Instruksen indeholder information om håndtering af:
Placering af COVID-19 patienter på fødegang og G115/G102/G101
COVID - 19 patienter eller patienter med Covid- 19 pårørende
COVID-19 patienter til akut sectio, herunder særlig brug af sterile handsker til neuraksiale procedurer.
COVID-19 patienter til postpartum blødning/kirurgi
Alarm for dårligt nyfødt/dårlig mor på COVID-19 positiv mor på fødestue/G115/G102/G101
Anlæggelse af fødeepidural på COVID-19 patient/COVID-19 uafklaret
Dialog omkring COVID - 19 positive patienter på fødegangen og G115/G102/G101
1. Organisering af COVID-19 patienter på fødegangen og G115/G102/G101
Fødegangen
COVID-19 patienter i fødsel placeres på fødestue 3, 4, 5 og 6. Ikke akut adgang sker gennem skyllerum. Der er værnemidler i skyllerummene. Ved behov for akut adgang til en fødestue benyttes de store døre på gangen i kernen. Der er værnemidler på rulleborde på gangen.
G115/G102/G101
Gravide med symptomer på COVID-19 eller kendt COVID-19 positive, som har behov for indlæggelse, isoleres på G115/G102/g101 (eller lungemedicinsk afd) uanset GA. Fra GA 20+0 er patienten under obstetrisk behandlingsansvar. I tilfælde af ustabil obstetrisk situation kan patienten flyttes til isolationsstue på fødegangen.
COVID-19 positive barselskvinder isoleres på G115/G102/G101.
COVID-19 positive kvinder til igangsættelse isoleres på G115/G102/G101.
På G115 findes sechersbord (gammel type) incl neopuf på stue 16
2. Elektiv sectio på COVID - 19 patienter eller hos patienter med Covid- 19 pårørende
Elektiv sectio på COVID - 19 positiv mor
Elektiv sectio hos COVID – 19 positiv mor planlægges som sidste operation på dagsprogrammet
Indgrebet udføres på klargjort COVID -19 sectio stue og overholdelse af gældende isolationsregi. Se gældende VIP-vejledning: COVID - 19 - Anæstesi - Akut sectio beredskab - Herlev matriklen
Elektiv sectio hos ikke COVID -19 positiv mor, hvor medfølgende pårørende er COVID – 19 positiv
Elektiv sectio hos ikke COVID – 19 positiv mor, hvor medfølgende pårørende er COVID – 19 positiv planlægges som sidste operation på dagsprogrammet
Indgrebet udføres på almindelig klargjort sectio stue, med modificeret ”isolationsregi” i relation til brug af værnemidler:
Operations og anæstesipersonale skal være iført værnemidler på operationsstuen (Hue, briller, engangsmaske og overtrækskittel).
Den pårørende skal være iført værnemidler på operationsstuen. (Hue, briller, engangsmaske og overtrækskittel).
Den pårørende aftager værnemidler inden denne forlader operationsstuen Som udgangspunkt skal pårørende blive på operationsstuen og ikke følge med baby ud i forrummet. I givet fald pårørende følger med baby skal den pårørende ikke ind på operationsstuen igen.
Pårørende må ikke gå med patienten til opvågningen
Personalet aftager værnemidler inde på operationsstuen efter gældende regler.
Slutrengøring af operations stue og forrum svarende til isolationsrengøring.
3. Akut sectio på COVID - 19 patienter eller hos patienter med COVID - 19 pårørende
Akut sectio hos COVID-19 patienter eller hos patienter med COVID - 19 pårørende meldes ALTID telefonisk af obstetrisk vagthavende til anæstesiologisk mellemvagt (82-421) og OP-personale UANSET grad og INDEN der evt trykkes på alarmknap, således anæstesi og OP-personalet står klar på den rette stue og er iklædt værnemidler. Ved melding siges ”COVID sectio grad x”. Det skal præciseres om det er patienten eller pårørende der er COVID - 19 positiv
Patienten skal have engangsmaske på og dyne/tæppe over seng for at minimere virus spredning.
En COVID - 19 pårørende må gerne følge patienten på operationsstuen. Den pårørende skal være korrekt påklædt med værnemidler. (Hue, briller, engangsmaske og overtrækskittel iføres ved afgang fra fødestue/G115/G102/G101 og dette beholdes på ved ankomst, så der ikke skal skiftes.
Påklædning af pårørende må ikke forsinke transport til operationsgangen.
COVID - 19 sectio beredskab tilrettes løbende efter afdelingens organisatoriske rammer.
Hele døgnet, når operationsgangens organisatoriske rammer tillader, vil der væren en klargjort akut Covid -19 sectio stue. COVID - 19 - Anæstesi - Akut sectio beredskab - Herlev matriklen
Der udvælges løbende en operationsstue, hvor det er muligt at oprette et akut Covid - 19 sectio og neonatal beredskab. 25/1- 22: Operationsstue 3 er udvalgt til sectioberedskab og forrum 3 til neonatal beredskab.
I dagtid på ugens hverdage, når de organisatoriske rammer ikke tilllader, at der er en akut Covid -19 sectiostue klar hele døgnet COVID - 19 - Anæstesi - Klargøring af "Combi Post Partum stue"
Operationsstue 11 skal anvendes som en ”Combi COVID – 19 akut sectio stue” til
A: Akutte sectiopatienter der IKKE er i mistanke for COVID – 19.
B: Akutte sectio patienter, der ER i mistanke for, eller ER verificeret med COVID – 19 eller hos patienter med COVID -19 positive pårørende
Aften/nattevagt, weekend og helligdage, når de organisatoriske rammer ikke tillader at der er en akut Covid -19 sectiostue klar hele døgnet COVID - 19 - Anæstesi - Klargøring og brug af "Mobil COVID - 19 SET - UP"
Operationsstue 1 skal anvendes i vagten til akutte sectio patienter, der ER i mistanke for, eller ER verificeret med COVID – 19 eller hos patienter med COVID -19 positive pårørende
Værnemidler forefindes altid i klargjort værnemiddelkommode, placeret i forrum eller kvadrat i tilslutning til den udvalgte operationsstue.
Ved GRAD 1 og 2 sectio transporterer personalet fra fødegangen (eller G115/G102/G101) patienten til COVID-sectio stuen. Bemærk: Der kan kaldes akut sectio fra G115/G102/G101. Personalet er iklædt værnemidlerne fra fødegangen/G115/G102/G101 som bibeholdes.
Ved GRAD 3 sectio iklæder personalet fra fødegangen sig værnemidler i forrummet/kvadratet.
Uanset grad: Jordemoder og obstetrisk læge sikrer sig at OP personalet er klar til at modtage på OP stuen inden man kører ind. Efter at patienten er flyttet over på OP- lejet rengøres sengen med klorklude, overdækkes med plastik og køres ud i kvadratet
Jordemoder og obstetrisk læge må ikke forlade operationsstuen med mindre værnemidler tages af og der udføres hånddesinfektion.
Efter operationsforberedelser, herunder anæstesi og evt KAD afklæder obstetriker og jordemoder sig værnemidler inden de forlader OP stuen, inkluderet briller og maske. Herefter påføres FFP3 maske og ny brille i forrummet/kvadratet og obstetriker/jordemoder går i sterilvask og påklæder sig vanligt sterilt OP-tøj, dog altid både maske og briller og altid OP-kittel med barrier. Steril påklædning finder sted lige indenfor døren til OP stuen i lægevasken.
Anæstesi
Opvågningen
Efter COVID-sectio følger barnet den pårørende til barselsgang (eller isolationsstue på neonatalafdelingen)
Uanset om det er patient eller pårørende der er COVID - 19 positiv kan der ikke være pårørende med i opvågningen af hensyn til andre sårbare patienter. Barnet kan være hos moderen hvis fødegangen kan stille en sundhedsperson til rådighed. Denne må ikke forlade moderen på opvågningen uden at tage barnet med.
4. Postpartum blødning/kirurgi
ALLE former for postpartum kirurgi hos COVID-19 patienter meldes telefonisk af obstetrisk vagthavende til anæstesiologisk mellemvagt (82-421) og OP-personale.
Telefonisk melding af COVID-19 patienter sikrer at anæstesi og OP-personale står klar og at fødegangens personale orienteres om den korrekte COVID-19 stue på operationsgangen idet der er særlige COVID-19 stuer på operationsgangen.
Ved melding siges ”COVID evacuatio” eller COVID intrauterin palpation”.
Ved behov for ABC-stabilisering på fødestuen skal 82-421 gå til fødestuen for at assistere indtil COVID-19 operationsstuen er klar. Adgang til fødestuer med COVID-19 patienter er via skyllerum hvor der ligger værnemidler klar. Se punkt 1 ovenfor
COVID-19 patienter kører til operationsstuen så snart OP-personalet anviser en stue klar til at modtage patienten. Værnemidler forefindes i forrummet/kvadratet udenfor COVID-19 operationsstuen. Der iføres værnemidler inden man går på operationsstuen. COVID - 19 - Anæstesi - Klargøring af Post Partum stue"
Ved livstruende blødning vil COVID-19 patienten ankomme til COVID-19 operationsstuen ved hjælp af personale fra fødegangen der allerede er iført værnemidler.
Patienten skal være iført engangsmaske og dyne/tæppe over seng for at minimere virus spredning.
Anæstesi
Der er øget risiko for virusspredning ved luftvejshåndtering (følg vejledning om værnemidler ved intubation) hvorfor neuroaxial anæstesi (epidural/spinal) skal prioriteres meget højt. Generel anæstesi hos COVID-19 positive er risikabelt for både patient og personale.
Til postpartum blødning og bristninger vil 7,5 mg (1,5 ml) tung bupivacain spinalt efterfulgt umiddelbar efter med lejring i antitrendelenburg med ben i benstøtter give sufficient analgesi til hovedparten af kvinderne. Spinalanæstesi betyder at patienten oftest kan køre direkte til stamafd. efter proceduren. Herved fjernes risiko for smittespredning blandt øvrige postoperative patienter. COVID-19 patienter med større postpartum blødning eller som ikke opfylder udskrivningskriterier skal observeres på opvågningen.
5. Alarm for kritisk nyfødt/dårlig mor på COVID positiv på fødegangen/G115/G102/G101
6. Anlæggelse af fødeepidural på COVID-19 patienter
Epiduralkommoden må IKKE komme på fødestue hvor den fødende er COVID-19 enten uafklaret eller positiv (gul eller rød markering på dør).
Udstyr til fødeepiduralanlæggelse pakkes i en pose der ligger i fødeepiduralkommoden. På epiduralkommoden hænger en tjekliste over udstyr der skal pakkes.
Chlorhexedinsprit medbringes på COVID-19 fødestuen. Efter anlagt fødeepidural aftørres spritflasken med chlorklud (er på epiduralkommoden).
Sterilhandsker kan iføres i et randområde på stuen når sterilproceduren startes.
På COVID-19 positive patienter bør epidural lægges tidligt med henblik på at minimere risiko for luftvejshåndtering ved akutte operative indgre
Ved forespørgsel om fødeepidural sikrer anæstesi mellemvagt at nødvendige utensilier er på stuen (bord til sterilt epidural udstyr, iv-adgang, skammel mv). Dette for at minimere trafik ind og ud af fødestuen.
7. Dialog omkring COVID-19 positive obstetriske patienter
Obstetrisk bagvagt kontakter 2 gange dagligt ca kl 0900 og kl 18.00 anæstesiologisk MV (82-421) mhp status for obstetriske patienter med COVID-19.
Derudover orienterer obstetrisk BV løbende anæstesiologisk MV (82-421) og pædiatrisk MV om nyindlagte COVID-19 patienter.
Ved dårlige obstetriske patienter benyttes 82-421 som sparringspartner fremfor Intensiv vagthavende. Intensiv vagthavende involveres ved behov.
For COVID-19 positive fødende eller kvinder med COVID-19 symptomer og uafklares COVID-19 status bør særligt diskuteres:
Tidlig fødeepidural til COVID-19 positive på fødegangen.
COVID-19 patienter med eksisterende epidural mhp. på hyppig vurdering af effekt af epidural analgesi.
Patienter med respiratorisk påvirkning som skal optimeres.
Andre særlige eller komplicerede forløb som har øget risiko for operative indgreb
8. Billeder af indgang til COVID-19 stuer, Herlev fødegang
Indgang via dør ved operationsgang. Herfra adgang til alle isolationsstuerne. Værnemidler ses på rullebordene til venstre
Klik på billedet for at få det større
Indgang til isolationsstuer fra ’kernen’ på fødegangen. Borde med værnemidler ses til højre
Klik på billedet for at få det større
Tildækket rullebord med værnemider til akutkald, ’Dårligt nyfødt’ og ’Dårlig mor’
Klik på billedet for at få det større
9. Chekliste til epidural anlæggelse COVID-19 stue
Oppefra og ned.
Medicin: 1. Efedrin kit 2. Lidokain 3. Bupivacain
Skuffe 1: Hat, mundbind, Klorhexdin sprit (ikke vist), 4. plaster (to korte og en lang), 5. sterilt plaster
Skuffe 2: 6. NaCl, 7. 10 ml sprøjte 8. Spyd til bupivakain 9. Sikkerhedsnål og pose til pumpe 10. 50 ml luer lock sprøjte
Skuffe 3: Sterile handsker
Skuffe 4: Epiduralsæt og kondompumpe.
Klik på billedet for at få det større