Dødsfald og begæring af obduktion

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningen skal sikre:

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle læger, sygeplejersker og sekretærer på Herlev og Gentofte Hospital.

Tilbage til top


Definitioner

Lægevidenskabelig obduktion:  

Lægevidenskabelig obduktion er en undersøgelse af en afdød. Regler for obduktion er beskrevet i Sundhedsloven (2005). Sundhedsstyrelsen har desuden i 2006 udsendt ’Vejledning om samtykke til lægevidenskabelig obduktion m.v. (hospitalsobduktioner)”.

Værdigenstande:

F.eks. kontanter, smykker, ure, briller, mobiltelefoner, høreapparater, punge, hævekort el. lign.

Medikolegalt ligsyn:

Retslægeligt ligsyn, der foretages af politiet og en embedslæge i forening. - Retslægeligt ligsyn og obduktion - gældende for Herlev matriklen

Når et dødsfald skyldes et strafbart forhold, selvmord, ulykkestilfælde eller følger af utilsigtede hændelser, skal der afgives indberetning til politiet.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Konstatering af dødsfald

Plejepersonalet kontakter vagthavende læge, som verificerer, at døden er indtruffet og tager stilling til særlige forhold ved ligsynet og istandgørelse af afdøde.
Håndtering af mors hos et barn: Mors, obduktion og andre postmortelle undersøgelser på Børneafdeling E

Når lægen har konstateret patienten død, registreres dato og tidspunkt i SP under mors navigator, samt udfylder den elektroniske dødsattest via SEI. Se SP Manual: Udskriv som død.

Hertil skal der bruges digital signatur. Ved tvivl om korrekt udfyldning af attesten se SSI´s brugervejledning for den elektroniske dødsattest: Indberetning af dødsattester

Når lægen er færdig med at dokumentere i SP – patientjournal, skal der dokumenteres i SEI-VA.  Udskrift af dødsattestens (SEI spørger om verificering af printervalg inden udskrivelse) side 1 skal følge den afdøde.

Tjekliste ved dødsfald - Gentofte matrikel.docx

Henvendelse til politiet

Stillingstagen til om politiet skal kontaktes (politikredsen i afdødes kommune)
Før der kan foretages ligsyn, skal der tages stilling til, om politiet har interesse i dødsfaldet. Sundhedsloven § 179 - Den læge, der tilkaldes i anledning af dødsfald, skal afgive indberetning til politiet;

  1. når dødsfaldet skyldes et strafbart forhold, selvmord eller ulykkestilfælde,

  2. når en person findes død,

  3. når døden er indtrådt pludseligt og ikke er forudset af lægefaglige grunde,

  4. når der er grund til at antage, at dødsfaldet kan skyldes en erhvervssygdom, der er omfattet af lov om arbejdsskadesikring,

  5. når døden kan være en følge af fejl, forsømmelse eller ulykkelig hændelse i forbindelse med behandling eller forebyggelse af sygdom,

  6. når dødsfald forekommer i Kriminalforsorgens institutioner, eller

  7. når det i øvrigt ikke med sikkerhed kan udelukkes, at dødsfaldet skyldes et strafbart forhold, selvmord eller ulykkestilfælde eller dødsfaldet af andre grunde skønnes at kunne have politimæssig interesse.

Hvis dødsfaldet har givet anledning til henvendelse til politiet, noteres politiets afgørelse i SP (ønsker/ønsker ikke retslægeligt ligsyn) samt navnet på den betjent hos politiet, der har truffet afgørelsen.
Ønsker politiet retslægeligt ligsyn skal det afklares, om der skal udtages prøver før det retslægelige tilsyn (vævsprøver bør udtages senest 2 timer postmortem).

Underretning af pårørende

Udfyldelse af Obduktions rekvirering

Obduktion rekvirering i Mors navigatoren skal altid udfyldet også hvis der ikke ønskes obduktion

Findes der lægelig indikation for obduktion, skal der indhentes samtykke fra pårørende, og det noteres, om de pårørende er forespurgt, af hvem og om de har givet tilladelse.

Obduktion rekvirering skal udfyldes af den læge, som har indhentet samtykke til obduktion:

Husk at udskrive siden og læg den ved afdøde.

Tåseddel

På den ene side sættes patientlabel med:

På den anden side noteres:  

Lægen meddeler afdelingen, når ligsyn og udstedelse af dødsattest har fundet sted, og afdøde kan overføres til kapellet.

Speciel vejledning gældende for Børne- og Ungeafdelingens afdøde: Mors, obduktion og andre postmortelle undersøgelser på Børneafdeling E

Istandgørelse af afdøde

Se detaljeret instruks: "Istandgørelse af afdøde."

Postmortel fjernelse af pacemaker, ICD (IntraCardiel Defibrilator) eller anden form for elektrostimulation

Fjernelse foretages af personalet i kapellet/obduktionsstuen.
Hvis en pacemaker, ICD eller anden form for elektrostimulation efterlades i en død person, vil pacemakeren/ICDenheden ved kremering eksplodere og beskadige ovnen. Ved tvivl om type af enhed kan pacemaker ambulatoriet på Gentofte Hospital kontaktes, de kan via afdødes cpr. nr. fastslå type af enhed.

Værdigenstande

Efter patienten er afgået ved døden, må ingen værdigenstande jf. lovgivningen udleveres til pårørende, end ikke ægtefælle eller hjemmeboende børn, uden skriftlig tilladelse fra Skifteretten.

NB. Sygesikringsbevis skal udleveres til de pårørende.

Såfremt at det er nødvendigt at der skal udleveres nøgler til afdødes hjem, f.eks. hvis der er husdyr på stedet, kan kapellet, i åbningstiden, formidle kontakten til Skifteretten med henblik på udlevering af sådanne nøgler.

Værdigenstande indsamles og optælles altid af to personer, der begge underskriver ”Deponeringskvittering” - se "Værdigenstande og andre patientejendele efter dødsfald, Håndtering af.

Værdigenstande lægges i en kuvert mærket ”VÆRDIGENSTANDE”, hvorefter kuvertens kant ombukkes 2 gange og forsynes med afdelingens stempel. Kuverten lukkes med tape, hvorved stempel og ombukning dækkes (forsegles).

Hvis smykker og andre værdigenstande skal følge med afdøde i kisten, udfyldes blanketten ”Kvittering for modtagelse af værdigenstande fra afdøde.”, og denne følger afdøde til kapellet - se "Værdigenstande og andre patientejendele efter dødsfald, Håndtering af.
 

På Herlev anbringes værdigenstande og kvittering i deponeringskassette eller en værdipose og afleveres i Døgnboksen i Forhallen, etage 02 (lige oven over kiosken) (Nøgle til døgnboksen kan rekvireres hos Eriks Janis Vegers, Drift og Teknik). Afdelingens kopi af kvitteringen opbevares i et år.

På Gentofte afleveres værdigenstande samt hele deponeringskvitteringen inden for 24 timer til Informationen, opgang 01, stuen, mandag-fredag kl. 7.00-20.00 og lørdag-søndag kl. 10.00-18.00. Kopi af deponeringskvittering kan udleveres til de pårørende. Informationen kontrollerer indholdet af værdigenstandskuverten, kvitterer herefter for modtagelsen og udleverer eller sender 1. kopi til afdelingen til opbevaring.

Medicin

Receptpligtig medicin, som har tilhørt afdøde, skal ikke udleveres til de pårørende, men sendes retur til apoteket.

Fremvisning af afdøde

Fremvisning af afdøde i kapellet på HERLEV matriklen

Fremvisning af afdøde i kapellet på GENTOFTE matriklen

Anatomisk Institut

Administrative opgaver

Melding om død

Meddelelse til egen læge

Meddelelse til hjemmeplejen/kommunen

Meddelelse til hospice/hjemmehospice

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen har ansvaret for implementering af vejledningen.

Det er vagthavende eller behandlingsansvarlig læges ansvar at:

Den læge, som indhenter samtykke til obduktion er ansvarlig for at:

Den læge, der afholder ligsyn og udfylder dødsattesten er ansvarlig for at:

Den læge, der foretager obduktionsindgrebet, er ansvarlig for at:

Kapelfunktionen og Portørcentralen har ansvaret for at transportere afdøde fra sengeafsnittet til kapellet. (afdøde skal til alle tider behandles sømmeligt)

Kapelfunktionen har ansvaret for fremvisning af afdøde i kapellet.

Afdøde må kun køres til kapellet såfremt der er observeret sikre dødstegn, påsat tåseddel og udstedt gyldig og underskrevet dødsattest, samt udfyldt og udskrevet Obduktion rekvirering

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Sundhedsloven § 179
SSIs brugervejledning for den elektroniske dødsattest
Sundhedsstyrelsens vejledning om samtykke til lægevidenskabelig obduktion fra 2006
Pjece: Dødsfald fra HGH

Tilbage til top


Bilag

Mors - dokumentation for læger

Ligsyn og elektronisk dødsattest

Dødsfald - overførsel af afdøde til kapel og begæring af obduktion udført ved Patologiafdelingen, Herlev Hospital

Retslægeligt ligsyn og obduktion - gældende for Herlev matriklen

Dødsfald - Transport af og afsked med afdøde (fremvisning), Gentofte matrikel

Akut dødsfald på Gentofte matriklens arealer, tværgående afdelinger og ambulatorier

Tjekliste ved dødsfald - Gentofte matrikel.docx

 

Tilbage til top