Barriereisolation ved Obs Covid-19 i Akutmodtagelsen og Akutklinikken, HGH

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningen beskriver anvendelse af barriereisolation i relation til patienter med OBS-COVID. Smittevejen er dråbesmitte, direkte og indirekte kontaktsmitte. Isolation forventes at være kortvarig.Dette specielle isolationsregime kan kun anvendes i nødsituationer som pandemi/epidemi, og er udarbejdet i samarbejde med Infektions Hygiejnisk Enhed.
De generelle hygiejniske retningslinjer skal overholdes ved alle patienter - se VIP: Generelle infektionshygiejniske forholdsregler for sundhedspersonale

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen er gældende i Akutmodtagelsen og Akutklinikken, HGH

Tilbage til top

Definitioner

BARRIERE-ISOLATION er betegnelsen for, at der ligger flere patienter på samme stue med mistanke om samme isolations-krævende mikroorganisme (her COVID-19).

Barriere-isolation kan betegnes som "enestuer på flersengsstuen". Det betyder at der patienterne ligger i eget område på stuen der er defineret af et engangsforhæng eller en aftør bar skærm. Patienterne skal blive indenfor deres område.

Ved barriere-isolation skal personalet skifte værnemidler (kittel og handsker) og udføre håndhygiejne mellem hver patient. Ansigtsbeskyttelse kan beholdes på mellem patientkontakt forudsat af, at det er synlig rent og at man ikke har rørt ved det.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

 

Barriereisolation kan etableres som en nødsituation, når der er mangel på isolationsstuer.

  • OBS  COVID-19 patienter skal indtil prøvesvar foreligger anvende kirurgiskmaske.

 

Trakealsugning:

  • Der skal være færrest muligt sundhedspersoner/patienter til stede på stuen, under udførelse af højrisiko-aerosolgenerende procedure. 
  • Alt tilstedeværende sundhedspersonale skal bære FFP2/FFP3-maske og øjenbeskyttelse ved en afstand fra patienten under 2 meter.
  • Medpatienter skal bære kirurgiskmaske, da afstanden er over 2 meter. Patienter må ikke anvende FFP2/FFP3 maske.

 

Isolationsregimet:

Følgende hygiejniske forholdsregler følges for at undgå smittespredning til patienter eller personale:

  • Der skal være minimum 2 meter mellem patienterne (næsetip-til-næsetip)
  • Hver seng/plads anses som en enestue
  • Patienten informeres om isolationsregimet og den foreløbige plan for isolationen
  • Sengen/lejet afskærmes med aftørbar skærm eller engangsgardin. Isolationsskilt påsættes ved dør/indgangsparti
  • Patienten informeres om ikke at forlade seng/leje
  • Isolationsvogn sættes udenfor ”stuen” eller sengebås
  • Affaldsstativ og evt. tøjkurv placeres på stuen
  • Brug af korrekte værnemidler ved alle pleje- og behandlingsopgaver
  • Handsker anvendes ved alle kontakter med patient, udstyr og inventar Håndhygiejne for sundhedspersonale  
  • Korrekt håndhygiejne udføres ved endt patientkontakt og ved handskeskift        
  • Der anvendes engangs-blodtryksmanchet, -staseslange og -saturationsmåler. Udstyr desinficeres efter anvendelse.
  • Patienten tildeles egen bækkenstol. Alternativt følges patienten på toilettet af plejepersonale, som efter end toiletbesøg skal sørge for rengøring og desinfektion af kontaktpunkter på toilettet og på stuen
  • Der skal være øget fokus på patientens håndhygiejne. Instruktion skal gives og evt. hjælp tilbydes. Der skal udleveres håndesinfektion i lommestørrelse
  • Patienten informeres om håndhygiejne før måltider
  • Patienterne må ikke dele blade, slik eller lignende
  • Hvis en patient på stuen findes positiv for COVID-19:

    • Hvis alle retningslinjer for barriereisolation har været overholdt, anses de øvrige patienter på stuen som værende ikke-nære kontakter
    • Hvis retningslinjer for barriereisolation ikke været overholdt eller der er tvivl om overholdelse, anses de øvrige patienter på stuen som værende nære kontakter:
      • Det afføder smitteopsporing og test på dag 0, 4 og 6 af medpatienter.

 

Patienten kører til indlæggelse: 

  • Sengeplads/bås tømmes for patientnære ting
  • Der bestilles rengøring
  • Hvis der anvendes engangsforhæng skal dette skiftes ved positivt prøvesvar

Udskrivelse af patient:

  • Sengeplads/bås tømmes, sengen af-redes og forbliver på stuen
  • Der bestilles slutrengøring
  • Hvis der anvendes engangsforhæng skal dette skiftes ved positivt prøvesvar

 Hjemtransport af patient:

  • Såfremt der er behov for transport, bestilles dette som liggende transport hvis tilstanden kræver dette. Ellers siddende solo kørsel, med besked om covid forholdsregler. 

Pårørende:

  • I en situation hvor der anvendes barriereisolation, kan der ikke være besøgende/pårørende på stuen.

 

  • Hvis patienten er kritisk syg, skal patienten ligge på enestue. Pårørende kan være tilstede på stuen.   
  • Pårørende informeres om isolationsregime
  • Pårørende skal gå direkte til patientens seng/leje, informeres om hånddesinfektion og om, at når stuen forlades og gå direkte ud af afdelingen. Pårørende skal blive i patientens definerede område under hele besøget

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingssygeplejerske/leder  har ansvaret for at vejledningen er kendt og anvendes af medarbejderne. 

Afdelingsledensen orienterer de øvrige afdelingsledelser i samarbejdende afdelinger om dette særlige isolationsregime i Akutmodtagelsen og Akutklinikken. Specialerne sikre orientering af egne medarbejdere.   

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag