Instruks for Klinik for hudsygdomme
Alment
Lægenormeringen er på nuværende tidspunkt: To kliniske professorer, syv overlæger, tre afdelingslæger, 6 læger i hovedblokforløb, 3-4 introduktionslæger.
Ambulatorium med ca. 35.000 konsultationer årligt (heraf 4000 venerologiske) og ca.
4000 nyhenviste patienter. Klinik for allergitest, specialklinikker (ambulatorium) for hudkræft, kontakteksem, atopisk eksem, bindevævssygdomme, urticaria, kutane lymfomer, genodermatoser, hidrosadenitis, hyperhidrose, botox og psoriasis. Endvidere har afdelingen en sygeplejeklinik samt 3 dermato-allergologiske senge på medicinsk afdeling C-221.
Faste konferencer
Organisering af lægearbejdet på Klinik for hudsygdomme
Kontaktlæge/behandlingsansvarlig læge (BAL): Kontaktlægen/BAL er den hovedansvarlige for udredning, behandlingen og kontakten til patienten. I ambulatoriet er den læge som ser patienten 1. gang kontaktlæge/BAL, og patienten følges af denne læge ved fortsatte ambulante besøg. De indlagte patienter får alle tildelt MG som kontaktlæge under indlæggelsen. Ved udskrivelsen vil patienterne som hovedregel igen overgå til deres tidligere kontaktlæge/BAL.
I meget få tilfælde, hvor det drejer sig patienter med meget svære hudsygdomme og forløb, vil der skulle udpeges en patientansvarlig læge (PAL).
Senge/behandlingsafsnit:
Stuelæge/behandlingslægearbejde: DECT-telefon ###TELEFON### Stuelægen passer stuelægearbejdet i hele dagtiden på henholdsvis indlagte patienter samt patienter i behandlingsafsnittet. Stuelægearbejdet omfatter optagelse af primærjournal, forefaldende lægearbejde (gennemgang og ajourføring af medicin, biopsitagning, signering af indkomne svar, anlæggelse af PVK, patientsamtaler o.lign.). Det forventes, at stuelægen hver dag går journalerne på indlagte patienter igennem og følger op på eventuelle problemer.
Stuegang: Foregår én gang ugentligt ved ansvarlig speciallæge (MG), sædvanligvis mandag kl. 9.00, på patienter indlagt på afdeling C221. Den ugentlige stuegang foregår på afdeling C med deltagelse af patienten, speciallæge MG, C-sygeplejerske og stuelægen. Ved stuegangen planlægges udredningen af patienten samt justering af behandlingen. I forbindelse med stuegang, laves udskrivningsnotat og evt. epikrise samt ajourføring af medicin. Se i øvrigt samarbejdsaftalen med afd. C.
Journalen: Lægejournalen skrives efter gældende retningslinjer. Ved behov for lægekontakt hos patienter der kommer i behandlingsafsnittet varetages dette som udgangspunkt af vanlig kontaktlæge mens akutte ting i behandlingsafsnittet ses af stuelægen. Se i øvrigt samarbejdsaftale mellem U og C på VIP.
Behandling af indlagte patienter: Spørgsmål vedr. behandlingen af patienten diskuteres fortrinsvis ved den ugentlige stuegang, mens helt akutte problemer varetages af stuelægen. Hvis dette ikke er muligt, kontaktes MG eller kontaktlæge.
Alle operationsindikationer i fuld anæstesi aftales med CZ. Disse foregår den 1. mandag i måneden kl. 13.30. Patienterne møder fastende i behandlingsafsnittet på operationsdagen.
Ambulatoriearbejde
I ambulatoriet ses overvejende dermatologiske patienter henvist fra speciallæger og i særlige tilfælde almen praksis. Ved nyhenviste patienter ser en speciallæge med ved 1. eller 2. konsultation, og en patient afsluttes ikke i ambulatoriet uden at en speciallæge har været involveret/set med. Ny tid (der skal altid enten afsluttes eller aftales ny tid) fastsættes således hos samme læge. Hvis en uddannelsessøgende læge stopper, gives næste tid hos den læge, der starter i tilsvarende uddannelsesstilling.
Der er i ambulatoriet supervisionsfunktion. De fastansatte speciallæger samt seniorer kursister varetager denne funktion. Supervisionslægen sidder i ambulatoriet og har som regel få patienter selv. Konsultationerne foregår dermed superviseret, ansvaret er fordelt mellem kontaktlægen og den superviserende læge. Det er dog kontaktlægen/reservelægen, der har det fulde ansvar for journalnotatet og at der nævnes de udførte procedurer samt den fastlagte plan. Desuden skal i notatet nævnes om patienten er set og konfereret med supervisionslæge eller eventuelt kun konfereret med supervisionslæge.
Hvis det aftales, at patienten skal ses i en større gruppe, sættes patienten til at møde til klinisk konference tirsdag kl. 13.30-13.45 (en dag hvor man selv er til stede). Der skrives notat efter konferencen.
Alle yngre læger, i hovedkursusforløb har faste ambulatoriedage mindst et par gange månedligt. Det er vigtigt at få kontinuation i patientforløbene og derfor vigtigt, at man ser sine egne patienter, således at opfølgende kontroltider sættes på hos én selv så vidt muligt
Akutlægen arbejder på akutstuen, hvor akutte og subakutte patienter modtages. I dagtiden passes vagten af lægen på akutstuen. Tilsyn bestilt til den pågældende dag gåes ligeledes af akutlægen. Hvis der er en supervisionslæge, tager denne vagttelefonen i dagtiden til kl. 13.
I ambulatoriet (gælder både stuen og 2. sal) er der alle ugens dage specialklinikker, hvor der altid er en speciallæge eller senior 1. reservelæge til stede. Patienterne skal sættes til samme ugedag så de bibeholder samme speciallæge:
Udefunktion på Herlev Hospital foretages torsdag. På Glostrup ses kun ikke flytbare patienter.
Akutte tilsyn på Herlev og Glostrup Hospital aftales med akutlæge og supervisionslæge og foretages af senior YL eller speciallæge, i weekenden af speciallæge.
Venerea-patienter modtages uden henvisning i dagtiden mandag (kl. 8.15-17.00), onsdag
(kl. 9.00-17.00) og fredag (kl. 8.15-12.00). Afdelingens og regionens vejledning for undersøgelse og behandling af venerologiske lidelser følges og forefindes på vip-portalen.
Til hjælp for det kliniske arbejde er der udarbejdet ”Kliniske Retningslinier” som findes på VIP. Der er også ”Patientforløb” som forefindes på afdelingens fællesdrev (se under ”dermatologi på afdelingens P-drev”).
Arbejdet i ambulatoriet foregår diagnose-baseret, hvilket vil sige, at en arbejdsdiagnose altid fremgår af journalen, ligesom indikation for systemiske behandlinger ligeledes fremgår. Journalnotater skrives kort og fokuseret. Ved afsluttende besøg skrives afslutningsnotat, som ligeledes anvendes som epikrise – også dette notat skal være kort og fokuseret, samt indeholde en ICD10 diagnose. Ved opstart af systemisk immunhæmmende behandling sendes kopi af jr. til egen læge.
AOP og epikrise sendes altid til vejleder via SP
Hver læge har en kasse til post. Det henstilles, at lægerne tømmer deres kasse jævnligt. Inbasket i SP bør tjekkes dagligt. Patienthenvendelser besvares hurtigst muligt, senest inden for 3 hverdage. Alle læger har så vidt det er muligt pligt til at tjekke deres e-mails dagligt (på arbejdsdage).
Udeblivelser:
Ved nye patienter som ikke møder sendes besked til sekretær via SP og henvisning returneres.
Ved første udeblivelse hos patienter som ikke er i systemisk behandling afsluttes patienterne, notat skrives og epikrise laves.
Ved første udeblivelse hos børn sendes én genindkaldelse og herefter afslutning. Vi skal dog være opmærksomme på, at unge fra 15 år selv modtager indkaldelsen i e-Boks. Så en genindkaldelse kan med fordel sendes med almindelig post, så den kommer til familien. Det er ikke alle, der er opmærksomme på at oprette e-Boks adgang fra 15 årsalderen.
Ved systemisk behandling er hovedreglen en genindkaldelse og herefter afslutning og seponering af de systemiske lægemidler vi har ordineret. I både epikrisen og SP (FMK) angives at de systemiske lægemidler er seponeret.
Patienter med ubehandlet hudkræft genindkaldes 2 gange. Patienter med hudkræft indenfor 1 år (BCC) eller 2 år (SCC) genindkaldes 1 gang. Ifald de ikke møder til kontrol, anføres dette i epikrisen til egen læge.
Genindkaldelse af organtransplanterede patienter vurderes individuelt.
Generelt må afsluttede patientforløb ikke genåbnes uden en ny henvisning.
Der er selvfølgelig undtagelser for ovenstående, men det vurderer I selv evt. sammen med jeres kliniske vejleder.
Vagtarbejde
Mandag og onsdag passes Klinik for Kønssygdomme og vagten varer disse dage til kl. 19.00, øvrige dage til kl. 18.00. I weekenden er mødetiden for vagthavende kl. 8.00 – 14.00. Lørdage (samt 1. helligdag efter hverdage) ses blodprøvesvar i ambulatoriet og handles på. I weekend og på helligdage er der stuegang kl. 9.00 - 10.00 på indlagte U-patienter på C-221. Vagtarbejdet omfatter også akutte tilsyn på andre afdelinger samt i skadestuen (husk evt. fotoapparat). Vagtarbejdet omfatter ikke tilsyn på andre af regionens hospitaler.
Vagtarbejde i sengeafdelingen: Lægearbejdet efter normal arbejdstids ophør varetages af vagthavende læge, der har DECT-telefon 72548. På hverdage er der aftenstuegang mellem kl. 17.00 og 18.00 ved vagthavende læge. Her gennemgås og signeres alle dagens indkomne prøvesvar. Affødte ordinationer ordineres i SP.
Patientfoto
Indikation for patientfoto er:
Patienterne informeres om, at foto alene vil blive benyttet til faglig diskussion med kolleger samt til undervisning af studenter. Hvis foto ønskes anvendt til andet kræves patientens skriftlige accept. Foto tages hos fotografen i administrationsbygningen. Uden for dagarbejdstid – eller hvis man ønsker foto til diskussion ved følgende morgenkonference – kan plejepersonalet tage billeder med rover der lægges i journalen. Foto gennemgås ved fotokonference mandag kl. 14.00.
Sygdomsfravær
Meldes til læge DK mellem 7.30-7.45 (telefonnr. udleveres af DK ved start i afd.).
Arbejdstid
For læger med vagt er arbejdstiden mandag-torsdag fra kl. 8.00 –15.00. Fredag kl. 14.45. Ved pasning af venereafunktionen mandag og onsdag slutter arbejdsdagen kl. 16. Vedrørende vagttider, se under vagtarbejde.
Lægerne har normalt mulighed for op til 10 dage med løn pr år til kurser og kongres med præsentation af data. Dette omfatter også obligatoriske kurser og kursusreservelæger kan derfor ikke umiddelbart forvente orlov med løn udover de obligatoriske kurser. Man kan anmode afdelingsledelsen om yderligere 1-2 dages orlov til præsentation af videnskabelige data udgået fra afdelingen
Hoveduddannelseskurser:
Kursister er selv ansvarlige for at bede om fri til hoveduddannelseskurser. Kursisterne er ligeledes selv ansvarlige for at tilmelde sig disse kurser. Kurserne annonceres på Dansk Dermatologisk Selskabs hjemmeside https://dds.nu/).
Transport og hotel bestilles via TUR:
https://intranet.regionh.dk/heh/organisation/økonomi/sap–kompetencecenter/Sider/TUR.aspx?rhKeywords=tur
Studenterundervisning
I semestermånederne er der klinikker med patientdemonstration mandag til torsdag. Patienter med undervisningsrelevante sygdomme som samtykker til deltagelse i studenterundervisningen ledsages til konferencerummet hvor den undervisende læge orienteres om, at der er en undervisningspatient klar.
En yngre læge vil assistere i undervisningen med at finde egnede patienter samt deltage i undervisningen.
Videnskabelige arbejder og andre publikationer
Artikler til publikation forelægges den ledende overlæge eller en af professorerne før indsendelse. Alle videnskabelige undersøgelser foregår efter accept af afdelingsledelsen.
Publicerede artikler skal registreres i PURE og bedes afleveret til indtastning på afsnittende hos de forskellige PURE-nøglepersoner:
Klinik for Hudsygdomme, ###NAVN###
Videncenter for allergi, ###NAVN###
Videnskabelige møder
I Videncenter for Allergi afholdes ca. 3-4 gange pr. semester indlæg om aktuelle emner med efterfølgende diskussion.
Onsdagsmøder
I afdelingen er der årelang tradition for ”Onsdagsmøder” (302 har været afholdt i skrivende stund), hvor henvisende speciallæger og kolleger fra andre hospitaler/sygehuse mødes til en faglig diskussion om svære dermatologiske cases samt til videnskabelige foredrag. Møderne holdes en gang i hvert semester. Alle læger forventes at bidrage med cases, som enten kommer ”live” eller som foto-case.
Husk at:
Overordnede ansvarsområder for speciallæger:
Claus Zachariae (CZ)
###NAVN### (LS)
###NAVN### (JDJ)
###NAVN### (UL)
###NAVN### (DK)
###NAVN### (ABS)
###NAVN### (JE) (delt stilling: Klinik for allergi, Klinik for hudsygdomme)
Kati Kainu (KHK)
###NAVN### (MB)
###NAVN###
På Vip Portalen kan man finde følgende dokumenttyper:
Politik
Klinisk vejledning
Administrativ vejledning
Instruks
Regionale standarder
Skemaer/tjeklister