Henvender sig til anæstesi- og operationspersonale samt personer med en specifik aftale om adgang til operationsafsnittene, Herlev matriklen
Personale med tilknytning til operationsafsnittene på Herlev Hospital.
Gæster - Personer med fastlagt uddannelsesmæssige praktikophold
Andre gæster
Sikre patienternes integritet
Tavshedspligt og patientrettighederne overholdes
Sikre personalet kender til og efterlever korrekt adgang og adfærd på operationsgangen
Sikre patient og personale mod mikrobielle, toksiske og strålehygiejniske påvirkninger
Sikre mod uvedkommendes adgang til operationsgangene
Kun operationspersonale og personer med en specifik aftale har adgang til operationsafsnittene
Alle der færdes på operationsafsnittene skal være bekendt med retningslinjerne
Alle ansatte skal bære hospitalets ID- kort
Sundhedspersonale, der har været i en risikosituation relateret til MRSA, skal screenes for MRSA. Se VIP MRSA screening af sundhedspersonale
Pressen har ingen adgang til operationsafsnittene.
Kun i tilfælde hvor hospitalsdirektionen og/eller afdelingsledelserne har givet tilladelse og meddelt afd. dette. Endvidere skal involverede personaler og patienter være orienteret og have accepteret dette.
Foto- og filmoptagelse er kun tilladt efter aftale
Pårørende
Patienter har ret til at blive ledsaget ind på operationsstuen af familiemedlemmer eller en kontaktperson/ tolk.
Efter anæstesiindledningen skal pårørende ledsages ud fra operationsstuen.
Inden pårørende har forladt operationsstuen aftales hvorledes de kan kontaktes
Erhvervspraktikanter
For at sikre en enkel, sikker og ressourcevenlig mulighed for erhvervspraktik har direktionen i september 2016 besluttet, at erhvervspraktik vil blive afviklet som et centralt koordineret 3 dages forløb. Læs på internettet om hvordan vi fremover modtager erhvervspraktikanter. https://intranet.regionh.dk/heh/personale/uddannelse/praktikpladser-og-elever/Sider/Erhvervspraktik-p%C3%A5-Herlev-og-Gentofte-Hospital.aspx
Operationsstuerne
Alt unødvendig færdsel ud og ind af operationsstuerne skal undgås
Kun det nødvendige personale skal opholde sig på operationsstuen
Undgå støj og unødvendig samtale
Besøgende skal instrueres og superviseres i korrekt adfærd på operationsstuen Adgang, adfærd og gæster på operationsgangene, Herlev matriklen
Privat mobiltelefon må kun benyttes i arbejdsmæssig sammenhæng
Påklædning
Den af hospitalet udleveret uniform inklusiv termovest eller engangsjakke skal skiftes dagligt, samt når tøjet er synligt forurenet
Lange ærmer er ikke tilladt på operationsstuerne
I operationsområdet og på operationsstuerne bæres altid operationshue og kitler skal være knappet
Læge/sygeplejekitler anbringes i lægevasken
Gæster der skal ind på operationsstuer, skal skifte til engangs operationstøj
Pårørende der skal ind på operationsstuen, skal iføres overtrækskittel og operationshue.Pårørende på operationsstue, Herlev matriklen
Hår og Hovedbeklædning.
Langt hår skal være samlet eller opsat, når man forlader omklædningsrummet iført uniform
Der anvendes operationshue, der dækker alt hår
”Elefant hue” anvendes ved protesekirurgi
”Elefanthue” anvendes, hvis operationspersonalet har fuldskæg
Kvinder der bærer tørklæde, skal anvende hospitalets tørklæde under ”elefant hue”
Operationshuen skiftes dagligt eller hvis den tages af
Operationsmaske (mundbind), visir og beskyttelsesbriller.
Sterilt personale skal altid bære maske
Masken skal bæres af alle, ved mindre end 1 meters afstand fra det sterile felt.
Masken skal dække mund og næse
Forkølet personale skal altid bære maske
Mænd med skæg skal altid bære maske
Masken skiftes efter hver operation
Visir / briller anvendes for at forhindre opsprøjt til øjne og ansigt
Beskyttelsesbriller skal anvendes ved laserkirurgi
Fodtøj
Der udleveres træsko til ansatte i operationsafsnittene
Egne sko må benyttes såfremt de kan rengøres og kun anvendes på operationsområdet
Ved synlig forurening skal fodtøjet vaskes
Gæster skal benytte eget fodtøj
Håndhygiejne
Kirurgisk håndvask: Forskrift findes i lægevasken
Håndhygiejne skal udføres før rene procedurer og efter urene procedurer, samt efter gældende vejledning Generelle infektionshygiejniske forholdsregler for sundhedspersonale
Personale med inficerede sår på hænder og arme må ikke opholde sig på operationsstuerne
Hos ikke sterilt klædt personale må underarmene ikke være dækket
Ingen ure, armbånd eller fingerringe
Lange negle, kunstige negle, gelenegle og neglelak er af hygiejniske grunde ikke tilladt
Armstrømpe, håndskinne, fingerforbindinger og lignende må ikke bæres på operationsstuen
Lufthygiejne, strålehygiejne og beskyttelse mod toksiske påvirkninger.
Dørene til operationsstuerne skal holdes lukket
Patient og personale skal beskyttes med blyforklæde, når der anvendes røntgenudstyr
Udsug anvendes i forbindelse med brug af anæstesigasser, el-kirurgi, laser og farlige væskedampe
Øjenskyllevæske findes på de store gange mellem operationskvadraterne.
Det er anæstesi- og operationspersonalets ansvar at instruksen kendes og følges.
Afsnitsledelsen for Bedøvelse og Operation 1 og 4 er ansvarlig for at instruksen implementeres.