, der er uddannet og godkendt i henhold til Regionens hjertestopplan
Hospitalsdirektion og Afdelingsledelser er ansvarlige for implementering af denne vejledning.