Målgrupper og anvendelsesområde
Overlæger, jordemødre og plejen.
At beskrive vigtige forhold vedr. akut kald af obstetriker.
Tilbage til top
Definitioner
Akut tilkald indebærer at lægen skal indfinde sig senest 15 minuter efter opkald.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Akut opståede problemer kl. 08.00-16.00:
- Vagthavende overlæge (se skema på fødegangen) kontaktes på dectelefonen.
Akut opståede problemer kl. 16.00-08.00:
- Kontakt til obstetrisk overlæge på mobiltelefon eller bolig telefon ( se skema på fødegangen)
- Ved usikkerhed kontakt informationen.
- Læge skal kun kaldes akut til problemer, der ikke kan vente til næste dag.
- Hvis man er i tvivl kontaktes lægen, som tager stilling til, om det kan vente, før man lover pt., at der kommer en læge nu.
- Problemer, der kan vente til morgenen, skal ikke tages op.
Husk inden akut kald af læge
- Se i journalen, om der allerede tidligere, er taget stilling til problemet.
- Jordemoder eller Social-Sundhedsassistent skal identificere sig med navn og funktion-titel.
- Jordemoder skal informere Social-Sundhedsassistent med ”dårlig fosterlyd”, ”fastsiddende placenta” eller anden formulering for at oplyse årsagen til tilkaldet.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Det er afdelignsledelsens ansvar, at relevant personale har kendskab til instruks.
Jordemødre sikrer sig i vagten, hvem den vagthavende overlæge er, så besked kan gives til so-su ass.
Bedst og sikrest kommunikation er, at jordemoder selv kontakte overlæge ved at gå ud og ringe eller bruge telefon på fødestuen.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top