Rengøring af anæstesiapperater og utensilier

Målgrupper og anvendelsesområde

Anæstesipersonale og social- og sundhedsassistenter på COP og rengøringsmedarbejdere fra Serviceafdelingen på Gentofte Hospital.

At beskrive procedure for rengøring af anæstesiapparat, anæstesikommode, pc, sprøjtepumper, blodvarmer,  varmeblæser, defibrillator mm.

At beskrive, hvor og hvornår rengøring skal dokumenteres i rød mappe på hver enkelt COP.

Tilbage til top

Definitioner

Mellem rengøring: Rengøring mellem hver patient. 

Slutrengøring: Rengøring, når det planlagte dagarbejde er slut. 

Grundig rengøring: Rengøring hver 3. måned, hver 6. måned, 1 gang årligt eller efter reparationer på anæstesiapparatur. Anæstesiapparat, Dräger, Primus, rengøring af apparatets indvendige ventilationsdele

Rengøringsmedarbejdere fra Service og Logistik på COP: Rengøringsmedarbejder, som er instrueret og oplært i funktionen. På hverdage mellem kl.07:00 - 15:00 varetages  rengøringen af anæstesiapparatur af rengøringsmedarbejder fra Serviceafdelingen.

Social- og sunhedsassistent: Special oplært social- og sundhedsassistenter fra Sterilforsyningen.

COP: Central operationsgang.

WetWipe: Desinfektionsklude (gul) anvendes i hele rengøringsprocessen. Ved rengøring efter isolationspatienter anvendes WetWipe med klor (hvid) Se Desinfektion med Klor.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde 

Mellemrengøring

 

###TABEL_1###

 

Slutrengøring

 

###TABEL_2###

 

Grundig Rengøring

###TABEL_3###

 

 

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Faglig ansvarlig for apparatur, på anæstesiområdet, har ansvar for i samarbejde med afsnitsledelsen at implementere vejledningen.

Social-og sundhedsasistenter, rengøringsmedabejdere fra Serviceafdelingen og anæstesipersonale har ansvar for at kende og følge vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag