Aktivitet

Organisatorisk kvalitet

INDLÆGGELSE

Klargøring af journal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktsygeplejersken er overordnet ansvarlig for klargøring af journalen til operation.

Dette gøres i forbindelse med indlæggelsessamtalen og gøres via Epic Monitor. 

 

Patientforløb - Forambulant undersøgelse med primær operation

Dagen før patientens operation skal ansvarlig sygeplejerske i sengeafdelingen via Epic Monitor listen notere i Epic Monitor listen:

  • Leje og opr.
  • Nummer samt side angivelse på indgreb.
  • Senge stue nummer
  • Mødetid

Hvis ikke kontaktsygeplejersken ved indlæggelsessamtalen har fulgt op på om der er lavet præ- indlæggelse og om der foreligger AOP, Opr. Oplæg samt evt. AN-notat gøres dette. Mangler der ordinationer i forhold til præ og anæstesi kontaktes vagthavende. 

Det kontrolleres, om der er ordineret præ- medicin og evt. innohep, og der anføres om der er tider til SN og/eller markering. 

Desuden udfyldes feltet ”team EM” med relevante informationer, som evt. kopieres fra specialekommentaren.

Det sikres at der er tilføjet kontakt sygeplejerske i feltet ”plejepersonale”.

  • Sengeafdelingens kalender tjekkes for beskeder og der følges op på disse.

Aftaler vedr. patienter indlagt på plastikkirurgisk afdeling Herlev.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I tilfælde at patienter er indlagt på plastikkirurgisk afdeling Herlev.

Efter 8.00:

  • Plastikkirugisk spl kontakter sengeafsnit i afdeling for brystkirurgi på

         3867-7635/37

  • Brystkirurgisk spl orienterer sig om patienten og ringer tilbage på 3868-1162
  • Brystkirurgisk spl aftaler, om der skal bookes ekstra telefonkontakt med patienten, eller om post-kontrol hos spl skal fremrykkes.

 

Fredag kl. 15.00

  • Brystkirurgisk spl kontakter HEH på ###TELEFON### med advisering om forventede overflyttere.

 

Fredag - når Brystkirurgisk spl har kendskab til aktuel overflytning

  • Brystkirugisk spl ringer igen på ###TELEFON### og adviserer om flytning.
  • Brystkirurgisk spl udfylder flytningsnotat - hvori plan for patient fremgår.

 

Planlægning af operationsprogram

 

 

 

 

 

 

 

 

Vagthavende læge gennemgår patientens journal i SP

Med fokus på

  • Operationsoplæg og indikation
  • Blodprøver
  • Diverse andre undersøgelser

 

Vagthavende læge lægger operations- og dagsprogram til 2 dage efter iht til lægernes vagtskema.

  • Operatør og evt. assistent anføres i SP
  • Arbejdsopgaver fordeles i henhold til vagtskemaet (findes på P-drevet) og der udfærdiges et dagsprogram, der gemmes under ”dagsprogram-læger” på P-drevet.
Indlæggelse og Klargøring til operation

Patienten modtages i sengeafsnittet og klargøres i SP.

 

(Nyt link til den nye pjece som ikke er lagt op endnu)

Sygeplejerskens vagtfunktioner i Brystkirurgisk afdeling

 

Patienten gives identifikationsarmbånd på

Identifikation af patienter

 

Vitale parametre måles og dokumenteres

Early Warning Score (EWS) - systematisk observation og risikovurdering af indlagte patienter samt dertil hørende handlingsalgoritme

Alkoholabstinensbehandling - visitation, monitorering og scoring

 

Når klargøring til operation starter frigives præ og postoperativ medicin.

Per operativ medicin samt evt. depo-medrol lades urørt.

 

Præ-medicinen dispenseres/administreres i MDA umiddelbart inden, patienten kører til operation.

Diabetes

 

 

 

 

 

 

Der henvises til beskrivelse 

Anæstesi og diabetes mellitus - faste og perioperativ behandling hos voksne (operationspatienter)

 

HUSK at bruge vurderingsskemaet "Brystkir. plejeplan/diabetes" i SP.

Alle diabetespatienter skal have foretaget BS måling.

Urinstix for ketonstoffer foretages kun hvis blodsukker er over 15mmol/

Blodprøver

- Kontrol af blodprøver efter operationen i afdelingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blodprøver under indlæggelsen:

Hvis der er behov for hjælp til blodprøvetagning, kan man kontakte:

AN på ###TELEFON### Opvågning på ###TELEFON###

Blodprøver afleveres i klinisk biokemisk – bestilles i CSL.

A-punktur

Man skal ikke have en aftale for at komme forbi Klinisk Biokemisk for at køre en A-punktur. Prøven sendes med portør eller personale kan selv komme forbi KBA. Prøven skal være patient identificeret (mærket med cpr nr. eller stregkode fra rekvisition).

BAC OG TYPE

Ikke Akutte Type og BAS

Bestil hentning i CSL Ring ###TELEFON### og forvarsle om at type og BAS på vej.

Akut Type og BAC

Prøver sendes med taxa til:

Blodbanken Herlev                                

Klinisk immunologisk Afdeling             

Borgmester Ib Juuls vej 25                    

Opgang 6, etage 4, K6

Ring og giv et forvarsel på ###TELEFON###

Prøver behøves ikke særlig emballering – når det kun er enkelte glas der er tale om.

Taxaboner ligger i medicinrum.

Markering forud for operation.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der henvises til 

Afd. for brystundersøgelser - samarbejdsaftale med afd. for brystkirurgi

De fleste patienter er markeret før operationsdagen.

Hvis patienten skal markeres på operationsdagen, aftales det om hun møder direkte til markering og bagefter til indlæggelse eller om hun først møder i afdelingen og herefter går til markering.

 

Hvis patienten er nr. 1 på programmet og skal direkte til operationsafsnittet efter markering, følges denne procedure:

  • Patienten møder kl. 7 og bliver gjort klar til operation og får udleveret bukser, som skal tages over operations tøj. Patienten bliver hentet med portør i seng. Bestilles i CSL.
  • Lige inden afgang til Røntgen afdeling gives præ-medicin dvs. kl. 7.40
  • Labels følger med patient.
  • Patient hentes af portør og kører fra Afdeling for brystundersøgelser til operationsgangen.

Patienter der er planlagt til SN mandag morgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patienter nr. 1 på opr. programmet

  • Patienten møder kl. 7 og bliver gjort klar til operation og får udleveret bukser, som skal tages over operations tøj.
  • Patienten bliver hentet med portør i seng. Det er brystkirurgisk sygeplejerske der bestiller denne kørsel i CSL fredag forinden.
  • Lige inden afgang til Nuklear med. afd. giver spl præ-medicin dvs. kl. 7.40
  • Labels følger med patient.
  • Patient hentes af portør og kører fra Nuklear med. afd. til operationsgangen.
  • Øvrige Patienter

Møder direkte til SN om mandagen og bagefter i Brystkirurgisk afdeling til indlæggelse

Transport til operation bestilles i CLS

 

 

De første patienter på programmet sørger portørerne selv for at hente – de skal være klar 7.45 med ankomst kl. 8.00 -fraset onsdag hvor start er 8.30.

Kørsel til øvrige patienter bestilles af operationspersonalet, som orienterer afdelingen på 7-7637 ca. en time før patienterne hentes.

Journalnotater på opererede patienter

 

 

 

 

Operationsnotater skrives i SP af kirurgen umiddelbart efter operationen.

Der registreres operationskoder. HUSK at tilføje alle relevante operationskoder.

Når al registrering omkring operationen er færdig, skal kirurgen huske at bekræfte det hele, nederst i navigatoren.

Der foretages medicinafstemning post operativt og ved udskrivelse.

Der skrives udskrivningsresume

Information om operation Informationen foretages så vidt muligt af operatør ellers af sygeplejersken.
Daglig kontakt med behandlingsansvarlig + kontaktsygeplejerske

BAL går stuegang efter individuelle aftaler.

Kontaktsygeplejersken / delegeret sygeplejerske varetager pleje og afvikler planlagte samtaler.

Postoperativ observation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Observation og pleje ved modtagelse fra operation:

Modtagende sygeplejerske noterer tidspunkt for tilbagekomst på patientlisten i Epic Monitor.

Patientens respirationsfrekvens, saturation, BT og puls, bevidsthedsniveau og temperatur observeres og noteres i SP. EWS handlingsalgoritme Early Warning Score følges.

Early Warning Score (EWS) - systematisk observation og risikovurdering af indlagte patienter samt dertil hørende handlingsalgoritme

Ilttilskud: Hvis der fra POA er ordineret iltbehandling, skiftes patientens iltkatether fra iltbombe til vægudtag, og mængden kontrolleres.

Droppets funktion og venflon kontrolleres, og det noteres.

Patienten forhøres om vandladningstrang, og tidspunkt for første vandladning noteres i vurderingsskemaet i SP. Patienten informeres om at ringe for at blive fulgt til toilettet (obs. at patientkald er indenfor rækkevidde).

Forbindingen tilses ved tilbagekomst. Ved gennemsivning skiftes forbindingen under sterile forhold.

Huden omkring cikatricen observeres med henblik på suggilationer, og der palperes omkring cikatricen med henblik på spændthed og tegn på Hæmatom.

Hvis patienten har dræn observeres med henblik på vacuum, og at forbindingen slutter tæt. Hvis der er utæthed ved drænstedet, tætnes omkring slangen. Se Dræn og seromprofylakse og Hæmatom.

Patienten forespørges om og observeres for smerter: Høj puls, svedende, blussende, bleg, motorisk urolig / passiv. Patienten VAS-scores. Der udleveres medicinæske til det kommende døgn og patienten følger de angivne tider. Se Smertevurdering og smertedokumentation, generelle principper for.

Patienten forespørges om kvalme.

Væske og ernæring: Patienten tilbydes vand / saft og kiks ved tilbagekomst og informeres om narkosens indflydelse på ventriklens tømning.

Mobilisering og lejring: Patienten vejledes i lejring, og stor hjertepude udleveres ved mastectomi / axildissektion.

Information: Patienten forespørges, om operatør har orienteret om operationen. Hvis patienten ikke er orienteret, kontaktes operatør i dagvagt med henblik på information. I aftenvagten orienterer sygeplejersken om axilstatus.

Psykisk reaktion: Patienten observeres og forespørges i forhold til tanker, følelser og oplevelser, og der tages udgangspunkt i patientens behov.

Observation / pleje / behandling postoperativt:

Ilt tilskud, seponeres når patienten er vågen og mobiliseret til toilet. Ved mistanke om nedsat saturation måles denne. Hvis SAT < 94, fortsættes iltbehandling.

IV væske, når patienten kan drikke sufficient, ophører IV væsketerapi.

Venflon proppes, når IV væsketerapi er ophørt og seponeres den følgende dag eller inden udskrivelse.

Vandladning I tilfælde af, at patienten ikke kan lade vandet, og der er givet > 1 l. IV væske, foretages engangs-kateterisation.

Forbindingen observeres for gennemsivning 2-3 gange i dag- og aftenvagt og en gang i nattevagt samt efter behov. Ved gennemsivning skiftes forbindingen under sterile forhold de første 24 timer efter operationen, herefter under rene forhold.

Hæmatom: Huden omkring cikatricen observeres 2-3 gange i dag- og aftenvagt og en gang i nattevagt samt efter behov med henblik på suggilationer. Der palperes omkring cikatricen for at vurdere spændthed og tegn på Hæmatom.

Hvis patienten har dræn observeres 2-3 gange i dag- og aftenvagt og en gang i nattevagt samt efter behov. Ved manglende eller sparsom drænproduktion og / eller tegn på hæmatom udvikling, se Dræn og seromprofylakse og Hæmatom.

Smertebehandling: Patienten smertevurderes efter NRS/VAS score mindst én gang i hver vagt, samt 45 min. efter administration af PN medicinPatienten behandles med henblik på, at opleve smertefrihed i hvile og smertelindring, så mobilisering er mulig. Patienten vejledes i administration af smertestillende medicin. Se Smertevurdering og smertedokumentation, generelle principper for

Patienten forespørges om kvalme.

Patienten vejledes i vigtigheden af mobilisering afpasset efter patientens tilstand. Patienten er mobiliseret, når hun i forbindelse med første vandladning går til toilettet og kan gå rundt i afdelingen.

Psykiske reaktioner: Patienten observeres og forespørges i forhold til tanker, følelser og oplevelser, og der tages udgangspunkt i patientens behov. Patienten vejledes og støttes generelt i hele indlæggelsesforløbet.

Patienten observeres ved brug af EWS samt vurderingsskemaer i SP.

Håndtering af IV-væsker

 

 

 

 

Ved IV-væske:

Ved tilbagekomst i afdelingen åbnes "Best./ord." og under "signeret og tilbageholdt" - frigives Ringer acetat eller anden væskebehandling.

Når behandlingen seponeres åbnes vurderingsskema "indgift/udgift" Husk at afmærke "skjul/fuldfør" herefter markeres boksen ved "handlinger" og i rækkeoplysninger ses "afsluttet/fuldført" - svar "ja" til dette.

Blodprøver og PVK

 

 

Ved behov for hjælp til anlæggelse af PVK eller blodprøvetagning

Ring til anæstesisygeplejerske på ###TELEFON### hele døgnet

Eller opvågningssygeplejerske på ###TELEFON### mellem 7.30 -15.00

Hæmatom

 

 

I tilfælde af hæmatom

Hæmatom

Vagthavende brystkirurg kan evt. kontaktes på ###TELEFON###

Blodtransfusion

 

 

 

 

 

 

 

I tilfælde af at der skal gives blodtransfusion

 

Blodtype, BAC-test og BF-test (forligeligheds-undersøgelse) til blodbanken

Blodkomponenter - bestilling, afhentning og tilbagelevering af

Blodkomponenter - manuel opsætning og kontrol af

Indikation for blodkomponentbehandling hos ikke-blødende patienter

Livstruende blødning samt kontrollabel blødning - transfusionsstrategi

Transfusionskomplikationer - forholdsregler og opfølgning

Akut indlæggelse

 

 

 

I dag tid indlægges patienten i afd. for brystkirurgi på Gentofte Hospital

Uden for dagstid henvises til nedenstående

 

Vagtfunktion i afdeling for brystkirurgi på Herlev og Gentofte Hospital

Behov for re-operation

 

 

 

 

 

 

 

Dag tid

Det tilstræbes at re-operationer foretages i dag tiden på Gentofte Hospital

  • Der lægges en akut case på snapboardet
  • Ansvarlig operationssygeplejerske kontaktes på telefon ###TELEFON###
  • OK (Operations koordinator) vedr. AN kontaktes på telefon ###TELEFON###

 

I vagten

Der henvises til nedenstående

Vagtfunktion i afdeling for brystkirurgi på Herlev og Gentofte Hospital

Akut medicinsk tilsyn

 

Der henvises til beskrivelsen under medicinsk tilsyn.

Medicinsk tilsyn

Mobilt Akut Team, organisering og tilkald af

Fysioterapi

 

 

 

 

Fysioterapi, lymfødem og rehabilitering

Ved udskrivelsessamtalen udleverer sygeplejersken:

  • Øvelsesprogram for brystopererede
  • Hjertepude til de patienter der har fået foretaget mastektomi/axil dissektion.
  • Ved udskrivelsessamtalen udleverer sygeplejersken også kopi af Genoptræningsplan til patienter, der har fået foretaget mastektomi / axil dissektion.

Indlæggelse/overflytning efter kl. 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mandag til torsdag

Hvis patienten ikke er klar til udskrivelse inden kl. 21 overflyttes patienten til Afdeling for urinvejssygdomme.

Samarbejdsaftale mellem Afdeling for Brystkirurgi og Afdeling for Urinvejssygdomme

Fredag og aften før en helligdag

Hvis patienten ikke er klar til udskrivelse inden kl. 21 overflyttes patienten til plastikkirurgisk afd. Herlev Hospital.

Vagtfunktion i afdeling for brystkirurgi på Herlev og Gentofte Hospital

 

Bestilling af kørsel fredag og aften før en hellidag

 

I SP flyttes patient til transit (se guide nedenfor).

  • Marker patienten i Afsnitsoversigten
  • Højre klik og vælg Flyt
  • Vælg Fortsæt i pop-op-vinduet
  • Udfyld: Ikrafttrædelsesdato: Dags dato + tidspunkt
  • Afdeling: Ændres til DK TRANSIT                                                                                                                                                      Opholdsafsnit: Transit Region H eller SJ
  • Stue: DK Transit Pulje RUM
  • Ansvarlig afdeling og Ansvarligt afsnit: Afsendende afdeling
  • Klik i feltet ”vælg ny kontakt” og vælg Flyt til/fra i Transit
  • Klik på flyt i højre hjørne for at fuldføre. Hvis patient kan sidde op i en bil og der ikke er behov for hverken speciel overvågning eller sundhedsfaglig behandling under transporten, overflyttes til Herlev Hospital med en siddende transport.
  • Der bestilles liggende transport hvis der ikke er behov for hverken medicinsk overvågning eller sundhedsfaglig behandling transporten. Patienten kan medbringe max 10 kg. Håndbagage inklusive overtøj.

Begge typer kørsel bestilles i bookingsystemet TX.

https://tx.regionh.top.local/page.php?load=list.php

Liggende transport kan også bestilles på 3869-8820

 

Ambulance-, liggende syge- og siddende patienttransport, bestilling af

Vagtfunktion i afdeling for brystkirurgi på Herlev og Gentofte Hospital

Kørselskontor Gentofte for personale: ###TELEFON###

CVI ved akutte overførsler med ambulance (bestilles af brystkirurg): ###TELEFON###

Vagtcentral: ###TELEFON###

Protesesamtale inklusive patienter fra Bornholm 

 

 

 

 

Samtalen foretages senest ved ambulant besøg ved kontaktsygeplejersken / delegeret.

Brystkræftpatienter - protesesamtale - sygepleje

Patienten får som minimum udleveret Priform (midlertidig vatprotese) ved udskrivelsen.

Patienter fra Bornholm skal både have udleveret Priform samt have den fulde protese samtale inden de udskrives.

Dræn og Udskrivelse

 

 

 

 

 

 

 

 

Dræn anlagt efter mastectomi eller aksilrømning kan fjernes 4 timer efter operationen, og patienten kan udskrives.

Sygeplejersken seponerer drænet

Hvis drænindholdet er meget blodigt, konfereres evt med vagthavende læge om fortsat dræn ved indikationen for fortsat dræn-behandling noteres i SP.

Brystkræftpatienter - udskrivningssamtale - sygepleje

Der kan være ordineret depo-medrol i kaviteten ved mastektomi + SN. Vær opmærksom på det ved drænfjernelse

Hvis patienten overflyttes til andet afsnit gives ikke depo-medrol efter overflytning.

Opfølgende samtale

 

 

Patienter der har foretaget benigne indgreb og patienter der har fået foretaget mastektomi og eller axilrømning planlægges telefonisk opfølgning 2 - 4 dage postoperativt. Herudover tilbydes alle maligne og DCIS patienter opfølgende ambulant kontakt 7-9 dage efter udskrivelse. Disse samtaler aftales ved indlende samtale i ambulatoriet.

Ved behov for praktisk hjælp / sygepleje efter udskrivelsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Der sendes en udskrivningsrapport i SP ved alle indlæggelser under 48 timer.

  • Ved udskrivelse før kl. 13.00 og ingen ændringer i behov, sendes en udskrivningsrapport før patient udskrives.
  • Ved udskrivelse før kl. 13.00 og ændringer i behov, ringes til kommunen og udskrivelsesrapport sendes før patient udskrives.
  • Ved udskrivelse efter kl. 13.00 uanset om der er ændringer i behov eller ej, ringes til kommunen og udskrivningsrapport sendes før patient udskrives.
  • Udskrivningsrapport SKAL sendes inden kl. 13.00, hvis der skal opstartes hjælp eller der skal ske ændringer i hjælpen dagen efter. ​​​​​​Her skal der ikke suppleres med et opkald.
  • Har patienten behov for (ny) hjælp samme dag som udskrivelse, skal der sendes en udskrivelsesrapport samt suppleres med et opkald.

 

Ved indlæggelser over 48 timer skal der yderligere sendes en plejeforløbsplan i SP. Dette uanset ændrede eller uændrede behov.

Udskrivelse og Epikrise

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patienten kan udskrives uden tilsyn af læge, hvis patienten er i sin habitualtilstand.
 
Brystkræftpatienter - udskrivningssamtale - sygepleje

Patienten må gerne overnatte alene.

Sygeplejersken udskriver patienten i SP.

Inden udskrivelse foretages udskrivelsessamtale ved kontaktsygeplejersken / delegeret.

Patienter fra Bornholm får udleveret en taxabon fra medicinrummet, til at komme tilbage til Gentofte Hotel.

Journalføring - vurdering og indhold

Opererende læge udfylder epikrise skabelonen umiddelbart efter operationen.
Hvis der opstår komplikationer, hvor en læge tilser patienten og laver et notat i SP, tilføres notaen til epikrisen