At sikre korrekt opbevaring af patienters værdigenstande og andre ejendele i forbindelse med ophold i akutmodtagelsen, stuen
At sikre korrekt dokumentationspraksis i forhold til værdigenstande der enten tages til opbevaring eller som patienten selv tager ansvar for under opholdet.
Sundhedsfagligt personale samt sekretærer i Akutmodtagelsen, stuen
Instruksen beskriver, hvordan man dokumenterer og opbevarer:
Værdigenstande: bankbøger, checkhæfter, kontanter, kontokort, obligationer, smykker, ure, nøgler, mobiltelefon, bærbare, computere, tablets, breve og frimærker.
Patient ejendele: Tasker, tøj, sko, briller, høreapparater, medicin eller lign.
Glemte sager: Ejendele hvor ejeren kan identificeres.
Fundne sager: Ejendele hvor ejeren ikke kan identificeres.
Dokumentation i Sundhedsplatformen: Deponerede værdigenstande og ejendele dokumenteres i Sundhedsplatformen, og der udskrives 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Her skal udfyldes: hvad der er deponeret og hvem (navn på to personaler) der har optalt værdigenstande. Skal optælles af to personaler.
Plomberingspose: Nummereret pose der skal plomberes. Heri kommes værdigenstande og kopi af vurderingsskemaet. Udenpå posen sættes patient label med cpr.nr. og navn/adresse, der skrives dato og hvem (navn på to personaler) der har optalt værdigenstande. Der skrives dato på plomberingsposens kvitteringsbon, der udleveres til patienten/pårørende. Nummer på plomberingspose og kopi af vurderingsskemaet opbevares i mappen i skabet bag CVI.
Blå hospitalstaske: Taske til opbevaring af patientens ejendele. Skal hænges på sengegavl.
Boks til opbevaring af værdigenstande: Værdiboksen er placeret i det højre skab til opbevaring af patientejendele – se neden for. Adgang med personalekort ved kortlås. Nøgle til tømning af boks opbevares i aflåst nøgleskab i reception 1.
Skab til opbevaring af patientejendele: Patientejendele (tøj, sko o.lign.) placeres i højskab placeret på CVI-gang – adgang med personalekort ved kortlås.
Værdigenstande/patientejendele efter dødsfald alle afsnit
Alle værdigenstande skal indenfor 24 timer deponeres. Der må ikke udleveres værdigenstande til pårørende. Afdøde må ikke sendes til kapellet med smykker.
Værdigenstande håndteres og underskrives af to personer, som i SP udfylder hvad der er deponeret, samt printer 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Vær opmærksom på ikke at notere, hvorvidt en genstand er af guld/sølv/diamant, da det kan være svært at vurdere og hospitalet hæfter for det påskrevne. Skriv Guld lignende farvet ring eller ring med klar sten.
Kopi af vurderingsskemanotatet og værdigenstande kommes i en plomberingspose, som deponeres døgnboksen.
Herlev hospital: Døgnboksen, Forhallen, etage 02 (lige over kiosken)
Patientejendele udleveres direkte fra afdelingen til de pårørende straks efter dødsfaldet. Hvis der ikke er nogle pårørende, lægges patientejendele i en blå hospitalstaske med patientlabel og sendes med til kapellet, som giver det til bedemanden
Udlevering af afdødes værdigenstande: Værdigenstande og andre ejendele, håndtering af for indlagte og døde, HGH
Værdigenstande/patientejendele opbevaring under indlæggelse – akutmodtagelsen, stuen:
Ved modtagelsen skal patienten informeres af modtagende plejepersonale om, at patienten selv er ansvarlig for medbragte ejendele og værdigenstande - Dette dokumenteres i Sundhedsplatformen. Der kan eventuelt henstilles til at pårørende tager ansvar for ejendele/værdigenstande.
Vær opmærksom på ikke at notere, hvorvidt en genstand er af guld/sølv/diamant, da det kan være svært at vurdere og hospitalet hæfter for det påskrevne. Skriv Guld lignende farvet ring eller ring med klar sten.
I de tilfælde hvor patienten ikke er i stand til at opbevare værdigenstande og/eller patientejendele forsvarligt eller har pårørende som kan overtage ansvaret, skal afdelingen yde hjælp i form af deponering/opbevaring. Dette kan foregå lokalt i Akutmodtagelsen.
Plejepersonalet skal skelne imellem værdigenstande og andre ejendele.
Værdigenstande håndteres og underskrives af to personer, som i SP udfylder hvad der er deponeret, samt printer 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Kopi af vurderingsskemanotatet og værdigenstande kommes i en plomberingspose (se ovenfor), som deponeres i værdiskabet i reception 1.
Patientejendele opbevares i blå hospitalstasker med labels på i skabet til ejendele. Der dokumenteres på skemaet, hvad der er opbevaret Opbevaringsskema Værdigenstande og ejendele bilag 1.pdf
Patienter der kan tage vare på egne værdigenstande/ejendele
Patienten der ikke er i stand til at tage vare på værdigenstande/ ejendele:
Patienter der skal til operation og efterfølgende køres i stamafdeling:
Værdigenstande og/eller glemte ejendele udleveret til patienten selv, pårørende eller personale fra andet afsnit.
Glemte patientejendele: Glemte ejendele lægges i blå pose med dato og evt. navn i skufferne svarende til den dag det er glemt eller den dato det er fundet. Glemte ejendele opbevares i Akutmodtagelsen i 4 uger, og destrueres derefter. Skabet tømmes af udvalgt sekretær.
Fundne værdigenstande og/eller patientejendele: Hvis personalet finder glemte ejendele/værdigenstande (briller, høreapparat, mobiltelefon, nøgler, protese, smykker el.lign.) i afdelingen, men ikke kan identificere ejeren, lægges ejendelene og evt. værdigenstande i hver deres plasticpose med en seddel vedhæftet hvor afdeling og dato for fundet angives.
Poserne med henholdsvis ejendele og værdigenstande skal registreres af afdelingen. Posen med evt. værdigenstande plomberes for at sikre transporten.
Tøj eller andre ejendele, der er forurenet med blod, fæces eller lignende bortskaffes af afdelingen, med mindre det formodes at indgå som bevismateriale i en evt. retssag.
Fundne værdigenstande afleveres til:
Døgnboksen, Forhallen, etage 02 (lige over kiosken)
Fundne ejendele afleveres til:
Informationen i forhallen, Blok 2, Opgang 1, telefon 81164, mandag-torsdag kl. 7.30-15.00
Det er oversygeplejersken i hver afdeling, der er ansvarlig for at plejepersonalet kender og følger instruksen.
Opbevaringskema bilag 1: Opbevaringsskema Værdigenstande og ejendele bilag 1.pdf
SP-guide bilag 2: Modtagelse, quick-guide SP, minimum dokumentation bilag 2.pdf