Sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter ansat ved operationsafdelingen.
Denne instruks beskriver krav til forebyggelse af infektioner i forbindelse med håndtering og brug af medicinske flergangsinstrusmenter ved rengøring, desinfektion, sterilisation, emballering, kontrol samt opbevaring med det formål:
Rengøring af instrumenter: Proces, hvorved man fjerner synlig forurening og hindrer en opformering af mikroorganismer på eller i instrumenter.
Desinfektion: Proces, der dræber patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.
Sterilisation: Proces, der fører til sterilitet.
Sterilitet: Et fuldstændigt fravær af enhver form for levedygtige mikroorganismer.
Invasive indgreb: Indgreb, der gennembryder hud og eller slimhinde
Kravene til kvalitetskontrol af genbehandlingsprocessen er store og komplekse.
Rengøring og desinfektion kan indebære en risiko for smitte til personale ved håndtering af forurenede utensilier. Fremgangsmåden må tilrettelægges således, at situationer med risiko for sprøjt/stikuheld forebygges, og korrekte værnemidler benyttes såsom forklæder handsker og masker med visir.
Desinfektion sker ved varmedesinfektion i vaskemaskine.
3.1 Forbehandling af instrumenter:
Instrumenterne opdeles i grupper, der findes 5 grupper:
Generelle og mekaniske instrumenter:
Instrumenter med rørformede hulheder:
Instrumenter med termisk funktion:
Instrumenter med el- batterifunktion:
3.2 Vask og varmedesinfektion af flergangsudstyr.
Vi har 6 validerede vaskemaskiner, som revalideres 1 gang årligt. Vaske- og desinfektionsprocessen består af skyl med koldt vand, vask med sæbevand, desinfektion med hedt vand samt tørreprogram.
· 90 grader i 1 min.
· 85 grader i 3 min.
· 80 grader i 10 min.
Her anvender vi: 90 grader i 1 min.
3.3 Sterilisation af instrumenter
Rengøring og desinfektion og tørring skal være foretaget før sterilisation for at sikre effektiv sterilisation.
Herefter emballeres instrumenterne i:
Pakkes som kuvertpakning i specielt dobbeltlaget damp-autoklavepapir, som lukkes med dampautoklavetape.
Pakkes i poser med plast/papir, som lukkes ved svejsning.
Anbringes i container med filter
Vi har 2 validerede autoklaver, som revalideres 1 gang årligt.
Opbevaring af sterile artikler
Sterile varer skal opbevares i et decideret sterildepot eller i et rent depot i lukkede skabe min 30 cm over gulv sikret mod fugt, svingninger i temperatur, støv og sollys. Temperaturen bør ikke overstige 24o C og luftfugtigheden skal være under 70 % rh. Dørene bør være selvlukkende. Lokalet skal være rengøringsvenligt.
3.4 Kontrol af udstyr til rengøring, desinfektion og sterilisation
På alle afdelinger, der anvender udstyr til rengøring, desinfektion og sterilisation af flergangsudstyr til invasive procedurer, skal der tilrettelægges en fremgangsmåde for kontrol af udstyret. Dette indebærer:
Afdelingsledelsen har ansvaret for, at de i denne procedure rekommanderede forholdsregler implementeres og overholdes.
Hvis der kommer afvigelser fra instruktionen skal dette dokumenteres. Ved systematiske afvigelser er afdelingsledelsen ansvarlige for, at der udarbejdes særskilte, lokale instruktioner.
Instruks fra Hvidovre Klinisk Mikrobiologiske Afdeling
JCIA Standarden
Dansk lovgivning