Klargøring af operationsstuen Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At patientens sikkerhed opretholdes samt sikre at alt nødvendigt udstyr mm. er tilgængeligt og kontrolleret 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Anvendes af operationssygeplejersker, operationsteknikkere og so/su assistenter på Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen, med det formål sikre at alt nødvendigt udstyr mm. er tilgængeligt og kontrolleret således at patientens sikkerhed opretholdes

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Følgende funktionstjek af operationsstue udføres dagligt inden dagens operationsprogram starter

  • Computeren tændes og SP åbnes
  • Operationslejet afprøves via remote for alle yderstillinger
  • Alt nødvendig lejringsudstyr forefindes på operationsstuen
  • Operationslamper, svingarme og horisontale overflader aftørres med gul WetWipe, når slutrengøring er foretaget mere end 6 timer før indgrebet Rengøring af operationsstuer
  • Operationslamperne kontroleres for om alle pærer fungerer med ens lys og at de kan bevæges frit og ubesværet i alle "led"
  • Kontrolpanelet tjekkes for at udsugning, indblæsning og overtrykspærer lyser grønt. Lyser de gule alarmknapper, og alle døre på stuen er lukkede, kontaktes Flowmaster mhp at operationsstuen om nødvendigt må ligge stille indtil den svigtende funktion er udbedret.
  • Sug tilsluttes og effekten kontrolleres (< 0,5 kPa)
  • Er der snabelsug på stuen kontrolleres dets funktion / effekt (18-32 KPa)
  • Borde og stole placeres hensigtsmæssigt
  • Diathermiapp. tilsluttes, og funktionerne kontrolleres. Desuden kontrolleres der om der forefindes neutralplader på stuen
  • Evt. varmetæppe tilsluttes og lejet opvarmes Hypotermi og shivering - per og postoperativt. Herlev matriklen
  • Skal der anvendes Skopisøjler, røntgen, laser eller andet udstyr tilsluttes disse og funktionen kontrolleres

Ved funktionssvigt af sug, lamper, udsugning/indblæsning stuetemperatur kontaktes overvågningen (tlf. 8 3434)

Mellem operationerne

  • Mellemrengøring udføres af rengøringspersonale
  • Evt. omplacering af apparatur, borde lejringsudstyr afhængig af operationens art
  • Efter brug aftørres kamara / ledning samt alle anvendte knapper og skærme på medicotekniskudstyr med gul Wet Wipe
  • Der stilles frem til aktuel operation (se gældende fremstilling)

Dokumentation af klargøring (funktionstjek) af operationsstue noteres i SP.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

 

Områdeledelsen For Bedøvelse og Operation er ansvarlig for, at personalet er bekendt med procedure og forholdsregler for klargøring af operationsstue samt at de fysiske rammer og nødvendige hjælpemidler er til stede for at de kan overholdes.

Den enkelte medarbejder i Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.

 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag