At sikre ensartet arbejdsgang ved indhentelse af politiattester.
Lægesekretærer og læger i Akutmodtagelsen/Kirurgisk afdeling med henblik på at ensrette arbejdsgangen i forbindelse med politiets rekvirering af politiattester.
En politiattest udarbejdes kun i de tilfælde, hvor politiet anmoder om det og patienten har givet samtykke hertil.
Når Bornholms Politi anmoder om en politiattest, skal der forinden afleveres en gældende samtykkeerklæring fra patienten, før denne udarbejdes. Politiet sørger for dette og ellers kan der udfyldes samtykke ved patientens ankomst i Akutmodtagelsen.
Politiet afleverer samtykkeerklæringen til lægesekretæren i Akutmodtagelsen i tidsrummet 8-24 (alle dage).
Er politiet i Akutmodtagelsen i andet ærinde på andre tidspunkter af døgnet, kan samtykkeerklæringen lægges på bordet i receptionen (lugen) i Akutmodtagelsen.
Arbejdsgang i forbindelse med politiattest:
§ Blanke politiattester kan udskrives fra http://www.politi.dk/ (skriv ”politiattest” i søgeord).
Her kan lægen også vælge at skrive direkte ind og derefter udskrive attesten.
Lægesekretærer og læger i Akutmodtagelsen/Kirurgisk afdeling.
Det er afdelingsledelsens ansvar i Klinisk Administration, at vejledningen kendes og arbejdsgangen følges.
Der henvises til politiets hjemmeside for yderligere information om politiattester, hvor også blanketten ”politiattest” kan findes (www.politi.dk).