Godkendelse af vaskebatch, kontrol og oplægning af rene og desinficerede instrumenter

Målgrupper og anvendelsesområde 

Personale på Gentofte Hospital, der arbejder med styring af genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr.

Alle instrumenter der har gennemgået en forudgående rengørings- og desinfektionsproces.

Instruktionen omfatter arbejdsgange efter rengøring og desinfektion og forud for emballering. 

Definitioner 

Generelle instrumenter: Instrumenter uden hulheder og uden mekanisk funktion.

Mekaniske instrumenter: Instrumenter med fx boxlås og hængselled.

Instrumenter med rørformede hulheder: Instrumenter med gennemgående hul.

Termiske instrumenter: Instrumenter anvendt i forbindelse med elektrisk energi og som derfor er forurenet med fastbrændt blod. 

Fremgangsmåde

T-doc udskriver vaskedokumentation efter hver vaskeproces.

Instrumenter kan ikke scannes og pakkes, hvis vaskeprocessen ikke godkendes.

Gods fra vaskemaskiner – tømmes via AGS (airglide system) og godset godkendes på denne måde:

Batch godkendelses vaskeproces TDOC på pakke bord nr. 2.

  1. Scan lokalisations stregkode vaskegodkendelse.
  2. Scan egen stregkode.
  3. Scan stregkoden på batch etiketten.
  4. Scan vis graf hvor der er vasket på. Program 1 - 2 forskyld - desinfektion 3 min på 92⁰- tørring.
  5. Scan godkendt hvis processen kan godkendes.
  6. Ellers fejlmeld med generel vaskefejl.
  7. Med henblik på afvisning af kørslen fejlmeld batch.
  8. Scan afslut.

Det VIGTIGT at afslutte proces, for videre arbejde ved pladsen.

Vaskebatch signeres ved godkendelse og lægges på vaskestativet.

Frigivelse af udstyr:

  • Instrumenter fyldt med vand skal gennemgå en ny rengørings- og desinfektionsproces.
  • Hulheder, der ikke har været tilkoblet gennemspulingsstudse/slanger, returneres til fornyet vask på gennemspuling.
  • Instrumenter må ikke henstå mere end 24 timer fra afsluttet rengørings- og desinfektionsproces til sterilisering foretages. 

Kontrol og oplægning:

  • Alle instrumenter tages op af instrumentnettet.
  • Alle instrumenter kontrolleres for at de er rene og tørre. Evt. fugtige instrumenter skal blæses tørre med medicinsk trykluft.
  • Generelle instrumenter/instrumenter med mekanisk og termisk funktion kontrolleres:
    • At instrumentet er synligt rent
    • At boxlåsen er synlig ren
    • At bevægelige dele glider let
    • At instrumentet har den oprindelige facon
    • At det er uden grater
    • At det lukker korrekt
    • At evt. coatning er intakt
    • At skarpe/spidse instrumenter er skarpe/spidse
  • Instrumenter med rørformede hulheder og instrumenter som er adskilte under rengøringsprocessen:
    • Kontrolleres for synlig renhed
    • Smøres efter leverandørens anvisninger
    • Samles/holdes adskilt efter leverandørens anvisninger
    • Der foretages funktionskontrol

Instrumenterne lægges grupperet på bordet, bakkeunderlag lægges i bakken, derefter pakker man ved pakke instruktion ved pak på skærm TDOC som forefindes på hvert pakkebord:

  1. Skan din stregkode.
  2. Skan den farvede brik – serienummer stregkode.
  3. Kontroller at indhold i bakken stemmer med pakkeseddel(hvis man ønsker at få vist billede af de enkelte instrumenter marker på skærmen).
  4. Tryk fortsæt på skærmen (det grønne flueben). Etikette og liste printes herved ud.
  5. Skan afslut.

Det er altid teksten /listen der pakkes efter og ikke billedet.

På hvert pakkebord forefindes ligeledes kontrol stregkoder:

  • Udskriv liste.
  • Udskriv etiket.
  • Vis billede.
  • Annuller.
  • Tilføj kommentar.
  • Vis indholdsliste.
  • Vis indhold af vaskebrik.
  • Vis påmindelser.

Her kan man feks. tilføje kommentar til en bakke, der bliver printet ud på en etiket.

Instrumentolie skal anvendes til alle instrumenter og doseres i mindst mulig mængde af hensyn til dampgennemtrængelighed.

Instrumenter med crémaillère lukkes altid i første hak.

Optikker og lysindfald kontrolleres, hvis der er uklarheder poleres med pudsecreme. Hanefedt anvendes til de bevægelige dele, som skal holde tæt.

Boremaskiner og save smøres.

Leverandørens anvisninger skal altid overholdes.

Instrumenterne lægges i bakken, så det er overskueligt.

Det er via T-doc angivet hvilken indpakning der skal anvendes. Ved pakning med sheets, skal der bakkeunderlag under, ved tunge bakker 2 stk. Sheets skal dække hele bakken og der pakkes efter kuvertmetoden, se bilag. 

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen er ansvarlige for udbredelse og implementering af denne instruktion.

Medarbejderen har ansvar for at kende og følge instruksen.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS 2451-13 E:2011

Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - Del 13: Krav til genbehandling af steriliserbart medicinsk udstyr.  

Bilag