Medicinrum, rengøring og opfyldning af

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfagligt personale på Intensiv Behandling.

At forebygge smittespredning i forbindelse med opbevaring og håndtering af lægemidler samt sikre ens rengøringsrutiner og ansvarsfordeling mellem forskellige faggrupper.

Nærværende beskrivelser gælder for afdelingens to medicinrum.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Sygeplejerskerne har følgende opgaver og ansvarsområder:

  • Aftørring af tastatur, scanner og arbejdsplads.
  • Almen oprydning.

Driftsassistenterne har følgende ansvar og opgaver:

  • Daglig hverdagsrengøring af stålbord, blandebænke (indvendig og udvendig).
  • Daglig opfyldning af sprøjter, kanyler, låg, handsker, væsker osv.
  • Bortskaffelse af kanylebokse og øvrigt klinisk risikoaffald til afhentningssted.
  • Almen oprydning og fjernelse af tomme papkasser.
  • Oprydning og aftørring af blandebænk efter brug med Wet Wipe Disinfektionsklude

Farmakonom har følgende opgaver og ansvarsområder:

Farmakonomens opgave og ansvarsforhold er nærmere beskrevet i medicinserviceaftale mellem direktionen og afdelingen.

Her fremtrukket udvalgte områder

  • Er ansvarlig for bestilling og opfyldning af lægemidler til afdelingen.
  • Kontrol af udløb på medicin.
  • Er ansvarlig for returnering af udgået medicin samt overskudsmedicin og udlån/lånt medicin og kontering.
  • Medicinskabstilsyn årligt.

Afdelingens sygeplejefaglige driftsassistenter har følgende opgaver og ansvarsområder:

  • Tjek af indhold og udløbsdato af afsnittets fire akutmedicinbakker.
  • Sikre tjek af utensilieindholdet i AKUT-taske en gang pr. måned (jf. Transporttaske - anvendes i forbindelse med transport af den intensive patient og dokumentation deraf i tilhørende logbog.
  • Hvert kvartal skal der udføres grundig rengøring af hylder og skab samt medicinkøleskab. Dette dokumenteres på kvalitetsmonitoreringsskema.

Rengøringspersonalet har følgende daglige opgaver:

  • Tømning af affaldsposer, opfyldning af papir, sæbe og hånddesinfektionsmiddel.
  • Lamper, pletter på vægge, aftørring af dørgreb og el-kontakter og frie flader på hylder.
  • Rengøring af håndvask, gulve samt aftørring af bordflader, der er ryddet for materiale i forhold til rengøringsstandarder.

For afdelingens udstyr i medicinrummene gælder:

Blandebænkene

  • Ved fejl eller alarmer fra medicinrummene blandebænke indmeldes disse i Dalux.

Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab

  • Alle lægemidler skal opbevares ved rette temperatur. For lægemidler i medicinkøleskabet gælder, at de skal opbevares i temperaturer mellem 2-8 ºC. For lægemidler i medicinrummet gælder, at temperaturen maksimalt må være 25 ºC.
  • Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab varetages af hospitalets centralovervågning via it-systemet Logos Logit.
  •  Alarmering fra medicirum og medicinkøleskab går til vagthavende medarbejder hos Center for Ejendom og Service (CEJ).
###TABEL_1###

 

Ved tvivlsspørgsmål kan hospitalets centralovervågning kontaktes på dect. 83 434.
​​​​Tilbage til top

Ansvar og organisering - i øvrigt

Det er oversygeplejerskens ansvar, at daglig rengøring gennemføres og dokumenteres - jf. Rengøring - opgaver, ansvar og fordeling - gældende for Herlev matriklen

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

Bilag