Låneudstyr, anvendelse

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale i sterilforsyningen og personale på operationsafsnittene Gentofte Hospital.  

Tilbage til top

Definitioner

Låneudstyr er instrumenter/instrumentsæt, som hospitalet låner eller lejer hos en instrumentleverandør eller et andet hospital.

Låneudstyr er mere tidskrævende at genbehandle end det ejede udstyr. Dette skyldes, at låneudstyr ofte er kompliceret og omfangsrigt, og det er mindre kendt af personalet i genbehandlingsafsnittet.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Indgåelse af låneaftale

Låneaftale skal indeholde følgende:

  • Hvem må indgå aftale med udlånsleverandøren
  • Hvem skal informeres om indgået aftale
  • Hvem er ansvarlig for modtagekontrol
  • Hvilke genbehandlingsprocesser skal der benyttes
  • Hvordan er forsendelsesmetoden før og efter brug
  • Hvem må rekvirere låneudstyr, når låneaftalen er indgået

Vurdering af udlånsleverandørens kvalitetssystem

Forud for indgåelse af låneaftale skal det vurderes, om udlånsleverandøren har et system, der sikrer sporbarhed på alle låneinstrumenter og implantater.

Sporbarheden skal omfatte:

  • Navn på lånehospital
  • Navn på låneafdeling
  • Dato for forsendelse
  • Dato for modtagelse
  • Dato for anbrud

Ved udlån skal der altid medsendes kopi af:

  • Komplet sætfortegnelse
  • Komplet pakkeseddelfortegnelse
  • Instruktion for delbare instrumenter
  • Dokumentation for løbende funktions- og vedligeholdelseskontrol
  • Eventuelle afvigelsesraporter behandles i overensstemmelse med retningslinjer i et kvalitetssystem

Låneaftalen skal indholde

  • Pris
  • Tidsfrister for levering/forsendelse
  • Hjælpeudstyr, feks instrumentnet til brug i opvaskedekontaminator
  • Håndtering af evt. implantater
  • Uddannelse/oplæring af personalet
  • Leverandøranvisninger
  • Sætfortegnelse
  • Pakkesedler
  • Instruktion for delbare instrumneter
  • Dokumentation for forudgående håndtering og genbehandling

 

Tidsfrister:

Låneudstyr, som ikke er kendt i sterilforsyningen, skal som minimun være i sterilforsyningen 10 hverdage før udstyret kan anvendes til operation. Dagene anvendes til at gennemgå instrument, rengørings- og sterilationsvejledning, samt at registere instrumenter/udstyr i databasen T-doc. Der udarbejdes ligeledes rengøringsvejledning.

Instrumenter/udstyr der er kendt i sterilforsyningen skal være i sterilforsyningen 48 hverdags timer før forventet brug.

I akutte situationer, hvor instrumenter/ udstyr skal anvendes på vital indikation, vil sterilforsyningen dispensere for 48 timers reglen. 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

På operationsafsnittene er de ansvarlige for

  • Når de bestiller låneudstyr, at aftalte tidsfrister,10 hverdage/48 timer, skal overholdes.
  • Medinddrage sterilforsyningen ift. udstyr der skal genbehandles i sterilforsyningen.

Sterilforsyningen er ansvarlig for

  • At vurdere om afsnittet råder over udstyr og hjælpemidler således at låneudstyr kan genbehandles i henhold til DS 2451-13.
  • At oprette låneudstyr i T-doc databasen og tage billeder af udstyret.
  • At udarbejde rengøringsvejledning i samarbejde med brugerne.
  • At udfylde og gennemgå tjekliste med brugerne. 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS 2451-13:2011 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - Del 13: Krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr

 

Tilbage til top

Bilag