De studerende skal med stigende ansvar og kompetence under vejledning uddannes til at varetage sygeplejerskens funktioner i forhold til medicinhåndtering.
Kliniske undervisere, kliniske vejledere, sygeplejersker, sygeplejestuderende og områdeledelser.
Medicinhåndtering: Alle procedurer, der foretages med medicin, efter at apoteket har udleveret det.
Dispensering: De processer, hvorved personalet optæller eller tilbereder ordineret medicin til indgift, dvs. afmåler, ophælder eller optrækker i anden beholder, samt evt. tilsætter et middel til opløsning eller blanding.
Medicinadministration: Personalets omdeling og hjælp til patientens indtagelse af medicin, herunder den fornødne observation af patienten.
Konstant opsyn: Den kliniske vejleder eller sygeplejersken skal være til stede og holde opsyn med udførelsen af den studerendes medicinhåndtering.
Under vejledning: Den kliniske vejleder identificerer og opfylder behovet for før-, under- og eftervejledning, evt. ved brug af LUNA-kort (se under Referencer). Sygeplejersken skal sikre sig, at den studerende har den fornødne viden og kompetence til at udføre opgaven selvstændigt eller under konstant opsyn. Uanset om det er under vejledning eller konstant opsyn handler den studerende under den kliniske vejleder/ sygeplejerskes ansvar.
De studerende tildeles adgang til Sundhedsplatformen (SP) og dermed medicinmodulet MDA (Medicin, Dispensering og Administration) og følger reglerne for kontrasignering.
Inden første studiesamtale uploader den studerende dokumentationsark fra tidligere kliniske perioder i praktikportalen i en samlet PDF-fil. Ved 1. studiesamtale aftales det med klinisk vejleder/ underviser, hvilke opgaver i relation til medicinhåndtering der er relevante at øve på det afsnit, den studerende er i klinik, ud fra de uploadede dokumentationsark og læringsudbyttet fra semestret. Plan for arbejdet med medicinhåndtering dokumenteres i studieplanen (se "Logbog i medicinhåndtering" under Referencer).
5. og 6. semester sygeplejestuderende tildeles adgang til medicinrum via deres ID-kort.
De studerende introduceres af den kliniske underviser til medicinhåndteringsprocesser med fokus på lovgivning, retningslinjer, arbejdsmiljø og patientsikkerhed (se "Logbog i medicinhåndtering" (Medicineringsprocessen s. 4) under Referencer.
De studerende oplæres af klinisk vejleder eller sygeplejerske i afsnittets medicinhåndteringsprocesser, farmakologi, anvendte præparater og administrationsformer.
Den studerende skal have mulighed for at deltage og træne medicinhåndtering knyttet til semestret (se Semesterbeskrivelser under Referencer)
Den studerende deltager i medicinadministrationsprocessen ved at deltage i plejen af patienter, observerer sygeplejersken udføre medicinadministration og dispensering samt deltager i observation af patienten i forhold til medicinens virkninger og bivirkninger.
Der drøftes, reflekteres og observeres over følgende med klinisk vejleder eller sygeplejerske:
Den studerende skal have mulighed for at deltage og træne medicinhåndtering, knyttet til semestret (se Semesterbeskrivelser under Referencer) - herunder:
Den kliniske vejleder/ sygeplejerske skal sikre, at dispensering og administration af medicin på 2. semester foregår under konstant opsyn.
Den studerende skal have mulighed for at deltage i og træne medicinhåndtering knyttet til semestret (se Semesterbeskrivelser under Referencer).
Opgaver i relation til ovenstående kan være følgende (under vejledning af klinisk underviser/vejleder):
Den kliniske vejleder/ sygeplejerske skal sikre, at dispensering og administration af medicin foregår under vejledning.
Den studerende skal have mulighed for at deltage i og træne medicinhåndtering, knyttet til semestrene (se Semesterbeskrivelser under Referencer) - herunder:
Opgaver i relation til ovenstående kan være følgende:
Lægemidler skal altid kontrolleres, før præparatet administreres til et barn.
Hvis der er tvivl om det hensigtsmæssige i at udføre ordinationen, skal den sygeplejestuderende kontakte sin vejleder eller vagthavende læge, før den ordinerede medicin dispenseres og administreres.
Følgende overvejelser skal indgå ved dispensering og administration af et lægemiddel:
Den kliniske vejleder/ sygeplejerske skal sikre, at dispensering og administration af medicin foregår under vejledning.
Da infusioner med isotone væsker og intravenøs behandling med medicin er en del af sygeplejerskens normale arbejdsområde i Afdeling for Børn og Unge, kan den studerende under forudsætning af at have modtaget teoretisk undervisning og praktisk oplæring deltage i opsætning af og skift af infusionssæt og isotone væsker samt dispensering og administration af intravenøs medicin.
Den kliniske vejleder/ sygeplejerske skal sikre, at dispensering og administration som udgangspunkt foregår under vejledning og konstant opsyn.
Hvis den kliniske vejleder/ sygeplejerske vurderer, at den studerende kan udføre proceduren korrekt, kan administration foregå under vejledning (se evt. definitioner øverst).
Såfremt den studerende har modtaget teoretisk undervisning og praktisk oplæring, kan hun deltage i sygeplejeopgaver relateret til transfusioner. Det er den kliniske vejleder/ sygeplejerskes ansvar, at procedurer udføres korrekt og gennemføres under vejledning og konstant opsyn.
Den kliniske vejleder/ sygeplejerske kan uddelegere opgaver i relation til patienters selvadministration af medicin til sygeplejestuderende efter gældende retningslinjer:
Den sygeplejestuderende udfører medicindispensering og -administration, transfusioner etc. på sygeplejerskens ansvar og har desuden selv et personligt ansvar i forhold til gældende straffelov.
Den studerende har både ret og pligt til at afvise, at påtage sig opgaver i forbindelse med medicindispensering og – administration, som han eller hun ikke skønner sig kompetent til at udføre.
Den kliniske vejleder/sygeplejerske, der delegerer opgaven til den sygeplejestuderende, bærer samtidig ansvaret for udførelsen af opgaven. Det påhviler den kliniske vejleder/sygeplejerske, at den studerende har den fornødne viden og kan udføre de for det kliniske uddannelsessted vedtagne procedurer korrekt.
Den kliniske underviser er ansvarlig for, at vejledere og studerende er bekendt med og følger vejledningen.
Områdeledelsen er ansvarlig for, at alle medarbejdere, der deltager i at oplære studerende kender og anvender vejledningen, samt sikre rammer og vilkår for de studerendes deltagelse i medicineringsprocessen.
Autorisationsloven. LBK nr 731 af 08/07/2019
Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler. VEJ nr. 9079 af 12/02/2015
Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser. VEJ nr. 9019 af 15/01/2013
www.kurh.dk/klinisk-undervisning/ - herunder:
https://www.kurh.dk/retningslinjer/ - herunder:
Studieordning, Sygeplejerskeuddannelsen 2019 (2020)
ISBAR - sikker mundtlig kommunikation, herunder link til film om ISBAR