Vejledningen skal sikre, at afdelingens lægemidler er holdbare, forebygge smittespredning i forbindelse med opbevaring og håndtering af lægemidler, samt sikre ens rengøringsrutiner og ansvarsfordeling mellem forskellige faggrupper.
Vejledningen henvender sig til personale som er medansvarlig for lægemidlers opbevaret i Bedøvelse og Operations 1´s medicinrum 54I7, akuttasker, kommoder og medicinskabe, samt rengøring af medicinrum.
Medicinrum har rengøringsmæssigt et hygiejneniveau 4 jf. Dansk Standard Anneks A.2 og skal dagligt rengøres jf Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika
Rengørings- og opfyldningsopgaverne påhviler forskellige personalegrupper, der er specificeret nedenfor.
Farmakonomens opgave og ansvarsforhold er nærmere beskrevet i medicinserviceaftale mellem direktionen og afdelingen.
Her er fremtrukket udvalgte områder.
Farmakonomen bestiller og sætter daglig medicin på plads x 4 ugentligt (% onsdag), i bedøvelse og Operaitons 1´s medicinrum.
Farmakonomen kontrollerer 1 gang månedlig udløbsdato for alt medicin i medicinrum/medicinkøleskab.
Farmakonomen returnerer udløbet og overskuds medicin til Region Hovedstadens apotek ifølge Medicinaffald, herunder godtgørelse af medicin, på hospitaler og i Psykiatrien i Region Hovedstaden
Farmakonomen dokumenterer for holdbarhed af medicin i orange mappe stående i medicinrummet.
Temperaturovervågning
Social og sundhedsassistent kontrollerer temperaturen i medicinrum/køleskab i alle hverdag, weekenden og helligdage
Rumtemperaturen aflæses og dokumenteres i mappe stående i medicinrummet.
Køleskabstemperaturen dokumenteres automatisk på temperaturskiven på køleskabet.
Temperaturskiven skiftes hver uge og opbevares i medicinrummet. Ved temperaturer, der afviger fra opbevaringstemperaturen, orienterer farmakonomen medicinansvarlige anæstesisygeplejerske eller klinisk afdelingssygeplejerske skriftlig samt mundtligt, der efterfølgende kontakter teknisk afdeling, tlf. nr 8 34 34, samt informerer områdeledelsen.
Foretages årligt jf. Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika
Anæstesisygeplejerske med medicinrum som ansvarområde kontrollerer hver 14. dag færdigpakket medicinkurve (i rach), diverse akut kasser/kurve, medicinskabe placeret på operationsstue 11, 12, afdeling V og afdelings hjertestopkufferter, placeret i medicinrummet - for udløbsdato.
Anæstesisygeplejerske med medicinrum som ansvarområde udskifter medicin, udtaget fra køleskabet og placeret i færdigpakket medicinkurve og diverse akutkasser/kurve, efter gældende regler om holdbarhed for medicin udtaget fra køleskab.
Anæstesisygeplejerske med medicinrum som ansvarområde kontrollerer og udskifter 1 gang hver 14. dag udløbsdato for medicinen i akuttasker placeret i skadestuen – traumerummet, i medicinrummet og på løbehjul.
Anæstesisygeplejerske med medicinrum som ansvarsområde, skal sikre at der udføres grundig rengøring i medicinrummet to gange årligt.
Anæstesisygeplejerske med medicinrum som ansvarsområde kontrollerer 1 gang månedlig udløbsdato for strimler i Blodsukkerkasserne.
Rengøringspersonalets har følgende daglige opgaver
o Tømning af affaldsposer, Påfyldning af papir i dispenserer, sæbe og hånddesinfektionsmiddel
o Lamper, pletter på vægge, aftørring af dørgreb og el-kontakter
o Rengøring af håndvask, gulve samt aftørring af bordflader, der er ryddet for materiale i forhold til rengøringsstandarder
o Rengøringspersonale må opholde sig i medicinrummet uden nærværelse af sygeplejerpersonale
o Almen oprydning i medicinrummet
o Bortskaffelse af kanylebokse og øvrigt klinisk risikoaffald til afhentningssted
Alle medarbejder har medansvar for
o Almen oprydning i medicinrummet
o Tømning af kasse med pap - placeret udenfor medicinrummet
Det er områdeledelsernes ansvar at implementere gældende vejledning
Det er afdelingssygeplejerskernes ansvar, at den daglige rengøring bliver gennemført og dokumenteret jf. Rengøring - opgaver, ansvar og fordeling - gældende for Herlev matriklen
Dokumentationen af rengøringen udføres af rengøringsafdelingen og påskrives på kvalitetsmonitoreringsskemaet: Daglig rengøring – medicinrum, kvalitetsmonitorering. Skemaet er placeret på væggen udenfor medicinrummet.