Denne vejledning beskriver Københavns Universitets formulerede krav til medicinstuderende i pædiatri, og hvorledes disse krav tænkes effektueret på Afdeling for Børn og Unge, Herlev og Gentofte Hospital. Desuden gives en kort beskrivelse af strukturen på afdelingen.
Vejledningen forventes læst inden det kliniske kursus i Afdeling for Børn og Unge påbegyndes.
Formålet med opholdet er at gøre den medicinstuderende kvalificeret til at varetage diagnosticering og behandling af børn og unge under supervision.
Efter klinik kursus i pædiatri skal studenten kunne:
Kurset er praktisk klinisk, og det anbefales at læse pædiatri samtidigt. Mange studerende anbefaler, at man begynder at læse fra starten af kurset.
Kurset varer 5 uger og omfatter:
Dag 2 og 3 i afdelingen er afsat til undervisning hele dagen.
Derefter kan der være undervisning på mandage, tirsdage, onsdage og torsdage kl. 14-16 (13-15).
Undervisningen forgår i den gamle skolestue på 10. etage i højhuset.
Der undervises bl.a. i følgende emner, som er centrale i pædiatrien:
Den medicinstuderende skal møde på afdelingen ligesom ansatte læger (8.00-15.00). Om morgenen fordeles studenternes arbejdsopgaver på linje med de øvrige lægers.
Der forventes fremmøde timemæssigt svarende til ansættelse som yngre læge.
Logbogen angiver en række kliniske opgaver, der skal udføres under supervision for at få det kliniske kursus godkendt. For at opnå det optimale udbytte af supervisionen er det vigtigt at få feedback - ikke bare en signatur. Ved feedback anbefales det først at fokusere på det som fungerede godt, og så holde fast i det til en anden gang. Herefter er det vigtigt af tale om, om der er noget, som kan gøres på en bedre måde næste gang. Man kan altid lære mere. Anbefalede ”overskrifter” som indledning til samtalen med supervisor:
Der kræves mindst 10 selvstændige, men superviserede, patientkontakter for at få det kliniske kursus godkendt. Det kan være journaloptagelse, ambulant konsultation, stuegang eller børneundersøgelse på barselsgang. Det anbefales at få forskellige kontakter mht. barnets alder, type af kontakt og barnets problem.
Kl. 8.00: Morgenkonference på Afdeling for Børn og Unge i det fælles personalerum for Børn og Unge, klinik 2, og Børne-og Ungemodtagelsen.
Afdeling for Børn og Unge er en landsdels- og universitetsafdeling. Afdelingen varetager behandlingen af børn fra 0-17 år. Ud over almen pædiatri interesserer man sig på afdelingen for neurologi, oligofrenologi, endokrinologi, herunder diabetologi, neonatologi, socialpædiatri og psykosomatiske lidelser, nefro-urologi, gastro-enterologi og infektionspædiatri samt astma/allergi.
Afdelingen er normeret til 59 læger i alt:
Professorerne ###NAVN###, ###NAVN### og ###NAVN### samt de kliniske lektorer ###NAVN###, ###NAVN###, ###NAVN### og ###NAVN### er ansvarlige for afdelingens medicinstuderende.
Alle hverdage i personalerummet i Børn og Unge, klinik 2/ Børne- og Ungemodtagelsen.
På hverdage startes med røntgenkonference, herefter informerer de vagthavende læger om nyindlagte patienter og problemer. De medicinstuderende fremlægger tilsvarende kort de patienter, som de har indlagt. Det anbefales at fremlægge mindst 2 patienter under opholdet.
Dagarbejdet fordeles blandt de tilstedeværende læger og medicinstuderende.
Forstuegang og forambulatorium begynder kl. 08.30. Derefter stuegang/ambulatorium indtil kl. 12.30.
Alle hverdage i Børn og Unge, sengeafsnit 2
Problemstillinger fra formiddagen fremlægges og diskuteres. Man er velkommen til at spise sin frokost til konferencen.
Herefter er der videre stuegang, opfølgning på stuegang, svar på prøvesvar m.m., ambulatorievirksomhed, vagtarbejde og specialkonferencer.
Kan ligge på mandage, tirsdage, onsdag og torsdage.
Foregår i køkkenet i Børne- og Ungemodtagelsen. Dagvagtholdet informerer aften-nattevagtholdet om indlagte patienter og overleverer problemstillinger.
Konferencer i køkkenet i Børne- og Ungemodtagelsen. Morgenkonference kl. 8.30-9.00, uden røntgenkonference, og eftermiddagskonference kl. 15.30-16.00.
Uden for dagtid
Arbejdet varetages af 2-3 reservelæger i bunden vagt, 1-2 forvagter og en mellemvagt, en sweeper (R1 eller afdelingslæge) i senvagt til kl 22.00, samt en bagvagt i rådighedsvagt fra kl. 16.00.
Forvagterne foretager fortrinsvis arbejdet i børnemodtagelsen med indlæggelse og behandling af akutte patienter, journalskrivning, akutte blodprøver, telefonkontakt fra praktiserende læger og vagtlæger samt bekymrede forældre. Børnemodtagelsen styres af sweeperen.
Mellemvagten varetager fortrinsvis problemfødsler, inklusive akut sectio, tilsyn af dårlige børn på barselsgangen samt behandling af børn på neonatalafsnittet.
Bagvagten tager stilling til og deltager evt. i undersøgelse og behandling af akutte vanskelige problemer, inkl. arrangering af overflyttelse af børn i samarbejde med sweeperen.
Forvagt: ###TELEFON###
Mellemvagt: ###TELEFON###
Senvagt: ###TELEFON###
Bagvagt: ###TELEFON###
Afdelingen har følgende stationære afsnit, hvor børnene kan være indlagt:
Børnene og de unge kan følges i ambulatorierne efter udskrivelse. Der kommer også nyhenviste patienter med et bredt udsnit af pædiatriske sygdomme. Mange patienter ses udelukkende ambulant.
Afdelingen har følgende ambulatorier:
De medicinstuderendes ugeskema (fremsendt) Uge 1-5 justeres på første dag med fordeling af de fastlagte dagarbejds- og vagtrul.
Den vagthavende medicinstuderende følger fortrinsvis forvagten eller mellemvagten og tager del i det akutte arbejde og skriver journaler.
Gerne løbende evaluering. Ved kursusafslutning en uformel mundtlig, gensidig evaluering med uddeling af ros og ris. Fra klinikudvalget fremsendes desuden anmodning om udfyldelse af et elektronisk evalueringsskema, hvor svarene går til universitetet og til afdelingens ansvarlige for de medicinstuderende.
Til klinisk kursus i pædiatri anbefales:
Eksamen er mundtlig, med en case lavet over en virkelig patient samt en videocase. På Absalon findes eksempler på eksamenscases.
Der er 30 minutters forberedelsestid og 25 minutters eksaminationstid. Man må ikke bruge hjælpemidler, og mobiltelefon skal afleveres.
Den medicinstuderende bliver bedømt på, hvordan der redegøres for:
Den medicinstuderende vil også blive bedømt på, hvordan hun/han formulerer, hvilken viden hun/han evt. mangler, og hvordan hun/han ville skaffe sig den i en virkelig situation.
Der vil blive lagt mest vægt på den kliniske og praktisk orienterede del af redegørelsen, men det er også af værdi, at der vises dybere forståelse.
Den sidste dag på afdelingen afholdes prøveeksamen med en case, der ikke anvendes til den rigtige eksamen.