Henvisning til undersøgelser i Afdeling for Brystundersøgelser

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale på kliniske og tværgående afdelinger, der er involveret i bestilling og håndtering af billeddiagnsotiske undersøgelser, der skal udføres i Afdeling for Brystundersøgelser 

Personale på Afdeling for Brystundersøgelser, der udfører billeddiagnostik af mammae.

Tilbage til top

Definitioner

Billeddiagnostik af mamma omfatter følgende

  • Klinisk mammografi
  • Ultralydsskanning af bryst
  • Stereotaksisk biopsi af bryst
  • Kontrastmammografi
  • Markering i bryst
  • MR-skanning af bryst

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Samtykke - forudsætning for udførelse af undersøgelsen

Patienten skal give samtykke til den billeddiagnostiske undersøgelse af mamma på grundlag af fyldestgørende information fra henvisende sundhedspersonale.

Ved billeddiagnostiske undersøgelser hvor komplikationerne er bagatelagtige/ofte forekommende eller bagatelagtige/sjældent forekommende, opfattes patientens fremmøde til undersøgelsen som stiltiende samtykke på baggrund af det informerede samtykke indhentet af henvisende instans, som led i en samlet udrednings- og behandlingsplan.

Specielt for henvisning af gravide kvinder.

Da mammografi giver meget lav bestråling, udspørges kvinder over 50 år ikke om graviditet før undersøgelsen.

Se Mammografi på kvinder i den fertile alder i forbindelse med screening om den lave dosis ved mammografi.

For fertile kvinder op til 50 år skal det noteres i henvisningen, hvis hun er gravid. Det har betydning for planlægning af undersøgelsen samt for vurdering af mammografien.

Specielt ved bestilling af markering i bryst, skal følgende fremgå af henvisningen:

  • Sideangivelse
  • Antal markeringer
  • Placering af markering
  • Type af markering:
    • jodkorn
    • MAG-seed (metalkorn)
    • coil
    • ###NAVN### nål

Specielt ved bestilling af præoperativ markering i bryst:

Når markering i bryst foretages indenfor 14 dage før operation, skal der endvidere ALTID foretages en bestilling af "RU vævsprøve fra bryst" og evt. vævsprøve fra armhule.

Specielt ved bestilling af RU vævsprøve fra bryst og evt. armhule

Relevante oplysninger:

  • Operationsdato
  • Sideangivelse
  • Hvis der er markeret med jodkorn så oplysning om type, styrke og LOT.nr.
  • Telefonnummer til opererende brystkirurg.

 

Specielt ved forsendelse af vævsprøve til Afdeling for Brystundersøgelser

Ring til Afdeling for Brystundersøgelser på telefon ###TELEFON###. Oplys om patientens navn og om præparatet indeholder jodkorn.

På prøven skal der oplyses om:

  • label med patientidentifikation
  • sideangivelse
  • evt. type jodkorn, stærkt ellers svagt jodkorn
  • telefonnummer på kirurg.

 

Specielt ved kontroller

Oplys ønskedato og tid.

 

Specielt ved MR-skanning af bryst

Ved henvisning til MR skanning af mamma, skal spørgsmål omkring MR sikkerhed i Best/ord udfyldes (MR-kontrolskema).

Informationen er sikkerhed for, at patienten kan undersøges i en MR skanner, og det bør udfyldes i samarbejde med patienten. ​

Ved tvivlstilfælde om eventuelt indopereret materialet er MR kompatibelt, er det muligt at kontakte MR personalet, så det kan afklares, om patienten kan MR skannes inden undersøgelsen bestilles.

Se iøvrigt MR-skanning af mammae- henvisning og forberedelse

 

Specielt ved undersøgelser med iv.kontrast.

Best./ord. bestillingen i SP indeholder et spørgeskema, der skal udfyldes, når en patient skal til en radiologisk undersøgelse, hvor der anvendes intravaskulær kontraststof- MR-skanning af mamma og kontrastmammografi.

Ved kontrastmammografi benyttes kontraststoffet Omnipaque 350 mg/ml

Ved MR kanning af mammae benyttes kontraststoffet Prohance

Gravide bør kun få iodholdigt kontraststof, hvis det er absolut nødvendigt. Har den gravide fået kontraststof under graviditeten, skal barnets thyroidea funktion kontrolleres gennem den første uge efter fødslen, hvilket sker rutinemæssigt på alle nyfødte i Danmark.

Der er ingen forholdsregler for kvinder, der ammer og får iodholdigt kontraststof i forbindelse med en røntgenundersøgelse. Amningen kan fortsætte på vanlig måde. Mælken kan få en bismag, men der er ingen risiko for barnet.

Øvrige generelle forholdsregler vedrørende blodprøver, opsamling af urin og planlægning af andre undersøgelser efter kontraststofinjektion.

Blodprøver: Hos patienter med normal nyrefunktion, skal blodprøver først tages 4 timer efter kontrastinjektion.

Opsamling af urin: Der bør ikke foretages analyse på urin opsamlet indenfor 24 timer efter kontrastinjektion.

Thyreoideascintigrafi kan ikke udføres før 2 måneder efter kontrastindgift.

Isotopundersøgelser bør ikke foretages indenfor 24 timer efter kontrastindgift med jodholdigt kontraststof.

To injektioner med jodholdigt kontrast: Der skal være 4 timer mellem undersøgelser, hvor der anvendes jodholdigt kontrast hos patienter med normal nyrefunktion. Hos patienter med nedsat nyrefunktion hvor eGFR < 30 ml/min/1,73m2 eller patienter i dialyse, skal der gå 48 timer mellem undersøgelserne.

To injektioner med gadoliniumholdigt kontrast: Der skal være 4 timer mellem to injektioner af  gadoliniumholdigt kontraststof for patienter med normal nyrefunktion. For patienter med nedsat nyrefunktion, hvor eGFR er < 30 ml/min/1,73m2 eller patienter i dialyse, skal der være 7 dage mellem to injektioner af gadoliniumholdigt kontraststof.

Injektion af jodholdigt og gadoliniumholdigt kontrast: Der skal være 4 timer mellem injektion af jodholdigt og gadoliniumholdigt kontraststof for patienter med normal nyrefunktion. For patienter med nedsat nyrefunktion, hvor eGFR er < 30 ml/min/1,73m2 eller patienter i dialyse, skal der være 7 dage mellem injektion af jodholdigt og gadoliniumholdigt kontraststof.

 

Oplysning om dosis til patient

Bilaget "Dosis til patienter v.kliniske undersøgelser" indeholder oplysninger om de typiske stråledoser for de hyppigst forekomne røntgenundersøgelser, der udføres i Afdeling for Brystundersøgelser.

Dosis er angivet som effektiv dosis i enheden mSv(milli-Sievert).

Til sammenligning er den naturlige baggrundsstråling en gennemsnitsdansker udsættes for årligt på ca.4 mSv- se  Strålingsguide fra SST

Mangler der oplysninger

Indeholder Best/ord ikke de for undersøgelsen relevante oplysninger kan henvisingen blive afvist/returneret. Dette vil ofte medføre et forlænget patientforløb.

Det er vigtigt at kliniske afdelinger har en procedure for at følge op på returnerede og afviste Best/ord

Såfremt en akut Best/ord er mangelfuld eller afvises, vil henviser blive kontaktet af personale fra Afdeling for Brystundersøgelser på det angivne kontakt telefonnummer.

 

Indkaldelse af ambulante patienter

Som udgangspunkt sender Afdeling for Brystundersøgelser indkaldelsesbrev og information om den aktuelle undersøgelse til ambulante patienter, medmindre der er lokale aftaler om andet.

Tidspunkt for undersøgelsen vil altid fremgå af SP

Ansvar og organisering

Henvisende læge er ansvarlig for, at de nødvendige oplysninger fremgår af Best/ord samt at patienten har givet samtykke til undersøgelsen på grundlag af fyldestgørende information om undersøgelsens art, risici og mulige komplikationer.

Henvisende afdeling er ansvarlig for at følge op på udestående Best/ord.

Afdeling for Brystundersøgelser skal sikre, at der gives telefonisk besked om returnerede (”afviste”) akutte Best/ord.

Afdeling for Brystundersøgelser er ansvarlig for visitation af henvisningen samt for svarafgivelse til henvisende afdeling.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag