Emne Hyppighed og metode Ansvarlig Dokumentation

Patient-nært og/eller søljehængt udstyr

Søjle og
søjlehængt udstyr

  1. Selve søjlens (vandrette og lodrette) overflader samt stænger mv. rengøres dagligt.

  2. Teknisk udstyr som hænger på søjlen rengøres jf. nedenstående oversigt.

  3. Efter udskrivelse af patient og inden modtagelse af ny patient foretages grundig rengøring af sengplads/udstyr på søjlen.

  4. Søjlen hovedrengøres desuden en gang årligt, hvor alt udstyr nedtages for grundig rengøring.

  1. Rengøringsansvarlig hospitals-medhjælper

  2. Patientansvarlig spl.

  3. Den som klargør plads

  4. Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper og plejepersonale

  1. Ingen

  2. jf. nedenstående

  3. Logbog for sengepladsen - ligger i venstre skuffe på søjlen

  4. Logbog for hovedrengøring

IT-udstyr:
Overvågningsskærm
PC skærm

  1. Daglig aftørring samt ved synlig forurening.

  2. Grundig rengøring mellem pt.

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen
  2. Logbog for plads

Ledninger og kabler:
EKG
SAT
TRYK
TP

  1. Daglig aftørring samt ved synlig forurening.

  2. Grundig rengøring mellem pt.

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Logbog for plads

Non Invasiv
BT -måling

  1. Manchet er en-patients - aftørres ved synlig forurening.
    Kasseres når patient udskrives.
    Nye manchetter - i ubrudt emballage - opbevares i skuffe på søjlen.

  2. Forbindelsesslange - fleregangs - aftørres ved synlig forurening.
    Aftørres og opbevares i pose i skuffe på søjlen når patienten udskrives.

  1. Den som klargør plads

  2. Den som klargør plads

  1. Logbog for plads

  2. Logbog for plads

Pumper:
Ernæring
IV-infusion

  1. Daglig aftørring samt ved synlig forurening.

  1. Dagvagt

  1. Ingen

Ventilationspose m. vinkelventil og ventilationsmaske

samt holder til vinkel ventil

  1. Udstyret er en-patients - aftørres ved synlig forurening.

  2. Kasseres når patient udskrives.

  3. Holder vaskes i maskine.

  1. Patientansvarlig spl.

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen
     
  2. Logbog for plads

Ilt-/atmosfærisk agregater incl. forsyningsslanger (hvide plast)

  1. Aftørres dagligt.

  2. Slanger skiftes / kasseres når patienten udskrives.

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Logbog for plads

Iltbrille

  1. Skiftes/ kasseres ved synlig forurening.

  2. Kasseres efter endt patientbehandling.

  1. Patientansvarlig spl.

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Logbog for plads

 Tracheostomy-Maske - ”Banan

  1. Skiftes / kasseres ved synlig forurening - efter behov.
     
  2. Kasseres efter endt patientbehandling.

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA (tracheostomi), Skift af respiratorudstyr, andet

  2. Ingen

Taleventil

  1. Er en-patients, skift ved synlig forurening.
  1. Patientansvarlig spl.
  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA (tracheostomi), Skift af respiratorudstyr, andet
Inderkanyle
  1. Er engangs, skift daglig eller hyppigere ved synlig foruerening
  1. Patientansvarlig spl.
  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under LDA'en: Tracheostomi, Inderkanyle

Sugeaggregat

  1. Aftørres dagligt.

  2. Slanger skiftes / kasseres når patienten udskrives.

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Logbog for plads

Cannister til sugekatetre

  1. Cannister aftørres dagligt.

  2. Når patienten udskrives kasseres overskydende sugekatetre og cannister skiftes

  • Cannister vaskes i maskine.
  • Undlad at have flere sugekatetre fremme end der forventes anvendt.
  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Logbog for plads

Suge-udstyr

Sugekande med postevand
(fra filter-hane)

SugePose til opsamling +
SugeSlange incl. rød holder

  1. Sugekande skiftes en gang i hver vagt - kl. 06, 14 og 22.

  2. Kl. 06 skiftes sugeslange og rød slangeholder = dagligt.

  3. Sugepose skiftes efter behov.

  4. Alt skiftes inden ny pt.

  • Vand fra sugekande kasseres i bækkenkoger / udslagskumme i skyllerummet. Må ikke kasseres i håndvask!
  • Kanden vaskes i maskine.
  • Rød slangeholder vaskes i maskine.
  • Sugeslange og y-rør kasseres.
  • Opsamlingspose med indhold kassers.
  • Holder til pose vaskes i maskine inden ny patient.
  1. Patientansvarlig spl.

  2. Nattevagt

  3. Patientansvarlig spl.

  4. Den som klargør plads

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema" og under pågældende LDA, Sug, sugekande og vand til fugter.

  2. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema" og under pågældende LDA, Sug, sugekande og vand til fugter.

  3. Logbog for plads

Fisher og Paykel - VarmtvandsFugter

Til anvendelse med eller uden respirator.
 

  1. Slanger, vandkammer og tilhørende temperaturkabler skiftes hver 14. dag, eller hyppigere, hvis der er synlig forurening indvendigt i slangerne – feks. ophost af sekret som er kommet helt ned i slangerne. Skift da hele sættet, inkl fugter.

  2. Grundig rengøring med gule WetWipe klude inden ny patient.

  • Løsdele fjernes fra fugter efter endt patientbehandling.
  • Vandkammer, slanger og vandforsyning er engangs.
  • Kabler og varmedel er flergangs, aftørres og pakkes herefter sætvis i en plastpose.
  1. Dagvagt eller patientansvarlig spl.

  2. Den som klargør plads

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr.

  2. Logbog for plads

Respirator-udvendig
Stationær

  1. Daglig aftørring, samt ved synlig forurening.

  2. Grundig aftørring med gule WetWipe klude inden ny patient

  1. Dagvagt

  2. Den som klargør plads
  1. Ingen

  2. Logbog for plads

Respirator-dele
Ekspirationsventil, flowsensor og CO2-cuvette og -sensor.

 

  1. Skiftes hver 14. dag sammen med slange-fugter-systemet samt efter endt patient-forløb.

  2. Ekspirationsventil og CO2-cuvette vaskes i slange-maskinen, flowsensor lægges i sprit i 10 min. og CO2-sensor aftørres med gule WetWipe klude.

  1. Patientansvarlig spl.

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen 
     
  2. Logbog for plads

Respirator-slanger - uden fugter

  1. Skiftes ugentligt, samt ved synlig forurening

  • Engangs, kasseres efter endt behandling.
  1. Dagvagt eller den patientansvarlig spl.

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr.

Befugterfilter
(HME-filter)

  1. Skiftes dagtligt  eller hyppigere ved synlig forurening

  • Engangs, kasseres efter brug.
  1. Dagvagt eller den patientansvarlig spl.

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr.

Bakteriefilter - ekspirationsfilter

 

  1. Skiftes dagligt eller hyppigere, hvis der ophobes væske i filteret.

  • Engangs, kasseres efter brug.
  1. Dagvagt eller den patientansvarlig spl.

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr.

Swivel

  1. Skiftes dagligt eller hyppigere ved synlig forurening samt efter endt behandling.

  • Engangs, kasseres efter brug.
  1. Dagvagt eller den patientansvarlig spl.

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af svivel.

Transducerplade og trykpose
(til trykudstyr)

  1. Skiftes samtidig med klargøring af nyt trykudstyr hvert 4. døgn. Skiftes eller aftørres ved synlig forurening.

  • Vaskes i sæbevand (ikke maskine) efter brug.
  1. Patientansvarlig

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Nyt transducersæt og nye trykslanger.

Urimeter
  1. Skiftes hver 7. dag
  1. Patientansvarlig
  1. SP i Vurderingsskema "Indgift/udgift" under LDA, Kateter tilbehør. 

Sengebord

Plejansvarlig skal sikre at bordet et ryddeligt.

  1. Daglig aftørrring.
  1. Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper

  1. Ingen

Sengen

  1. Sengehest samt hoved- og bengærde aftørrres dagligt

  2. Når patient udskrives sendes seng m. madras til sengeredning for grundig rengøring.

  1. Rengøringsansvarlig hospitalsmedhjælper

  2. Den som klargør plads

  1. Ingen

  2. Ingen

Loftlift

  1. Aftørres umiddelbart efter brug

  1. Patientansvarlig spl.

  1. Ingen

 

Ventilationsudstyr - som kun anvendes lejlighedsvis

Ventilationsmaske til NIV-behandling

Flergangsmaske

  1. Ved behov kan masken aftørres når patienten holder kortere pauser i behandlingen.
  2. Både headgear og maskinen vaskes i maskine efter afsluttet behandling.
  • Maske skilles i tre dele inden den vaskes.
  • Headgear kasseres evt. hvis der sidder hår eller lignende som ikke kan fjernes fra velcrobånd.
  • Efter vask og tørring samles maske og headgear og pakkes i plastpose inden den lægges i procedurebakke.

Engangsmaske

  1. Ved behov kan masken aftørres når patienten holder kortere pauser i behandlingen.
  2. Kasseres efter brug
  1. Patientansvarlig spl.

  2. Den som rydder op og rengør efter afsluttet behandling /fylder bakke op.

 

  1. Ingen

  2. Ingen

Inhalator - forstøver med maske

  1. Skilles ad, tømmes for medicin / væske, skylles med sterilt vand og tørrer mellem hver inhalationsbehandling.
  • Engangs - Kasseres efter et døgn
  1. Dagvagt

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under rækkenavn "Medicinforstøver" (hentes evt ind i Tilføj rækker)

Inhalator- forstøver til respirator (Aerogen®Solo)

  1. Hele systemet skiftes hver 14. dag eller når respiratorslangerne skiftes samt ved synlig (indvendig) forurening.

  2. T-stykke og forstøverenhed er engangs, kasseres efter brug. Kabel og betjeningspanel er flergangs og aftørres grundigt, inden det lægges i bakke i rent depot.
  1. Dagvagt

  2. Den som rydder op og rengør efter afsluttet behandling

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under pågældende LDA, Skift af respiratorudstyr.

  2.  Ingen

Lukket sug

  1. Systemet skiftes / kasseres dagligt.

  1. Dagvagt

  1. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema", Lukket sugesystem skiftet

CPAP-system
uden fugter

(intermiterende beh)

  1. Masken aftørres efter hver behandling.
  2. Hele systemet skiftes en gang om ugen, hyppigere ved synlig forurening.

  • Engangs - Kasseres efter endt patient-forløb

  1. Patientansvarlig spl.
     
  2. Patientansvarlig spl.
     
  1. Ingen
     
  2. SP i Vurderingsskema "Udstyr" under "Skifteskema", CPAP system skiftet

 

Andet IKKE søjlehængt udstyr og apperatur - som kun anvendes lejlighedsvis

Termometer
Rectal (Terumo)

Der anvendes engangs-plastovertræk ved brug.

  1. Aftørres eller sprittes umiddelbart efter brug.

Opbevares i skab på stue eller i skyllerum.

  1. Patientansvarlig spl.
     

  1. Ingen

Termometer
Axil
(Terumo eller Omron)

  1. Aftørres umiddelbart efter brug.

Opbevares i skab i skyllerum.

  1. Patientansvarlig spl.
     

  1. Ingen

Dialyse-apparat

  1. Når apparatet er i brug af tørres det dagligt.

  2. Efter afsluttet behandling aftørres det og overdækkes med stiklagen inden det sættes i depot til opladning.

  1. Dagvagt

  2. Den som rydder op efter afsluttet patientbehandling

  1. Ingen

  2. Logbog

EKG-apparat

  1. Aftørres umiddelbart efter brug og sættes i depot til opladning. Kontroller at der pose med elektroder.

  2. Grundig rengøring hver 3. måned.

  1. Patientansvarlig spl.
     

  2. Servicemedarbejder

  1. Ingen

  2. Logbog

Ultralyds-apparat

  1. Aftørres umiddelbart efter brug og sættes i depot til opladning.

  2. Grundig rengøring hver 3. måned.

 

  1. Patientansvarlig spl.

  2. Servicemedarbejder

  1. Ingen

  2. Logbog

Køle-apparat

  1. Aftørres dagligt.

  2. Efter afsluttet patientbehandling aftørres apparatet, overdækkes med stiklagen og sættes i depot.

  1. Dagvagt

  2. Den som rydder op efter afsluttet patientbehandling

  1. Ingen

  2. Logbog

Laryngoscop

  1. Rengøres umiddelbart efter brug.

  • Blad vaskes i maskine.
  • Håndtag aftørres.
  1. Den som rydder op efter brug

  1. Ingen

Magills-tang

  1. Rengøres umiddelbart efter brug.

  1. Den som rydder op efter brug

  1. Ingen

Procedurebakker

  1. Bakke genfyldes umiddelbart efter brug.

  2. Bakke tømmes og aftørres og genfyldes hver 3. måned.

  1. Den som rydder op efter brug

  2. Servicemedarbejder

  1. Logseddel i bakke

  2. Logseddel for rengøring

Defibrillator Zoll

  1. Aftørres umiddelbart efter endt brug.

  2. Kontrolleres og aftørres en gang ugenligt (mandagsopgaver).

  1. Den som rydder op efter brug.

  2. Den som udførrer mandagsopgaver

  1. Ingen

  2. Logbog

TOF

  1. Aftørres efter endt brug. Pakkes i pose og lægge på plads i skab i printerrum.

  1. Den som rydder op efter brug.

  1. Logbog

Doppler

  1. Aftørres efter endt brug. Pakkes i taske og lægges på plads i skab i printerrum.

  1. Den som rydder op efter brug.

  1. Logbog

Bairhugger

  1. Aftørre efter endt brug. Pakke i pose og sættes i depot.

  1. Den som rydder op efter brug.

  1. Logbog