Deponering og/eller opbevaring af værdigenstande og andre patientejendele i Akutmodtagelsen stuen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre korrekt opbevaring af patienters værdigenstande og andre ejendele i forbindelse med ophold i akutmodtagelsen, stuen

At sikre korrekt dokumentationspraksis i forhold til værdigenstande der enten tages til opbevaring eller som patienten selv tager ansvar for under opholdet. 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfagligt personale samt sekretærer i Akutmodtagelsen, stuen

Instruksen beskriver, hvordan man dokumenterer og opbevarer:

  • Værdigenstande efter afdøde
  • Værdigenstande og/eller ejendele under indlæggelse
  • Glemte og fundne sager

Tilbage til top

Definitioner

Værdigenstande: bankbøger, checkhæfter, kontanter, kontokort, obligationer, smykker, ure, nøgler, mobiltelefon, bærbare, computere, tablets, breve og frimærker.

Patient ejendele: Tasker, tøj, sko, briller, høreapparater, medicin eller lign.

Glemte sager: Ejendele hvor ejeren kan identificeres.

Fundne sager: Ejendele hvor ejeren ikke kan identificeres.

Dokumentation i Sundhedsplatformen: Deponerede værdigenstande og ejendele dokumenteres i Sundhedsplatformen, og der udskrives 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Her skal udfyldes: hvad der er deponeret og hvem (navn på to personaler) der har optalt værdigenstande. Skal optælles af to personaler.

Plomberingspose: Nummereret pose der skal plomberes. Heri kommes værdigenstande og kopi af vurderingsskemaet. Udenpå posen sættes patient label med cpr.nr. og navn/adresse, der skrives dato og hvem (navn på to personaler) der har optalt værdigenstande. Der skrives dato på plomberingsposens kvitteringsbon, der udleveres til patienten/pårørende. Nummer på plomberingspose og kopi af vurderingsskemaet opbevares i mappen i skabet bag CVI.

Blå hospitalstaske: Taske til opbevaring af patientens ejendele. Skal hænges på sengegavl.

Boks til opbevaring af værdigenstande: Værdiboksen er placeret i det højre skab til opbevaring af patientejendele – se neden for. Adgang med personalekort ved kortlås. Nøgle til tømning af boks opbevares i aflåst nøgleskab i reception 1.

Skab til opbevaring af patientejendele: Patientejendele (tøj, sko o.lign.) placeres i højskab placeret på CVI-gang – adgang med personalekort ved kortlås.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Værdigenstande/patientejendele efter dødsfald alle afsnit

Alle værdigenstande skal indenfor 24 timer deponeres. Der må ikke udleveres værdigenstande til pårørende. Afdøde må ikke sendes til kapellet med smykker.

Værdigenstande håndteres og underskrives af to personer, som i SP udfylder hvad der er deponeret, samt printer 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Vær opmærksom på ikke at notere, hvorvidt en genstand er af guld/sølv/diamant, da det kan være svært at vurdere og hospitalet hæfter for det påskrevne. Skriv Guld lignende farvet ring eller ring med klar sten.

Kopi af vurderingsskemanotatet og værdigenstande kommes i en plomberingspose, som deponeres døgnboksen.

Herlev hospital: Døgnboksen, Forhallen, etage 02 (lige over kiosken)

Patientejendele udleveres direkte fra afdelingen til de pårørende straks efter dødsfaldet. Hvis der ikke er nogle pårørende, lægges patientejendele i en blå hospitalstaske med patientlabel og sendes med til kapellet, som giver det til bedemanden

Udlevering af afdødes værdigenstande: Værdigenstande og andre ejendele, håndtering af for indlagte og døde, HGH

 

Værdigenstande/patientejendele opbevaring under indlæggelse – akutmodtagelsen, stuen:

Ved modtagelsen skal patienten informeres af modtagende plejepersonale om, at patienten selv er ansvarlig for medbragte ejendele og værdigenstande - Dette dokumenteres i Sundhedsplatformen. Der kan eventuelt henstilles til at pårørende tager ansvar for ejendele/værdigenstande.

Vær opmærksom på ikke at notere, hvorvidt en genstand er af guld/sølv/diamant, da det kan være svært at vurdere og hospitalet hæfter for det påskrevne. Skriv Guld lignende farvet ring eller ring med klar sten.

I de tilfælde hvor patienten ikke er i stand til at opbevare værdigenstande og/eller patientejendele forsvarligt eller har pårørende som kan overtage ansvaret, skal afdelingen yde hjælp i form af deponering/opbevaring. Dette kan foregå lokalt i Akutmodtagelsen.

Plejepersonalet skal skelne imellem værdigenstande og andre ejendele.

Værdigenstande håndteres og underskrives af to personer, som i SP udfylder hvad der er deponeret, samt printer 3 kopier af vurderingsskemanotatet. Kopi af vurderingsskemanotatet og værdigenstande kommes i en plomberingspose (se ovenfor), som deponeres i værdiskabet i reception 1.

Patientejendele opbevares i blå hospitalstasker med labels på i skabet til ejendele. Der dokumenteres på skemaet, hvad der er opbevaret Opbevaringsskema Værdigenstande og ejendele bilag 1.pdf

Patienter der kan tage vare på egne værdigenstande/ejendele

 

Patienten der ikke er i stand til at tage vare på værdigenstande/ ejendele:

  • Ved ophold i Akutmodtagelsen skal patienter der ikke er i stand til at tage vare på egne værdigenstande have tilbudt deres værdigenstande deponeret i Akutmodtagelsen. Der skal dokumenteres tydeligt hvilke værdigenstande (følge proceduren for Værdigenstande) som deponeres. Ejendele (følge procedure for ejendele). 
  • Hvis patienten ikke ønsker at få sine ting deponeret/opbevaret, dokumenteres det i SP.

 

Patienter der skal til operation og efterfølgende køres i stamafdeling:

  • Følg procedure for værdigenstande (beskrevet ovenfor)
  • Patientens kopi af: Kvitteringsnip fra plomberingspose og kopi fra vurderingsskemanotat, placeres i hvidt chartek og følger patienten. Det hvide chartek lægges ind i det røde chartek med øvrige journalpapirer, så personalet på POA/operationsgangen tager vare på disse.
  • Værdigenstande overdrages direkte fra Akutmodtagelsen til stamafdelingen uden anæstesiafsnittet inddrages. Det kan være pårørende eller en repræsentant fra modtagende afdeling som kommer og henter tingene i Akutmodtagelsen. Der skal dokumenteres på opbevaring af værdigenstande og ejendele skemaet udleverede af og udleverede til.
  • Patientens ejendele lægges i blå hospitalstaske med patientlabel og hænges på sengegavlen, følger med patienten til POA/operationsgangen.

 

Værdigenstande og/eller glemte ejendele udleveret til patienten selv, pårørende eller personale fra andet afsnit.

  • Når værdigenstande og/eller ejendele udleveres til Patient/pårørende/ personale fra andet afsnit skal dette dokumenteres på opbevaringsskemaet. 
  • Modtag kvitteringbon fra plomberingspose og/eller kopi af vurderingsskemanotatet, udfyld hvem (navn på personale) der udleverer samt hvem (navn på patient/pårørende/personale) genstandene udleveres til. Noter præcis dato.
  • Hvis en anden end patienten henvender sig, skal vedkommende fremlægge fuldmagt fra patienten - og fuldmagten skal angive, at den vedrører udlevering af værdigenstande deponeret på hospitalet.
  • Plomberingsbon/kopi af vurderingsskemanotatet indsættes i mappen. Dokumenter i SP at værdigenstande/ejendele er udleveret.

 

Glemte patientejendele:  Glemte ejendele lægges i blå pose med dato og evt. navn i skufferne svarende til den dag det er glemt eller den dato det er fundet. Glemte ejendele opbevares i Akutmodtagelsen i 4 uger, og destrueres derefter. Skabet tømmes af udvalgt sekretær.

Fundne værdigenstande og/eller patientejendele: Hvis personalet finder glemte ejendele/værdigenstande (briller, høreapparat, mobiltelefon, nøgler, protese, smykker el.lign.) i afdelingen, men ikke kan identificere ejeren, lægges ejendelene og evt. værdigenstande i hver deres plasticpose med en seddel vedhæftet hvor afdeling og dato for fundet angives.

Poserne med henholdsvis ejendele og værdigenstande skal registreres af afdelingen. Posen med evt. værdigenstande plomberes for at sikre transporten.

Tøj eller andre ejendele, der er forurenet med blod, fæces eller lignende bortskaffes af afdelingen, med mindre det formodes at indgå som bevismateriale i en evt. retssag.

Fundne værdigenstande afleveres til:

Døgnboksen, Forhallen, etage 02 (lige over kiosken)

Fundne ejendele afleveres til:

Informationen i forhallen, Blok 2, Opgang 1, telefon 81164, mandag-torsdag kl. 7.30-15.00

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er oversygeplejersken i hver afdeling, der er ansvarlig for at plejepersonalet kender og følger instruksen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag