Håndtering af overbelægning og interne visitationsretningslinjer mellem afdelingens sengeafsnit

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

  • At beskrive retningslinjer for hvorledes visitation mellem afdelingens to sengeafsnit (’Blødninger og Blodpropper i Hjernen, sengeafsnit 1’ og ’Hjerne- og Nervesygdomme, sengeafsnit 1’) skal foregå – også ved overbelægning. Herunder sikre fælles retningslinjer for fordelingen af patienter mellem afdelingens to sengeafsnit.
  • At understøtte korrekt og rettidig prioritering og visitation af patienter med akutte neurologiske lidelser.
  • At guide alle faggrupper i forhold til visitering af afdelingens patienter (også ved overbelægning), herunder sikre forsvarlig håndtering af patienterne.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle faggrupper med tilknytning til Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme (læger, plejepersonaler, sekretær m.fl.).

Tilbage til top

Definitioner

AMA: Akut modtageafdeling

N108: Blødninger og Blodpropper i Hjernen, sengeafsnit 1

N116: Hjerne- og Nervesygdomme, sengeafsnit 1

Flowmaster: Visitationsansvarlig læge. I Medicinsk Team varetages opgaven af Medicinsk Afd. Flowmaster har ansvar for at sikre at udvisitere i teamet. Flowmasteren arbejder tæt sammen med teamets koordinerende sygeplejerske og de øvrige læger i Medicinsk Team.

Overbelægning: Når vi har >120% belægning i forhold til disponible sengekapacitet.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Følgende overordnede principper er gældende for visitation til de to afsnit:

  • Alle patienter skal have samme kvalitet i udredningen, sygeplejen og behandlingen, uanset hvilket afsnit de indlægges på
  • Patienterne forbliver, så vidt muligt, på samme afsnit under hele indlæggelsen
  • Der tilstræbes en ligelig belægningsprocent på de to afsnit
  • Der tilstræbes en ligelig plejetyngde og kompleksitet på de to afsnit
  • Octaplex gives altid af ansvarshavende sygeplejerske på N108 (Se evt. lokal vejledning: Sygeplejerske - administration og indgift af IV Octaplex®)
  • Loading af patienter i status epilepticus behandles som udgangspunkt kun på N116
  • Observation af krampepatienter foregår som udgangspunkt helst på N116
  • Lumbalpunktur foretages primært på N116 – se evt. vejledning: Lumbalpunktur, akut og elektiv udførelse af

Visitering og patientfordeling:

De nedenfor beskrevne visitationsregler er retningsgivende for, hvordan visitationen mellem de to afsnit bør foregå. Det er vigtigt, at visitationen mellem de to afsnit foregår i dialog mellem ansvarshavende sygeplejerske på begge afsnit og vagthavende læge.

Vagthavende læge visiterer patienterne direkte til det afsnit, hvor patienten hører til (se nedenstående skema). Dette gælder både patienter fra AMA, andre afdelinger på Herlev Hospital og andre hospitaler. OBS! patienter fra Akutklinikken på Gentofte matriklen skal ses af neurolog i AMA på Herlev matriklen inden visitering til et af de to afsnit. Se evt. andre relevante Regionale VIP-vejledninger i forhold til visitering af neurologiske patienter:

Der visiteres efter følgende retningslinjer - Patienter med nedenstående diagnoser indlægges på henholdsvis N108 og N116:

###TABEL_1###

 

For at fordele patienter og personaleressourcer hensigtsmæssigt gælder følgende aftaler ved overbelægning:

###TABEL_2###

* = N108 kan pt. ikke rumme overbelægning. Dvs. når patient nr. 16 meldes, skal en af de ”prikkede” patienter flyttes til N116 (undtagen i nattevagten, hvor der ikke flyttes patienter mellem de to afsnit).

Dagligt ledelsesfokus:

  • I DV prikkes patienter, der kan overflyttes til N116 i tilfælde af nye strokepatienter meldes
  • Ansvarshavende i aften-, nat- og weekendvagter har tæt dialog imellem de to afsnit
  • De to afsnitsledelser vurderer dagligt mulighederne for bedst fordeling af kompetencer mellem afsnittene
  • Hver dag tages lægeligt stilling til, hvilke patienter der er bedst egnet til at flytte til øvrige afdelinger i medicinsk blok
  • Kapacitetskoordinatoren kan aktiviseres helt ekstraordinært – i tidsrummet kl. 12.00-21.00 alle ugens dage. Her er det vigtigt at have taget højde for og have overblik over evt. kommende udskrivelser. Telefonnummer til kapacitetskoordinator: 8-1232

Ved mangel på personaleressourcer i plejen gøres følgende af den ansvarshavende sygeplejerske:

  • Der forhøres på det modsatte sengeafsnit, om de har mulighed for at ”udlåne” en medarbejder
  • Hvis det primært er kompetencer, der mangler, forhøres om der er mulighed for at bytte afsnittene imellem

Visitation i overbelægningssituationer:

Overbelægning – patientplacering, bemandingsbehov og plejekvalitet

Når et afsnit er fyldt op, visiteres der til det andet afsnit, hvis der er ledige pladser. Hvis der efterfølgende ikke er plads til ”egne” patienter i ”eget afsnit” flyttes fx. medicinske og kirurgiske overbelægningspatienter tilbage til det afsnit, så vidt det er muligt. Neurologiske patienter der er flyttet én gang mellem de to afsnit (N108 og N116), bør ikke flyttes retur uden oversygeplejerskerne og de afsnitsansvarlige overlæger er enige herom.

Ved maximal belægning i begge afsnit - se ovenstående boks vedr. fordeling af patienter og personaleressourcer. Overbelægning sammenholdes altid i forhold til omfang af plejetyngde og kompleksitet hos patienterne.

Når patient nummer 43 meldes, orienteres vagthavende læge og/eller afdelingsledelsen. I dagtid på hverdage konfererer afdelingsledelsen med øvrige afdelinger om situationen, og der handles i henhold til fastsatte aftaler på hospitalet om overbelægning. Der kan enten udvisiteres patienter til andre afdelinger eller tilbageholdes patienter i akutmodtagelsen. Dette styres af afdelingsledelsen og i vagterne af flowmaster i AMA i samarbejde med de vagthavende læger. Se hospitalsinstruks: Håndtering af patientflow i Akutmodtagelsen, herunder handleplan ved overbelægning i Akutmodtagelsen

Fremgangsmåde:

  • Såfremt der er ledige sengepladser på etagen, skal patienterne som udgangspunkt altid placeres på en stue. Undtaget kan være urolige patienter med behov for hyppigt tilsyn, eller patienter, hvor der kan være anden risiko ved placering på en sengestue.
  • Patienter på gangen placeres altid i indhak eller hjørner, væk fra de parallelle lange gange.
  • Patienterne søges afskærmet med skærme på hjul og forsynes med ”håndklokke” til patientkald.
  • Som udgangspunkt placeres de mindst syge patienter på gangene, medmindre andet taler for placering på gangen.

Etablering af ekstra sengepladser i overbelægningssituation:

2-sengsstuer laves til 3-sengsstuer

Vurdering af bemandingsbehov / behov for tilkald af personale

Som udgangspunkt skal begge afsnit, med et normalt planlagt fremmøde af plejepersonale, kunne rumme en overbelægning på 2 patienter, førend der tages initiativ til indkaldelse af ekstra personale.

Undtaget fra denne regel er situationer hvor:

  • Antallet af patienter med behov for tætte observationer eller særligt krævende plejeopgaver overstiger det fremmødte personales realistiske formåen
  • Der forekommer patienter med behov for fast vagt og hvor belægningen i øvrigt er ca. 100 %
  • Plejetyngde og kompleksitet hos patienterne er høj (vurderet ved antallet af patienter der har fuld hjælp)
  • Belægningen er over 120 %, og hvor personalefremmødet af oversygeplejersken før vagtens start er vurderet som værende utilstrækkeligt i forhold til plejetyngde og kompleksitet hos patienterne og antallet af tæt observationskrævende patienter.

På alle hverdage og før weekendens start vurderes bemandingsbehovet af oversygeplejersken eller dennes stedfortræder, og ved afvigelser fra normalt fremmøde eller ved overbelægning videregives retningslinjer til vagtholdet. Dette kan være skriftligt.

I aften-, nat- og weekendvagt, hvor patientsituationen ændres drastisk i forhold til planlægningen, har den ansvarshavende sygeplejerske ansvaret for at revurdere bemandingsbehovet og handle ud fra denne vurdering.

Hvis der er behov for yderligere personale, så iværksættes indkald af personale efter en vurdering af kompetencebehovet og i følgende rækkefølge:

  • Indkald af egne fast tilknyttede afløsere
  • Indkald af eget fastansat personale

Med udgangspunkt i anvisningerne fra oversygeplejerskerne er det den ansvarshavende sygeplejerskes ansvar at sikre, at der handles på et nyopstået behov for ekstra personale.

I tilfælde hvor der eksisterer et udækket personalebehov til den efterfølgende vagt, er det den ansvarshavende sygeplejerskes ansvar at sikre, at personale fra den afgående vagt, evt. ved pålæg, forbliver på afdelingen til personalebehovet er dækket eller behovet for ekstra personale er ophørt.

På hverdage prioriteres arbejdsopgaverne af oversygeplejerskerne i samarbejde med det enkelte teams personale samt med de stuegangsgående læger.

I weekenden sker prioriteringen ved en kort personalesamling så tidligt som muligt i vagten eller når der sker ændringer, så ressourcebehovet ændres.

Initiativet tages af den ansvarshavende sygeplejerske, der med afsæt i oversygeplejerskens anvisninger for den pågældende weekend, i samarbejde med det fremmødte personale, træffer beslutning om evt. reduktion i plejeniveauet.

På hverdage prioriteres indenfor følgende områder:

  • Administrative dage inddrages
  • Planlagt undervisning aflyses eller udskydes
  • Oprydnings- og opfyldningsopgaver udskydes
  • Møder og samtaler aflyses eller udskydes
  • Stuegang kan undlades på relevante patienter (primært rehabiliteringsteam) efter aftale med overlæge – evt. stuegang uden deltagelse af plejepersonale på nogle eller alle patienter i et team
  • Omfanget af personlig hygiejne reduceres til at nå ansigt/mund, hænder og nedre toilette
  • Uddybende samtale med og information til pårørende henvises til næste dags dagvagt, evt. aftales lægesamtale, med mindre der er uopsætteligt lægeligt behov
  • Mobilisering reduceres fra 3 gange i vagten til 1 gang i vagten

I aften-, nat- og weekendvagt prioriteres i forhold til:

  • Deltagelse i stuegang (stuegangen skal dog altid forberedes af sygeplejersken)
  • Niveauet for personlig hygiejne reduceres til at nå ansigt/mund, hænder og nedre toilette
  • Uddybende samtale med og information til pårørende henvises til næste hverdags dagvagt, evt. aftales lægesamtale
  • Mobilisering reduceres fra 3 gange i vagten til 1 gang i vagten

Der må ALDRIG ske prioriteringer i forhold til:

  • Udførelse af ordinationer og behandling, herunder monitorering af værdier, observation og vurdering af patienterne samt stabilisering af patientens tilstand. Hvilket vil sige at EWS, SSS og GCS altid skal foregå ud fra handlingsalgoritmen
  • Medicinering
  • Opgaver rettet mod at dække patienternes væske- og ernæringsbehov
  • Opgaver rettet mod forebyggelse af tryksår (venderegimer), fald, fejlsynkning og smerter
  • Kontrol af ordinerede og fagligt vurderede vigtige værdier, prøver m.m.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen i samarbejde med afsnitsledelserne har ansvar for implementering af vejledningen.

Neurologisk bagvagt og forvagter:

Lægen, der har den første kontakt med patienten, har ansvar for:

  • hvor patienterne visiteres til
  • at udpege hvilke patienter, der kan overflyttes mellem afsnittene i aften/natte- og weekendvagterne i tilfælde af overbelægning

Stuegangsgående speciallæger i dagvagten:  

Speciallægerne på begge sengeafsnit (N108 og N116) er ansvarlig for flowet i den pågældende vagt og skal gennem dialog med N-bagvagt sikre, at der skabes plads til patienter i det kommende døgn med overbelægning ved at sikre: 

  • at de patienter der kan udskrives til eget hjem, primærsektoren eller subakut ambulatorie bliver udskrevet i dagvagten.
  • at der er lagt planer på alle de patienter, som skal forblive indlagt, således at vagtholdet forstyrres mindst muligt. Fx at der er lagt smerteplaner, palliative forløb, soveplaner, og at der er taget stilling til behandlings -og observationsniveau på alle patienter.

Oversygeplejersken har ansvar for:

  • at der ved afslutningen af alle dagvagter på hverdage er taget stilling til og handlet på eventuelle bemandingsproblemer til de følgende vagter eller weekend.
  • at der ved afvigelser fra det normale fremmøde eller overbelægning foreligger en plan for den/de følgende vagters gennemførelse i forhold til bemandingsbehovet. Planen bør indeholde en anvisning til den ansvarshavende sygeplejerske om, hvilke muligheder hun har i tilfælde af grundlæggende ændrede arbejdsforhold, herunder evt. forhåndsprioriteringer for plejeniveauet.
  • at evt. overbelægning er placeret som angivet inden opstarten på næste vagt.

Den ansvarshavende sygeplejerske har ansvar for:

  • at oversygeplejerskernes anvisninger følges.
  • at der tages initiativer i forhold til den aktuelle arbejdssituation, herunder indkald af ekstra personale/vikarer – om nødvendigt sikre, at personale forbliver i afdelingen efter endt planlagt arbejdstid, hvis der er behov for det.
  • at overbelægning løbende placeres som angivet i denne vejledning.
  • at visitering mellem de to sengeafsnit (N108 og N116) foregår i dialog, der sikrer den bedste udredning, sygepleje og behandling af patienterne.
  • at sikre en patientsikker mundtlig overlevering ved overflytning af patienter til andre sengeafsnit, så det plejepersonale (sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent), som kender patienten bedst i den pågældende vagt, mundtligt overleverer patienten til ansvarshavende sygeplejerske på det modsatte afsnit.

Plejepersonalet har i øvrigt ansvar for:

  • kort at dokumentere, hvilke arbejdsopgaver der ikke udføres samt årsagen hertil, hvis opgaver bevidst udelades.

Tilbage til top

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag