Intensiv GEH, Rengøring af udstyr og utensilier

Målgrupper og anvendelsesområde

Definitioner

Fremgangsmåde

Patient-nært og/eller søjlehængt udstyr

Ventilationsudstyr - som kun anvendes lejlighedsvist

Andet IKKE søjlehængt udstyr og apperatur - som kun anvendes lejlighedsvis

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag


 

Målgrupper og anvendelsesområde

Oversigten retter sig mod sygeplejersker og servicepersonale som varetager rengøring af udstyr og apparatur omkring patienten på Intensiv, Gentofte Hospital. Ud for det enkelte emne er en kort beskrivelse af såvel hyppighed, metode, hvem der udfører opgaven og hvordan rengøringen dokumenteres.

Definitioner

Patient nært eller søjlehængt udstyr
Hermed menes det udstyr som enten hænger direkte på søjlen ved patienten eller udstyr der anvendes kontinueligt over kortere eller længere periode tæt ved patienten og dermed er særlig udsat for at blive forurentet ved direkte eller indirekte kontakt med patienten (herunder af sprøjt og stænk).

Rengøring

Daglig rengøring
Som udgangspunkt rengøres patientnært eller søjlehængt udstyr dagligt samt ved synlig forurening.

Grundig rengøring
Efter udskrivelse af patient og inden modtagelse af ny patient foretages grundig rengøring af sengeplads/udstyr på søjlen. Hvad grundig rengøring omfatter beskrives i logbog for pladsen.

Udstyr retur fra medicikoteknik / reparation
Alt udstyr som modtages (retur) fra medicoteknisk kontrol eller reparation rengøres efter nedenstående anvisning inden det kan benyttes i forbindelse med patientbehandling.

Aftørring
Med mindre andet er anført nedenfor menes aftørring/rengøring med (gul) Wet Wipe disinfektion, ved isolation anvendes (hvid) Wet Wipe klor.

Infektionshygiejne, generelle forholdsregler

Desinfektion af udstyr, inventar og kontaktpunkter

Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

IT udstyr rengøring og desinfektion

Desinfektion med Wet Wipe Triamin

Desinfektion med Klor

Engangsudstyr
En del udstyr er engangs eller en-patients og kasseres derfor efter endt brug. En-patientsudstyr kan anvendes flere gange eller over længere tid hos den samme patient.
Kasseres normalt som dagrenovation, med mindre andet er anført nedenfor.

Dokumentation i SP
Skift af udstyr registreres i Vurderingsskemaets faneblad "Udstyr" under det relevante gruppenavn.
Nogle af de planlagte skift vil fremgå af "Opgavelisten".

Fremgangsmåde

###TABEL_1###

Ansvar og organisering

Rengøringen udføres og dokumenteres i hht. ovenstående tabel.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

 

Tilbage til top