Sygeplejerskerne har følgende opgaver og ansvarsområder:
- Aftørring af tastatur, scanner og arbejdsplads.
- Almen oprydning.
Driftsassistenterne har følgende ansvar og opgaver:
- Daglig hverdagsrengøring af stålbord, blandebænke (indvendig og udvendig).
- Daglig opfyldning af sprøjter, kanyler, låg, handsker, væsker osv.
- Bortskaffelse af kanylebokse og øvrigt klinisk risikoaffald til afhentningssted.
- Almen oprydning og fjernelse af tomme papkasser.
- Oprydning og aftørring af blandebænk efter brug med Wet Wipe Disinfektionsklude
Farmakonom har følgende opgaver og ansvarsområder:
Farmakonomens opgave og ansvarsforhold er nærmere beskrevet i medicinserviceaftale mellem direktionen og afdelingen.
Her fremtrukket udvalgte områder
- Er ansvarlig for bestilling og opfyldning af lægemidler til afdelingen.
- Kontrol af udløb på medicin.
- Er ansvarlig for returnering af udgået medicin samt overskudsmedicin og udlån/lånt medicin og kontering.
- Medicinskabstilsyn årligt.
Afdelingens sygeplejefaglige driftsassistenter har følgende opgaver og ansvarsområder:
- Tjek af indhold og udløbsdato af afsnittets fire akutmedicinbakker.
- Sikre tjek af utensilieindholdet i AKUT-taske en gang pr. måned (jf. Transporttaske - anvendes i forbindelse med transport af den intensive patient og dokumentation deraf i tilhørende logbog.
- Hvert kvartal skal der udføres grundig rengøring af hylder og skab samt medicinkøleskab. Dette dokumenteres på kvalitetsmonitoreringsskema.
Rengøringspersonalet har følgende daglige opgaver:
- Tømning af affaldsposer, opfyldning af papir, sæbe og hånddesinfektionsmiddel.
- Lamper, pletter på vægge, aftørring af dørgreb og el-kontakter og frie flader på hylder.
- Rengøring af håndvask, gulve samt aftørring af bordflader, der er ryddet for materiale i forhold til rengøringsstandarder.
For afdelingens udstyr i medicinrummene gælder:
Blandebænkene
- Ved fejl eller alarmer fra medicinrummene blandebænke indmeldes disse i Dalux.
Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab
- Alle lægemidler skal opbevares ved rette temperatur. For lægemidler i medicinkøleskabet gælder, at de skal opbevares i temperaturer mellem 2-8 ºC. For lægemidler i medicinrummet gælder, at temperaturen maksimalt må være 25 ºC.
- Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab varetages af hospitalets centralovervågning via it-systemet Logos Logit.
- Alarmering fra medicirum og medicinkøleskab går til vagthavende medarbejder hos Center for Ejendom og Service (CEJ).
###TABEL_1###
Ved tvivlsspørgsmål kan hospitalets centralovervågning kontaktes på dect. 83 434.
Tilbage til top