Det er hospitalet, der vurderer, om ledsagelse til, fra og/eller under behandling er en forudsætning for at yde en forsvarlig behandling.
Der skelnes mellem akutte behandlingsforløb (som kan bestå af enten ambulant behandling eller indlæggelse) og planlagte behandlingsforløb.
Benyt altid intern arbejdsgang: Intern arbejdsgang på BOH om finansiering af kommunal ledsager i forbindelse med hospitalsbehandling samt udfyld Standardkontrakt for aftale om kommunalt ansat personale
Planlagt behandlingsforløb
- BOH modtager fra BRK en sikkerpostmeddelelse enten til: Medicinsk afdeling (###EMAIL###) eller Kirurgisk afdeling (###EMAIL###) med overskriften ”kommunal ledsagelse i forbindelse med hospitalsbehandling”. I denne meddelelse findes udfyldt standardkontrakt.
- Lægesekretær (som modtager denne meddelelse) kontakter afdelingsleder
- Afdelingsleder vurderer behovet for ledsagelse, godkender og underskriver kontrakten.
- Lægesekretæren sender kontrakt retur til kommunen indenfor senest 3 dage.
- Når behandlingsforløbet er afsluttet modtager hospitalet en faktura og den tidligere underskrevet kontrakt. Fakturaen betales som vanligt.
- Lægesekretæren scanner kontrakten ind og tilføjer det som notat i patientens journal.
Direktionen skal altid kontaktes, hvis patient med kommunal ledsager er indlagt i mere end 1 uge.
Akutte behandlingsforløb
- Hvis det kan nås inden borger og ledsager tager afsted til hospitalet kontakter BRK den relevante afdeling og det oplyses, at borger er på vej og har behov for ledsager.
- Ved ankomst til Bornholms Hospital SKAL ledsager oplyse, at han/hun er kommunal ledsager, og at kommunen vurderer, at der er behov for ledsager i forbindelse med behandling.
- Bagvagten i akutmodtagelsen vurderer om patienten er berettiget til en kommunal ledsager. Bemærk, at ingen ikke skal gå ind i en diskussion om betaling med personalet fra BRK men henvise til Grundaftale mellem hospitalerne i Region Hovedstaden og kommunerne i regionen om finansiering af ledsagelse i forbindelse med hospitalsbehandling og oplyse, at kommune skal fremsende en anmodning om finansiering af ledsager under forløbet.
- Herefter udfylder BRK og afsender hurtigst muligt standardkontrakten – og ovenstående procedure for ’Planlagte forløb’ følges.
Når hospitalet vurderer, at der er behov for kommunal ledsager
- Afdelingsleder skal godkende behovet for ledsager.
- Kontakt den respektive kommunale leder hvor borgeren er tilknyttet og aftal ledsagelse. Husk at få oplyst sikkermail adresse, hvor kontrakt kan fremsendes til.
- Skabelonen til Standardkontrakt udfyldes og sende til aftalt mail.
- Hvis det ikke allerede er afklaret pr telefon, så er det aftalt, at kommunen besvarer henvendelsen senest 3 hverdage efter hospitalets henvendelse – enten med afslag på anmodning eller ved at returnere standardkontrakten med de nødvendige oplysninger.
- Afdelingsledelsen skal løbende revurdere behovet for kommunal ledsager, når en patient er indlagt med ledsager.
- Når behandlingsforløbet er afsluttet modtager hospitalet en faktura og den tidligere underskrevet kontrakt. Fakturaen betales som vanligt.
- Ved behov for forlængelse af kontrakt skal den kommunale leder kontaktes telefonisk.
Direktionen skal altid kontaktes, hvis patient med kommunal ledsager er indlagt i mere end 1 uge.
Hospitalsbehandling på øvrige hospitaler i regionen herunder ved overflytning fra/til BOH
Arbejdsgangen i forbindelse med hospitalsbehandling på øvrige hospitaler i Region Hovedstaden adskiller sig fra ovenstående ved at:
- Aftalen indgås mellem kommunen og den behandlende afdeling (ikke med BOH)
- Kommunen skal indgå ny skriftlig aftale, hvis patienten skifter afdeling fx. hvis patienten flyttes fra en afdeling til en anden afdeling på Rigshospitalet eller hvis borger overflyttes fra eller til Bornholms Hospital.
- Hvis BOH overflytter en patient, som har behov for kommunal ledsagelse. Aftales behov for kommunal ledsagelse så vidt muligt på forhånd mellem BOH og det behandlende afsnit for at hjælpe BRK. Det behandlende afsnit afholder udgiften jf. grundaftale.
Vær altid opmærksom på inddragelse af forløbskoordinator og/eller socialsygeplejerske.
Medicinsk ledelseskonsulent og kirurgisk afdelingsledelsessekretær registerer alle kontakter og journaliserer i workzone årligt.
Aftalen gælder ikke:
Hvis egen læge henviser til en paraklinisk undersøgelse, som ikke indgår i en behandling på hospitalet, sidestilles besøget med et besøg i almen praksis, og hospitalet skal derfor ikke betale for ledsagelse.
Tilbage til top