Hvordan barnet lægges til brystet, ammestilling

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

 

Plejepersonale som er ansvarlige for barselsplejen på A1-1, A1-2, F1-2 og Intensiv.

 

Anvendes således, at den nybagte moder selv kan lægge sit barn til brystet.

 

Tilbage til top


Definitioner

 

HOT(hands of technique) betyder at man vejleder mundtligt, altså holder fingrene væk.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Siddende moder:

Liggende moder:

Barnets Sutteteknik:

 

Baggrundsviden:

Når barnets mund svøber brystet korrekt, kan det malke mælken effektivt ud. På den måde stimuleres mælkeproduktionen og kvindens brystvorter skånes for sår og revner. Dermed sikres det bedste ammeforløb, der kan vare så længe, moderen og barnet ønsker det.

 

Mange ammeproblemer skyldes, at barnet har dårligt/forkert fat om brystet eller er lejret uhensigtsmæssigt.

Plejepersonalet skal kunne instruere i, hvordan barnet skal ligge ved brystet og die.

Plejepersonalet skal kunne instruere i forskellige ammestillinger.

Plejepersonalet skal kunne støtte moderens og barnets egne naturlige kompetencer for amning.

Dvs. give tid og ro til at mor og barn øver sig og prøve sig frem med vejledning og råd, inden der gives ”aktiv hjælp”.

Plejepersonalet anvender som udgangspunkt Hands off technique (HOT).

 

  

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 

Det er afdelingsledelsen ansvar at alt personale som har kontakt med barselskvinderne har modtaget undervisning om hvordan barnet lægges til brystet; og at de har læst Ammepolitik for Bornholms Regionskommune og efterlever denne.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Håndbog i VELLYKKET AMNING – en vejledning til sundhedspersonale. Sundhedsstyrelsen 2009, 2. udgave, 1. oplag

Kort og godt om amning. Tine Vinther Jerris. Komiteen for Sundhedsoplysning 9.udgave 1. oplag 2010.

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top