Hjertestop - alarmering på Gentofte-matriklen ved Herlev og Gentofte Hospital

Formål

At sikre, at personalet har viden om alarmeringsproceduren ved hjertestop.

At sikre, at hjertestopholdet har viden om respons ved hjertestop-alarm.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen er målrettet på Gentofte-matriklen ved Herlev og Gentofte Hospital.

Vejledningen beskriver hvordan personalet tilkalder hjælp ved hjertestop, og hvordan Telefonservice og Information håndterer opkald om hjertestop.

Tilbage til top

Definitioner

Alarmering ved hjertestop:
Ved alarmering ved hjertestop forstås, hvordan der ved hjertestop tilkaldes hjælp via hjertestop-knap eller telefon.

Hjertestop-knap:

Firkantet rød knap på sengestuer markeret ”Hjertestop”, som alarmerer hjertestopholdet direkte.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Alarmering

A    
Tryk på hjertestop-knappen – for afdelinger med hjertestop-knapper:

• Tryk på hjertestop-knappen på sengestuen
• Hjertestop-knappen skal kun aktiveres én gang
• OBS: Hjertestopknappen lyser ikke, når den er aktiveret

Systemet med hjertestop-knapper er koblet direkte til hjertestopholdets IP-telefoner

Afsnit med hjertestopknapper skal benytte disse ved hjertestop for at sikre hurtigst mulig alarmering af hjertestopholdet – det sparer tid, og det redder liv.

Informationen har en liste med overblik over hospitalets hjertestopknapper.

B
Ring 2222 – for afdelinger uden hjertestop-knapper:

• Oplys hvilken afdeling, der er hjertestop på
• Oplys hvilket etage / stue-nummer eller anden lokalitet, hjertestoppet foregår på
• Oplys om patienten er voksen eller et barn (under 15 år)

C
Ring ###TELEFON### fra mobiltelefon (hvis ingen fastnettelefon / trådløs ip-telefon i nærheden):

Hvis man ikke har adgang til en fastnettelefon eller en trådløs ip-telefon skal man alarmere på dette nummer. Det kan fx være ved hjertestop på hospitalets terræn dvs. på alle udendørs arealer på matriklen.

Omstillingen alarmerer herefter hospitalets hjertestophold og 112. Årsagen til, at Telefonservice og Information også alarmerer 112 er, at hospitalets eget hjertestophold ikke kan komme frem med en seng udendørs (hospitalets eget hjertestophold er normalt væsentligt hurtigere fremme end 112, hvorfor Telefonservice og Inforamtion alarmerer begge steder).


Hjælp til hjertestopholdet med at finde frem

Stampersonalet på afsnittet, hvor der er hjertestop, skal hjælpe hjertestopholdet med at finde frem til stuen/stedet, hvor der er hjertestop.

Såfremt afsnittet benytter afsnitsintern alarm, må den ikke slås fra. Det anbefales, at den afsnitsinterne alarm fortsætter med at ringe, indtil alle fra hjertestopholdet er nået frem. Det afgørende er at sikre hjælp til hjertestopholdet med at finde frem.

Hjertestopholdets respons ved hjertestop-alarm

Hjertestopteamets respons ved alarm fra Telefonservice og Information:

• Opkaldet skal indgå på en særlig IP-telefon, der skal besvares omgående
• I personsøgerens display vises ”Hjertestop – afdeling og evt. stuenummer”
• Samtidig afgiver telefonen en alarm lyd
• Svar opkaldet ved at kvitterer
• Find udstyr og afgå senest 30 sekunder efter opkaldet er modtaget til lokaliteten for hjertestoppet.

Hjertestopteamets respons ved automatisk alarmering fra hjertestopknap på sengestue:

• Aflæs alarmoplysninger - følgende alarmoplysninger overføres direkte til medlemmerne på hjertestopteamets personsøgere: ”Hjertestop – afdeling og evt. stuenummer”
• Samtidig afgiver telefonen en alarm lyd, der skal kvitteres for modtagelse af besked
• Find udstyr og afgå senest 30 sekunder efter opkaldet er modtaget til lokaliteten for hjertestoppet
• Afdelingens vagthavende læge alarmeres automatisk via personsøger
• Telefonservice og Information registrerer tid og stuenr.

Test af alarmeringssystemet

2 gange i døgnet gennemføres en test-alarmering til hjertestopholdet. Denne test iværksættes af Telefonservice og information.
Tilbage til top

Ansvar og organisering

 

  • Direktionen og afdelingsledelserne er ansvarlige for implementering af denne vejledning.
  • Telefonservice og Information er ansvarlige for, at udstyr herunder IP-telefoner, fungerer i overensstemmelse med vejledningen.
  • Den enkelte afdelingsledelse er ansvarlig for, at alle telefoner i egen afdeling har en gul 2222 mærkat påsat. 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag