At forebygge smittespredning i forbindelse med opbevaring af sterile og usterile utensilier til brug ved operationer.
At beskrive proceduren for rengøring af:
At præcisere, hvornår og hvordan rengøringen skal udføres , samt dokumentation af at rengøring er udført.
At præcisere hvem der skal udføre rengøringen.
Anæstesi- og operationssygeplejersker, social-og sundhedsassistenter og servicemedarbejdere på operationsgangene på Gentofte Hospital, COP 10, 20, 30 og 40 og 50
Rengøring af, ikke patientnære, faste og mobile skabe indvendigt og åbne hylder med sterile og usterile utensilier. Desuden rengøring af åbne reoler indeholdende kontorartikler.
Ved rengøring forstås:
Periodevis rengøring af åbne hylder/skabe og skuffer, som ikke er patientnære, men som indeholder sterile og usterile utensilier til brug i patientbehandlingen.
Interval for grundig rengøring er afhængig af rummet og anvendelsesområdet og vil fremgå af dokumntationsskemaet og / eller logbog for pågældende rum og område.
Under rengøringen hører ligeledes gennemgang af udløbsdato af sterile utensilier og eftersyn om emballagen er intakt.
Afsnitsledelsen på Centraloperationsgang har ansvar for at rengøring foretages iht. gældende infektionshygiejniske vejledninger.
Ansatte der skal rengøre skabe og reoler skal følge gældende infektionshygiejneiske vejledninger.
Generelle infektionshygiejniske forholdsregler - gældende for Herlev matriklen.
GLO Desinfektion af udstyr, inventar og kontaktpunkter
Dansk Standard 2451-10:2010 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren- Del 10: krav til rengøring
Ingen