Instrumentcontainere, håndtering af

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale på Gentofte Hospital, der arbejder med styring af genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr i sterilforsyningen.

Emballering skal bevare produktets sterilitet under håndtering, transport, lagring og udpakning. Mærkning af produktet skal sikre at brugerne kan identificere produktet samt tjekke produktets holdbarhed.

Emballeringen udføres så hurtig som muligt efter endt rengøring og desinfektion. Instrumenter må ikke henstå mere end 24 timer efter endt rengøring og desinfektion til sterilisering påbegyndes.

Emballagens størrelse skal være afpasset det udstyr, der skal emballeres.

Emballagen skal forsegles i overensstemmelse med leverandørens anvisninger.

Emballeringen skal foretages på en sådan måde, at det sterile produkt kan udpakkes aseptisk. 

Definitioner

Fremgangsmåde

I sterilcentralen findes to slags container-systemer, som håndteres forskelligt.

Instrumentcontainere ska være forsynet med en passende steriliseringsport, som kan bestå af:

  • Engangsfilter.
  • Flergangsfilter.
  • ventilfunktion.
  • "Pasteurs sløjfe"(tilbageholdelse af mikroorganismer vha. et labyrintsystem, hvor man udnytter viden om luftstrømmens dynamik).

Instrumentcontainere skal enten rengøres i opvaskemaskine, der anvendes til instrumenter eller i speciel vaskemaskine beregnet til containere.

Man skal være opmærksom på vægten af containeren med instrumenter - den kan let blive meget tung.

Aesculap med filter

###TABEL_1###

 

###TABEL_2###

 

###TABEL_3###

 

Martins container uden filter

###TABEL_4###

 

###TABEL_5###

 

###TABEL_6###

 

 

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen er ansvarlig for udbredelse og implementering af denne instruks.

Medarbejderne er ansvarlige for at kende og følge denne instruks.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS2451-13:2011; Styring af infektionshygiejne i sunhedssektoren - krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr.

DS/EN868-8:2009.

Bilag