Indledning
Ved denne samtale møder patienten for første gang lægen og sygeplejersken, som vil være de ansvarlige kontaktpersoner for det følgende behandlingsforløb for brystkræft i Brystkirurgisk Afdeling.
Ved malignt svar informerer lægen patienten om resultatet af udredningen samt det planlagte behandlingsforløb i samarbejde med sygeplejersken.
Samtalen udformes som dialog mellem lægen, patienten, sygeplejersken og eventuelle pårørende under hensyntagen til de enkeltes kompetencer og principper om fælles beslutningstagen.
Ved samtalens slutning er sygeplejersken ansvarlig for, at patienten har et program over de operationsforberedende undersøgelser, præoperativ telefonkontakt, indlæggelsessamtale, operationsdato, postoperativ telefonkontakt/ambulant opfølgning og dato for endeligt svar.
Endvidere er sygeplejersken medansvarlig for, at patienten er tryg ved behandlingsplanen samt bevidst om, hvor patienten skal søge hjælp ved tvivlsspørgsmål.
Tilbage til top
Mål
- At patienten medinddrages i planlægning af sit behandlings- og plejeforløb
- At patienten får mundtlig og skriftlig information samt svar på spørgsmål vedr. forløbet.
- At patienten bliver bekendt med støttemuligheder i forhold til sin situation.
- At patienten tildeles kontaktpersoner i sit behandlingsforløb og information om, hvordan man får kontakt til disse.
- At patienten får foretaget diverse præoperative undersøgelser.
Tilbage til top
Planlægning inden patienten ankommer til samtale
- Læge og sygeplejerske planlægger samtalen. Det tilstræbes, at samtalen med patienten foregår som dialog med respekt for hinandens roller og kompetencer.
- Kropssproget skal udtrykke venlighed og imødekommenhed.
- Udover læge og sygeplejerske deltager uddannelsessøgende m.fl., dette aftales fra morgenstunden.
Tilbage til top
Når patienten er sammen med læge og sygeplejerske på stuen
- Sygeplejersken er opmærksom på patientens reaktioner under samtalen og sikrer sig, at patienten forstår den givne information.
- Sygeplejersken stiller evt. supplerende spørgsmål til lægen, der kan fremme patientens forståelse.
- Der orienteres om de eventuelle præoperative prøver og om, hvor længe undersøgelserne kan forventes at vare.
- Patient og pårørende gives tid til at forstå den givne besked.
- Patienten orienteres om kontaktpersoner.
- Sygeplejersken identificerer eventuelle unormale krisereaktioner hos patient og pårørende i samarbejde med lægen (mhp. på evt. psykiatrisk tilsyn).
- Hvis patienten er alene til samtalen, tilbyder sygeplejersken at ringe efter ægtefælle eller pårørende.
Tilbage til top
Efterfølgende opsamlingssamtale med kontaktsygeplejersken - og præoperativ telefonkontakt
- Patient, pårørende og sygeplejerske.
- Opsummering af den lægelige information og information om plejeforløbet.
- Give pauser, lytte, støtte og være nærværende.
- Spørge patient og pårørende, om de kender andre med brystkræft (for at identificere patientens og den pårørendes eget billede af brystkræft). Spørge til tidligere erfaring med sygdom.
- Understøtte den mundtlige information med skriftligt materiale.
- Gentager informationen om BAL og KS.
- Information om forventet indlæggelsestid.
- Besvare spørgsmål.
KS er opmærksom på vigtigheden af den pårørendes tilstedeværelse som ressourceperson og yde støtte til den pårørende, så vedkommende er i stand til at mestre situationen, dog under stadig respekt for, at patienten er i centrum.
- KS giver dato til præoperativ telefonkontakt, indlæggelsessamtale, postoperativ telefon-/ambulantopfølgning og svar på operation i samråd med patienten.
Præoperativ telefonkontakt: Alle patienter tilbydes telefonkontakt. Det besluttes lokalt hvorledes og af hvem svar på rtg. af thorax samt blodprøver formidles.
Indhold i samtalen:
- Psykiske reaktioner og mestringsstrategier
- Fysiske reaktioner, f.eks. søvn
- Familie, børn og netværk
- Arbejdssituation og sygemelding
- Støttemuligheder, f.eks. egen læge og Kræftens Bekæmpelse
- Kommunale tilbud og mulighed for henvisning
- Videre plan repeteres.
- KS informerer om Kræftens Bekæmpelse, Dansk Brystkræft Organisation, Kræftlinjen og egen læge.
- Taler om psykiske reaktioner med patient og pårørende, udlevere evt. pjecer/vejledning i information af mindre børn og unge.
- KS udviser omsorg og psykisk støtte overfor reaktioner og behov hos patienten og handler i forhold til disse. KS dokumenterer data og laver Indledende vurdering.
- KS er opmærksom på, om patienten er i stand til at transportere sig hjem, eller om pårørende skal kontaktes.
Tilbage til top
Administrative opgaver
Når patienten er på stuen sammen med KS:
- Aftale tider med patienten.
- Præoperativ telefonkontakt med evt. svar på blodprøver og rtg. af thorax.
- Indlæggelses/præsamtale.
- Eventuel mødetid til præoperative prøver.
- Operationsdato.
- Postoperativ telefonkontakt.
- Evt. protesesamtale/sårkontrol.
- Svar på operation/mikroskopisvar.
- Indsamles yderligere relevante informationer.
Ved neoadjuverende og downsizing behandling:
- Telefonisk opfølgning
- Coil anlæggelse og evt. andre us.
- Kemoterapi.
Tilbage til top