Hovedpine. Henvisningsprocedure og fysioterapeutisk intervention til børn med hovedpine

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At kvalitetssikre den fysioterapeutiske intervention til børn i ambulatorie regi med primær eller sekundær hovedpine og i særlig grad spændingshovedpine eller hovedpine af blandingstype spænding/migræne.

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen for denne vejledning er fysioterapeuter og samarbejdspartnere.

Denne vejledning beskriver henvisningsprocedure samt fysioterapeutiske intervention til børn med hovedpine i Afdeling for Børn og Unge, afd. E, børnehovedpine klinik EA1201H.

Tilbage til top

 

 

Definitioner

ICF: International klassifikation af Funktionsevne, Funktionsnedsættelse og Helbredstilstand

Tværfagligt team: Team bestående af overlæger, læger, sygeplejersker, psykolog og fysioterapeut

Tværfaglig konference: Formålet er at sikre et tværfagligt rehabiliteringsforløb, hvor barnets og familiens helhedssituation, undersøgelses resultater og behandlingsoplæg diskuteres, således at den tværfaglige indsats målrettes efter bedste familiecentrerede evidensbaserede praksis. At sikre et forum, hvor henvisninger til respektive faggrupper debatteres.   

PedsQL: Internationalt valideret måleredskab til livskvalitet hos børn med kronisk sygdom. Pediatric Quality of Life Inventory TM.

PedMidas: Internationalt valideret måleredskab til funktionsbegrænsning hos børn med migræne. Questionnaire to assess disability of migraines in children (Pediatric Migraine Disability Assessment).

Hovedpinekalender: Månedskalender, hvor familien noterer dagens hovedpine, intensitet og varighed.

Tilbage til top

 

 

Fremgangsmåde

Henvisningsprocedure

Ambulante børn henvises til fysioterapeutisk undersøgelse og behandling via en begrundet henvisning fra børneambulatoriets læge i patientjournalen og der sendes best./ord. til HGH 44. 

 

Førstegangsvurdering

Førstegangsvurdering foretages i samarbejde med og i tilstedeværelse af barnets forældre for børn under 15 år. Vurderingen følger retningslinjer for klinisk ræsonnering og struktureres ud fra ICF og ud fra vejledningen: Smertevurdering og smertedokumentation, generelle principper for. Fysioterapeuten kan orientere sig i de udfyldte PedsQL og PedMidas spørgeskemaer. Som en vigtig del af vurderingen indgår barnets hovedpinekalender.

 

Opfølgende kontrol         

Ved opfølgende kontroller gennemgås og revideres mål og træningsplan. Desuden gennemgås hovedpinekalender med hyppighed, kvalitet,intensitet og varighed. Som udgangspunkt tilbydes 3 kontroller med ca. 4-6 ugers mellemrum, evt. som telefon- eller videokonsultationer. Anbefalingerne til forældre og barn koordineres med sygeplejerskens anbefalinger.

 

Fysioterapeutisk behandling

Den fysioterapeutiske behandling iværksættes efter evidens for terapi til børn med primære og sekundære hovedpiner.

 

Den fysioterapeutiske intervention har på lang sigt til formål:

  • at tilbyde familier til børn med hovedpine en familiecentreret målrettet fysioterapeutisk indsats, som er koordineret med samarbejdspartnere i et tværfagligt hovedpineteam. Indsatsen udføres inden for de givne rammer og med baggrund i den nyeste evidens for behandling og den bedste praksis for patienten.
  • at medvirke til smertedæmpning ved at motivere til at genoprette psykisk og fysisk balance hos barnet/den unge.

 

Den fysioterapeutiske intervention har på kort sigt til formål:

  • at motivere barnet/den unge til et passende lege-og aktivitetsniveau svarende til sundhedsstyrelsens anbefalinger.
  • at motivere barnet/ den unge og forældre til at korrigere forskellige siddende arbejdsstillinger og stillinger ved skærmbrug
  • at fremme barnet/den unges muskelstyrke og muskelbalance
  • at lære barnet/den unge teknikker til stresshåndtering og progressiv afspænding.

 

Form og indhold

Den fysioterapeutiske intervention gives ved individuelle sessioner, hvor der instrueres i relevante øvelsesforslag og udleveres øvelsesbeskrivelser.

Der kan hvis det vurderes fagligt relevant gives undervisning i progressiv afspænding ad modum Bernstein og Borkovec (1973). Til børn under 13 år modificeres metoden med folder og piktogrammer (Tornoe & Skov 2012) og der kan anvendes computeranimationer.

                                        

Afsluttende vurdering

I samarbejde med forældre og barn aftales afsluttende kontrol, hvor der gøres status over forløbet og tages stilling til evt. videre behov.

 

Tværfagligt samarbejde

Der afholdes ugentlige tværfaglige konferencer af 1 times varighed, hvor nye patienter, som er lægeundersøgt i samme uge drøftes og behandlingsforløbet planlægges. Patienter i forløb drøftes efter behov. 

 

Samarbejde eksternt

Fysioterapeuten samarbejder ved behov og efter aftale med barnets forældre, med patientens praktiserende fysioterapeut, hvis et sådant forløb findes.

 

Dokumentation

Den fysioterapeutiske undersøgelse og behandling dokumenteres i patientjournalen.

Tilbage til top

 

 

Ansvar og organisering

Kontaktfysioterapeuten, som er tilknyttet børnehovedpine klinikken, er ansvarlig for den fysioterapeutiske intervention i samarbejde med det tværfaglige team med reference til teamets overlæge.

Afdelingsterapeuten har ansvar for, at fysioterapeuten er bekendt med de gældende procedurer vedrørende fysioterapeutisk behandling samt er bekendt med gældende samarbejdsprocedurer.

Den ledende terapeut har det overordnede ansvar for, at gældende procedurer for fysioterapeutisk behandling til patienter med hovedpine følges.

Tilbage til top

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

(2004) The International Classification of Headache Disorders. Cephalalgia 24: 39-41

Bernstein D.A. & Borkovec T.D. (1973). Progressive Relaxation Training. Champaign, Research Press

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til børn og unge

ICF - International klassifikation af funktionsevne, funktionsevnenedsættelse og helbredstilstand   

International Guidelines for Healthcare Professionals 

 BASH_guidelines_2007.pdf

Tilbage til top

 

 

Bilag