Kvalitetsstyring på mammografiscreeningsklinikkerne i Region Hovedstaden

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At sikre patienten den bedst mulige diagnostik

For at opnå og opretholde en høj professionel standard på screeningsklinikkerne, er det nødvendigt løbende at evaluere og eventuelt korrigere alle forløb en klient gennemgår i forbindelse med de dele af screeningsprogrammet, der foregår på klinikkerne.

 

Tilbage til top

 


Målgrupper og anvendelsesområde

Gælder for alle personale grupper på de kliniske afdelinger

Tilbage til top


Definitioner

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Kvalitetsstyring på mammografiscreeningsklinikkerne i Region Hovedstaden

 Fremgangsmåde

Alt fotograferende personale som selvstændigt arbejder med mammografiscreening, skal have opnået en certificering for kompetence i mammografiscreening for autoriserede radiografer/røntgensygeplejersker eller andet autoriseret sundhedspersonale.

For at sikre at billedoptagelser og billedkvalitet er ensartet og optimal

Før undersøgelsen  :

  1. Se i RIS, hvilken supplerende optagelse lægen har rekvireret.
  2. Se de oprindelige screeningsundersøgelser sammen med en erfaren fotograferende mhp. optimal positionering.

Efter undersøgelsen:

  1. Hvis den fotograferende er i tvivl om, hvorvidt de supplerende optagelser er tilstrækkelige, skal en erfaren fotograferende se optagelserne, før klienten må forlade screeningsklinikken.
  2. Dato samt data på den tekniske genindkaldte noteres i et hæfte dedikeret ”Tekniske genindkaldte”.                    

For at sikre at kompetencen ved billedkvaliteten vedligeholdes

For at sikre at screeningsklinikken lever op til kravet om, at alle kvinder er tilfredse med deres ophold på screeningsklinikken, at de får information om undersøgelsen og en tidshorisont for forventet et svar, vil der én gang om året blive udført en tilfredshedsundersøgelse (kvantitative undersøgelser) på screeningsklinikkerne i Region H.

Klager og afvigelser drøftes med det indblandede personale umiddelbart efter hændelsen og der informeres generelt om sagen ved førstkommende personalemøde. Hvis nødvendigt indføres en korrigerende handling for at undgå gentagelser.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top