HGH, Gentofte Matriklen: AED / hjertestarter offentlig tilgængelig

Formål

At sikre kendskab hos de relevante personer til opgaver, der knytter sig til den offentligt tilgængelige AED i forbindelse med Gentofte matrikel.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Medlemmer af Arbejdsgruppe for Hjertestop/akut kritisk syge patienter

På Gentofte Matrikel: Anæstesiafdeling, anæstesisygeplejerskerne

Region Hovedstaden IT, Medico og Telefoni, Medicoteknik

Driftsvagten

Tilbage til top

Definitioner

Denne AED (Automatisk Elektrisk Defibrillator) er offentligt tilgængelig.

Elektroder/pads er tilbehør til AED'en.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Gentofte matriklen har siden 2012 haft en offentlig tilgængelig ZOLL AED, som bl.a. Alarm 112 og hjertestarter-app henviser til.

AED'en er placeret udendørs ved opgang 30A på Kildegårdsvej 30A, ca. 100 m fra krydset Kildegårdsvej/Niels Andersens Vej.

AED model og serienummer fremgår på www.hjertestarter.dk
 

Hjertestarterskab

AED skal opbevares i hjertestarterskab for at sikre den korrekte temperatur til AED, som hverken må blive for kold eller for varm.

Skabet overvåges ikke eksternt fra, men er oprindeligt leveret af Claus Andersen Rustfri Stål A/S. Gentofte Hospital har hjertestarterskab nr. 126.

Se manual for hjertestarterskab for nærmere beskrivelse af funktionaliteter.


Åbne skabet

Når man åbner skabet for at lave tilsyn skal man trykke på ”Serviceknap” inden der er gået 20 sekunder (se brugsanvisning). På den måde undgå man, at alarmen begynder at hyle.

Når man åbner skabet, vil ekstern alarm hyle og lampen oven på skabet altid blinke i 10 min. eller til man lukker døren igen.

Tekniske problemer med skab

Hvis der konstateres tekniske problemer med skabet kontaktes eller AED'en har været i brug kontaktes følgende:

  • Dagtid hverdage Simulation og Træning ###TELEFON### ellers
  • Vagthavende anæstesisygeplejerske ###TELEFON###

Tilsyn

Ansvar for løbende tilsyn (en gang pr. uge): Anæstesiafdeling, anæstesisygeplejerskerne. Tilsynet består i at:

  • Kontrollere om AED’ens selvtest er kørt vellykket
  • Kontrollere Pads og evt. udskifte
  • Føre logbog over, hvornår der er indsat batterier og elektroder/pads samt disses holdbarhed
  • Tage hånd om eventuelle problemer med varmeskabet – i samarbejde med Driftsvagten eller simulation og træning.

Ansvar for årligt tilsyn: CIMT, Medicoteknik. Tilsynet er det samme som alle andre AED/defibrillatorer på hospitalet og består i:

  • Teknisk vedligeholdelse, eftersyn og udskiftning af batterier jf. gældende anbefaling
  • Orientere anæstesisygeplejersken fra hjertestopkomité og sekretær for hjertestopkomité ved udskiftning af batterier

Selvtest

AED laver en ugentlig selvtest for at kontrollere, om den virker som den skal (bl.a. funktionalitet, batterier, elektroder/pads).

Vellykket selvtest vises ved et ”grønt hak” uden på AED. Ved grønt hak skal man ikke foretage sig noget.

Mislykket selvtest vises ved et ”rødt kryds”. Rødt kryds kan være tegn på, at batterier eller elektroder/pads skal skiftes. Efter skift af batterier eller elektroder/pads skal man lave en manuel selvtest, som gøres ved at holde on/off-knappen nede i 5 sekunder. Hvis AED stadig giver rødt kryds skal man kontakte CIMT, Medicoteknik da det kan være en fejl eller at softwareopdatering mangler.
 

Vedligeholdelse af hjemmesiden hjertestarter.dk

Adgangsoplysninger

Alle, der har opgaver i forbindelse med AED kan logge på hjertestarter.dk. Brugernavn og password opbevares af sekretær for Hjertestopkomité/ Simulation og Træning.

Opdatering af placering m.v.

Oplysninger om placering, åbningstider m.v. skal altid være opdaterede samt bedst muligt forklarende med fx fotos. Hvis AED’en skal flyttes, skal den deaktiveres på hjertestarter.dk, så akutberedskabet ikke henviser til den, mens den ikke er tilgængelig.

Opdatering af batterier, elektroder/pads m.v.

Skift af batteri eller elektroder/pads skal noteres på hjertestarter.dk. Der skal altid gives besked til sekretær for Hjertestopkomité, hvis der er skiftet batteri el. lign., så dette kan blive opdateret på sitet.

hjertestarter.dk sender automatisk en påmindelse, når batterierne og elektroder/pads har siddet i 5 år, men bemærk, at udløbsdatoen kan være kortere end 5 år.

Hvis AED har været i brug

Hvis AED er blevet benyttet, tager akutberedskabet oftest AED med sig, for at anvende data fra AED i den videre patientbehandling. Akutberedskabet sender desuden besked til hjertestarter.dk., så de kan deaktivere AED’en, og hjertestarter.dk. giver slutteligt besked til ejeren af AED'en, Gentofte Hospital, Simulation og Træning.

Akutberedskabet sørger automatisk for at levere AED tilbage til ejer (kontaktpersonen på www.hjertestarter.dk). Hospitalet kontrollere batterier, elektroder/pads m.v., inden at AED igen aktiveres på hjertestarter.dk.

Hvis AED har været i brug, skal CIMT orienteres med henblik på tilsyn/test af AED’en.

Hvis AED er forsvundet, og vi ikke ved, om den har været i brug eller er bortkommet, kan man søge på hjertestarter.dk (søg på Gentofte Hospital) og se, om AED er aktiv eller deaktiveret:

Hvis AED står som aktiv på hjertestarter.dk., skal den deaktiveres hurtigst muligt.
Hvis det er udenfor hjertestarter.dk’s åbningstid, skal den deaktiveres ved at ringes til akutberedskabets vagtleder på tlf. ###TELEFON###.

 


Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Overordnet ansvar: Hjertestopkomité. Se medlemsoversigt og kontaktoplysninger på HGH Intranet.
  • Ansvar for opdatering af hjertestarter.dk: Sekretær for Komité for Akut syg, Kritisk syg og Hjertestop.
  • Ansvar for løbende tilsyn: Anæstesiafdeling Q Genofte ved anæstesisygeplejerskerne.
  • Ansvar for årligt tilsyn: Region Hovedstaden It, Medico og Telefoni, Medicoteknik.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

HGH Komité for Akut syg, Kritisk syg og Hjertestop (link til intranet)
Skabet er oprindeligt leveret af: Claus Andersen Rustfri Stål A/S (skab nr. 126)
hjertestarter.dk
 

Tilbage til top

Bilag